Sida 15 av 16
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 08 aug 2025, 16:17
av ESGEE
Idag äntligen fick jag ett sms ifrån Schenker och min broms sköld 120 hade kommit, blev åka på rotmos.
Nu ska man ha tagit nya lager, backar mm, så man kan byta framhjul.
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 09 aug 2025, 11:20
av ESGEE
Var det pling i luren igen, och fara och hämta 19" däck till Projektet. Nu ska man bara hitta lager till hjulet.
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 13 aug 2025, 09:56
av ESGEE
Man vill ju komma närmare med min E-type, så var tvungen köra loss på Mopedrenovering för det jag kunde ha råd med.
Men nu har man Bromsbackar, 2st renovering av 120 nav och en kedja. Hade behövt mer men hade ej råd. Ändå bättre klistermärke denna gång,
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 13 aug 2025, 15:55
av Mumkas
+ För lager med lösa kulor och konor.
Jag byggde om mitt Leleu 120 framnav till fasta lager med satsen som finns på Mopedrenovering, men ångrar det litegrann. Det kommer hamna i fetbruxen och får se hur lätt det snurrar när jag kommit så långt.
Har två Leleu 100 baknav som nog hamnar ett i varje moppe och får se hur jag gör där. Känner flera som byggt om till fasta lager och säger att det är bra, men lösa kulor på Nymansnaven som jag har på klenstummisen har varit enkla att justera och leva med.
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 13 aug 2025, 18:06
av ESGEE
Är bara mutter, kona och packning. Inga lager, för jag var o säker på de som Mopedrenovering hade. Självklart är fasta lager att fördra.så konan kanske är pengar i sjön som ånga gånger förr.
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 13 aug 2025, 18:16
av Skåning
Är lagerskålarna (och dess läge) bara ok så är lösa kulor det bästa, om inte så får man aldrig till någon vettig lagerförspänning.
Omb. till fasta lager är sådär, kräver rätt mycket mek och noggrannhet för att lagren inte ska bli belastade fel axiellt. Är ju inte riktigt rätt lagertyp "enligt boken" till den applikationen, men funkar bevisligen ibland ändå.
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 13 aug 2025, 18:21
av ESGEE
Är svårt när flera som säljer inte skriver rakt vad det är. I hjullager frågan vad för lager ska sitta där ser ej på de rostiga som är där. Kan ha rätt Skf för köpte på mig en låda fullt med lager.
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 14 aug 2025, 09:57
av musköchrister
e-type hjul har 6201 lager,12x32x10
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 14 aug 2025, 10:42
av ESGEE
Tack

Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 14 aug 2025, 10:54
av ESGEE
Inga av Mopedrenovering, Ettan mm har ej rätt. Hitta gömt på Mopedrenovering för 100kr. Men kullager.se kostar de 37kr st. SKF självklart.
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 14 aug 2025, 15:25
av Mumkas
Skåning skrev: ↑13 aug 2025, 18:16
Är lagerskålarna (och dess läge) bara ok så är lösa kulor det bästa, om inte så får man aldrig till någon vettig lagerförspänning.
Omb. till fasta lager är sådär, kräver rätt mycket mek och noggrannhet för att lagren inte ska bli belastade fel axiellt. Är ju inte riktigt rätt lagertyp "enligt boken" till den applikationen, men funkar bevisligen ibland ändå.
Mitt Leleu 120 är säkert äldre och hade lösa kulor. Satsen för att bygga om till fasta är ju till Leleu 100, men jag anpassade längden på distanshylsan mellan lagren för 120 navet. Om jag drar ihop axeln med muttrar och bromssköld för att simulera att det är draget i en gaffel, går det runt utan att nypa. Hoppas det blir likadant när jag sätter det i gaffeln. Tänker testa det innan jag ekrar på fälgen.

Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 14 aug 2025, 16:24
av ESGEE
Lär märka när jag få ut de rostiga lagren ur
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 15 aug 2025, 06:09
av Lolalola
Jag har aldrig sett Leleu 120 med lösa kulor.

Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 15 aug 2025, 06:58
av musköchrister
framnav 120mm med lösa kulor fanns på nån modell av mustang , baknav har jag aldrig sett med lösa kulor
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 15 aug 2025, 08:45
av ESGEE
Aldrig sett lösa lager i nåt hjul oavsett 100 eller 120 nav. Jävligt rostiga ner än en gång, löper ej super då.