Sida 15 av 41

Postat: 12 mar 2013, 22:14
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Biltemarallyt? Det vet jag inget om... ( :lol: ) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 mar 2013, 22:53
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kort och gott, startad! Den var lite tjurig i början tills jag fick in förtändningen. Landade på c:a 2mm nu, ska öka stegvis senare när man kan provköra ute. Förgasarinställning ska också göras! På filmen är den enbart startad, inga inställningar eller så är gjorda.
Jag har inte heller gjort något bakre fäste till avgasröret på filmen, jag var för taggad att startar den, så det fick vänta. :)
Den ryker en del för all olja som ligger i vevhuset, jag snålade inte med det direkt. :gloria:

Bild
Bild
Bild


Kåporna jag fick av Barre, som ska monteras på F50'n.

Bild


Bakre fästet blev gjort till slut!

Bild


Den låter mycket rappare i verkligheten! Bättre blir det när jag får lägga lite tid på förgasar och tändinställningarna! 8)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=hYEL5fHiBt8 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 mar 2013, 06:37
av kreidlertm
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kanske jag missuppfattar när jag tittar på bilden men sitter avgasröret fast i svingen? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 mar 2013, 07:29
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kreidlertm skrev:kanske jag missuppfattar när jag tittar på bilden men sitter avgasröret fast i svingen?
Du är inte den första som tror det.. Du är den 8;e som tror det. :wink:
Och svaret är, nej. Den sitter inte fast i svingen. Det går ett stag längs med svingen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 mar 2013, 08:02
av kreidlertm
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->aha! jag har följt den här tråden hela tiden och jag är nyfiken på moset.. hur uppfattar du orken i cylindern? var det värt jobbet... hur går den.. ja du förstår jag är impad av din insats men vänta lite på den fullständiga redogörelsen... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 mar 2013, 09:23
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har bara smååkt lite på grusvägen. Ej inställd förgasare och för lite förtändning. Så den har inte visat sitt rätta ja än. Men den reser hejvilt på 1;an. :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 mar 2013, 13:51
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer lite kritik, den motorn går säkert utav bara fan men titta hur det hela ser ut, för mej är fart kombinerat med stil, ett litet hån mot denna motor slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 mar 2013, 13:57
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Här kommer lite kritik, den motorn går säkert utav bara fan men titta hur det hela ser ut, för mej är fart kombinerat med stil, ett litet hån mot denna motor slider_anon.gif
Är vad jag hade i hyllorna, som försvar. :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 mar 2013, 15:10
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:
alf-johan skrev:Här kommer lite kritik, den motorn går säkert utav bara fan men titta hur det hela ser ut, för mej är fart kombinerat med stil, ett litet hån mot denna motor slider_anon.gif
Är vad jag hade i hyllorna, som försvar. :)
Ja då blev det bra :D (Ursäkta att jag störade mej) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 mar 2013, 17:38
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:
alf-johan skrev:Här kommer lite kritik, den motorn går säkert utav bara fan men titta hur det hela ser ut, för mej är fart kombinerat med stil, ett litet hån mot denna motor slider_anon.gif
Är vad jag hade i hyllorna, som försvar. :)
Det finns fler som sattsar på FFF (funktion före finish) :D :D :D

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 mar 2013, 17:40
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, hela hojen är lite halvt HPD. Tagit det jag haft i hyllorna, och tagit det första bästa jag kunde köpa. Det gäller delarna till mopeden.

Sen att jag har lagt lite mer tid och finnish inuti motorn syns ju inte. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 mar 2013, 17:46
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Jo, hela hojen är lite halvt HPD. Tagit det jag haft i hyllorna, och tagit det första bästa jag kunde köpa. Det gäller delarna till mopeden.

Sen att jag har lagt lite mer tid och finnish inuti motorn syns ju inte.

Spargrisen har väll varit begränsad och då blir det det man kommer åt typ,vilket kan vara roligt även det i bland.Man blir uppfinningsrik i mellanåt.

Jag har väll valt att ha ett sådan stuk för att ha motsattsen till allt annat man pysslat med :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 mar 2013, 18:09
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå, ekonomin har som vanligt ställt till det med delar. Har fått sälja av en del grejer för att ha råd med cylindern. =( <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 mar 2013, 18:14
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dagens update då. Blev lite småpyssel med ballansering av hjulen samt monterade däcklås. Det jävla däcket snurrar på fälgen, även med 3 bars lufttryck!


Biltema har mycket gott & blandat. Däcklås, ballanseringsvikter samt avgasfjädrar!

Bild


Hjul av! Som ni ser har jag uppgraderat svingen bak vid kedjesträckarna. Slipper dom lösa modellerna som sitter normalt på MCB moppar. Detta är mycket bättre!

Bild


Då ser vi vart hjulet är som tyngst. Vilket jag visste direkt, däcklåset.. Alla vikter kom på motsatta sida. :)

Bild


Inte direkt snyggt, men... Who Cares?

Bild

Framhjulet gick genom samma procedur. Där räckte det med 10g. :P

Bild
Bild
Bild


Sidokåporna fick sig en skvätt färg också.


Bild

Fixat ett perforerat rör också, ska bygga om ljuddämparen jag har. Stingern är på 18mm, ljuddämparen på 17... Det klingar inte bra. :wink:
Detta rör är på 22mm om jag minns rätt.

Bild


Sen blev jag även sugen att testköra hojen, fortfarande oinställd. Så jag slängde på kedjan och tog ut den. Startar fint på första kicken och har stabil och fin tomgång. Så motorn är tät! Underbart!
Det första jag märker när jag kör iväg, vilket jävla vrid den har på lägre varv? Är nog den tighta klämspalten som gör det.
Eftersom ingenting är inställt, samt att ljuddämparen nu är för trångt för röret ville jag inte köra den allt för hårt. Så enbart några snabba gaspådrag. Reser hejvilt på 1:an, på 2:an vill den nästan upp. Och skjuter på rejält i effektkurvan! C:a 2mm förtändning nu, ska nog upp till en 2,3-2,5mm. Beroende på vart den går som bäst/håller bäst. Då blir det nog lite mer skjuts i motorn.

Men innan jag kommer till inställningarna ska Kåporna på, och kanske lite eldragning. Måste lösa fram och baklyseproblemet. Med PVL har jag inte ström till ljus... och jag vill nå maximal ljusstyrka med minimal strömåtgång, då batteri ska användas.


Efter provturen märket jag att kylaren var helt dyngsur. När jag gasade märkte jag att det skvätte vid locket, så jag trodde att jag inte hade fått på locket ordentligt. Det visade sig att kylaren har spruckit precis under locket... -.-
Så en ny kylare sökes, gärna till Rieju som har liknande fästen. Andra modeller kan också vara av intresse!


Modifierade även verktygslådan så luftfiltret ska få plats. Batteriet ska också få bo här. Samt att jag får även tillbaka fästena till motorkåporna.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 mar 2013, 19:14
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varmt vatten expanderar. Expantinskärl !!!!
Jag har ett från gammla pannan på 35 liter, du kan få. <!-- </EdIndex> --></div>