Renovering av Zundapp 125cc motor.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Ja köpa precisions utrustning från Schweiz kostar skjortan. Jag vet då jag köpte dosering/våg utrustning till jobbet från http://www.ktron.com/" onclick="window.open(this.href);return false; . Ledningen morrade lite över kostnaden men enda konkurrenten var en Tysk tillverkare och de var nästan lika dyra det och passade inte våran Pilotskala.
Så är äntligen sketgörat gjort... Har man en så fin koppling som det är i din motor slipper man detta moment.
En av stålskivorna var rejält krökt efter att någon tidigare förmodligen har använt ett brytverktyg. Så den kasserades och ersattes men en skiva från skrotlådan till en 3-växlad motor. Springan som man ser på kortet är inte ett av de stora hålen utan att det lyser genom buktningen i skivan.
Första bilden är en före-bild, men absolut ingen förebild...
En av stålskivorna var rejält krökt efter att någon tidigare förmodligen har använt ett brytverktyg. Så den kasserades och ersattes men en skiva från skrotlådan till en 3-växlad motor. Springan som man ser på kortet är inte ett av de stora hålen utan att det lyser genom buktningen i skivan.
Första bilden är en före-bild, men absolut ingen förebild...
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Kolvringen är på hyllan och väntar men det tar nog några dagar innan jag får det saknade kullagret.
Här är orsaken till att byter kåpa, förutom trasiga vajerfästet så är det lite skrapskador på kåpan. Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Att ha två motorer att plocka delar av förenklar ju jobbet nu och gör att Mickes renovering blir intressantare att läsa. Dock kommer min nästa motor i så fall bli värre när jag får utgå från det jag sakat en gång
Tyvärr upptäckte jag en skada på en blockhalvan på den motorn.

Det ser ut att vara hålet där styrpinnen i transmissionskåpan för skiftgaffeln är "lagrad" i blocket. Det är säkert väldigt lätt att TIGa men en work-around är att skruva dit en plåt med hål i på andra sidan. Det är inget jag har gjort men gissar att det skulle hålla bättre än original.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Ytan för nållager på tryckskivan är rejält ful så jag lägger en härdad 10*24*1,0 axialbricka emellan som är beställd från Momentum. Lite konstigt att det inte är en sådan bricka där original. Det finns i alla fall ingen i RD-katalogen i den positionen.
Satt ingen i min motor så det skall nog inte vara någon bricka där i orginal även om det är en förbättring att sätta dit en.
Det fanns ingen inre bricka på den 5vx KS50 motorn heller som jag gjorde iordning precis innan jag började med den här motorn och den hade också ett axialrullager. Ytan på KS50 motorns tryckskiva var dock helt okey.
Ks125 motorn har en annan skada som är typisk även för 5vx KS50. Det är att drevaxeln är skadad på den växel som belastas hårdast. I KS50 fallet är det 2an genom att 1an är så kort. Så det är orsaken till varför man oftast behöver byta 2ans drev men även utgående axeln om man vill vara seriös. Jag har gjort det på alla 5vx KS50-motorer som jag har gjort iordning.
För KS125 motorn blir det lite annorlunda där det är 1an som blir "rödljusväxel" genom att den bygger mer fart än 1an på KS50. Därför slits utgående axel och lagringsytan på 1ans drev mest på KS125. Det syns redan på en av de första bilderna jag tog precis när jag rev motorn så dessa komponenter ersätts förstås också. Så det enda som återanvänds från drevaxlen är 2ans och 3ans drev och de 20 stålkulorna
Även dragkilen som i.o.f.s. såg ganska fin ut byts för det fanns lite pitting på kanten som ska trycka ut stålkulorna. Vill man att en motorn ska kunna körs hårt utan att gå ner sig snabbt finns inga genvägar.
Så man ska inte bli överraskad om "oförutsedda kostnader" bara för några drev och och ett par axlar till KS125 blir ca 5000 kr. Jag har inga bekymmer med det utan är bara intresserad av att motorn kommer att leverera och hålla bra. Men jag förstår att det kan vara frestande för de som säljer begagnade motorer att inte byta sådant för det fungerar ju ändå. Den första 5vx motorn jag köpte var nybyggd och helt renoverad med Rito-vev m.m. Den fungerade bra utom att det var mycket svårt att växla ner från 5an till 4an o.s.v. Det berodde på att utgående axlen var kass, dragkilen var dålig, utgående axeln felshimsad och att det var rost i växelklockan som uppgavs vara renoverad. Det var en nyttig läxa som jag gärna betalar för så därefter klurade jag ut vad som behöver göras och ser till att göra det själv.
Ks125 motorn har en annan skada som är typisk även för 5vx KS50. Det är att drevaxeln är skadad på den växel som belastas hårdast. I KS50 fallet är det 2an genom att 1an är så kort. Så det är orsaken till varför man oftast behöver byta 2ans drev men även utgående axeln om man vill vara seriös. Jag har gjort det på alla 5vx KS50-motorer som jag har gjort iordning.
För KS125 motorn blir det lite annorlunda där det är 1an som blir "rödljusväxel" genom att den bygger mer fart än 1an på KS50. Därför slits utgående axel och lagringsytan på 1ans drev mest på KS125. Det syns redan på en av de första bilderna jag tog precis när jag rev motorn så dessa komponenter ersätts förstås också. Så det enda som återanvänds från drevaxlen är 2ans och 3ans drev och de 20 stålkulorna

Så man ska inte bli överraskad om "oförutsedda kostnader" bara för några drev och och ett par axlar till KS125 blir ca 5000 kr. Jag har inga bekymmer med det utan är bara intresserad av att motorn kommer att leverera och hålla bra. Men jag förstår att det kan vara frestande för de som säljer begagnade motorer att inte byta sådant för det fungerar ju ändå. Den första 5vx motorn jag köpte var nybyggd och helt renoverad med Rito-vev m.m. Den fungerade bra utom att det var mycket svårt att växla ner från 5an till 4an o.s.v. Det berodde på att utgående axlen var kass, dragkilen var dålig, utgående axeln felshimsad och att det var rost i växelklockan som uppgavs vara renoverad. Det var en nyttig läxa som jag gärna betalar för så därefter klurade jag ut vad som behöver göras och ser till att göra det själv.
Vilken skillnad är det på luft resp. vattenkyld motor? Ja förutom cyllen alltså 

Vet ej
WC har 1 hp högre effekt men jag har sett att det t.ex. är andra part. no. för vissa delar som t.ex. lameller. Det kan ju finnas större skillander också som t.ex. för drev i växellådan. Du kan kolla på http://www.zundapp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Är det inte 8 bultad cylinder också?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Det visste jag inte, bra info ! Här är en bild jag hittade.
Jo, det ska vara riktigt billigt om jag ska köpa en "färdigrenoverad". Visst, det finns seriösa säljare men många gånger såMicke S skrev: Den första 5vx motorn jag köpte var nybyggd och helt renoverad .
är det nog ihopkastat bara för att tjäna en slant.
Slarvrenovera kan jag ju göra själv, behöver ingen hjälp med det

Killen som sålde är nog seriös och allt var bytt som jag fick uppgift om, vevaxel, lager m.m. Men han hade genat lite och det straffar sig. Det är inget som jag har påtalat dock utan tar det som en lärdom. Bättre att ta marknaden för sådana jobb istället
Fast det vill jag inte heller för tiden går åt till egen lek.
I dag fick jag leka lite svarvgubbe för det är alltid skoj. Den härdade tryckbrickan var skadad och visserligen lägger jag en härdad axialbricka där men det får ju inte se för taskigt ut under heller. Sedan har det ramlat in grejor som vanligt t.ex. en ny drevaxel och 6 kg motordelar från Mopedrenovering

I dag fick jag leka lite svarvgubbe för det är alltid skoj. Den härdade tryckbrickan var skadad och visserligen lägger jag en härdad axialbricka där men det får ju inte se för taskigt ut under heller. Sedan har det ramlat in grejor som vanligt t.ex. en ny drevaxel och 6 kg motordelar från Mopedrenovering

Jo, vad man kan se på skadorna så har någon tvingar på kopplingskåpan med våld fast styrpinnen inte varit centrerad mot håletMicke S skrev:Det ser ut att vara hålet där styrpinnen i transmissionskåpan för skiftgaffeln är "lagrad" i blocket. Det är säkert väldigt lätt att TIGa men en work-around är att skruva dit en plåt med hål i på andra sidan. Det är inget jag har gjort men gissar att det skulle hålla bättre än original.