Apollo 8037 en stummis det med väl?
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Men den gick ju ändå, en bra test runda 

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Den blir nog inte mer färdig för 2025 än såhär och står och väntar i båset.

Apollo 8037, klenstummis
Bara åka 

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Blygsamma 20 mil i år än, men fyrpeten går som en klocka. Har inte kört på en månad, men nu börjar det komma igång när vädret blir bättre. De större ingredienserna är nu på plats för nya hjul på bättre bromsar inför stummis modell 2026.

Apollo 8037, klenstummis
Bättre bromsar är aldrig fel 

Nej, verkligen inte. Helst skulle jag vilja få tag på ett chassi eller bara en ram till en fetbrux, bygga hjulen till den och stoppa i fyrpeten i den. Sen köra vidare med den här som den är, fast med tvåpeten som förra året. Får se hur det blir och om jag säljer MC'n och får loss lite stålars.
Apollo 8037, klenstummis
30+ mil nu med fyrpeten och inte supernöjd med pipan. Den går bra, men Sachsen behöver spöas på ordentligt för att leverera. Bytte till en Sachs Jamarcol + kort krök och får se hur det artar sig. Körde med en sån förra året på tvåpeten och det är faktiskt en liten aktiv pipa inuti. Den var modell cigarr dock, men samma dämpare i grunden. Inte kört än, men Sachsen låter nöjd och rapp när jag torrgasade lite. Utseendemässigt är det iaf en klar uppgradering. 

Apollo 8037, klenstummis
Du söker en Brux? Jag har ett "lik" stående (1159) som planen var att göra en Konsum moppe av då den skulle bli unik såsom din Apollo. Saknas dock bakre pakethållare, men den främre finns där och nya finns att köpa om så på moped renoveringar.se.
Min tanke är att Apollon skulle må bättre med tvåpeten från förra året och att använda fyrpeten till något annat. En brux eller en fetstummis är det som snurrar mest i skallen nu, men tyvärr har årets börs från finansministern tömts på annat. E-Type och 50SS har varit under radarn med, men lite osäker om det är nåt för mig. Less is more är min paroll. Är väl mest på jakt efter en ram eller ett chassi utan motor, men hur mycket av ett lik är din 1159? Vi kan ta det i pm om du vill.
Och sist men inte minst, ett stort tack för att du tycker att min Apollo är unik!

Apollo 8037, klenstummis
Är själv stummis frälst och har 4 st, varav en klen och 3 fetstummisar. Unika stummisar är enligt mig dom under andra namn än MCB, såsom bl a Apollo och även har ett högre värde tycker jag. Min MCB fetstummis 1159 (Brux) "liket" saknar motor och bakre pakethållare. Gav 3700 kr, och hoppas få detsamma, sen är jag nöjd. Kan PM:a en bild när jag har datorn om priset tilltalar dig? Kul vore sen att få se den som en unik Konsum moppe och inte som en vanlig Post, Televerket eller Militär moppeMumkas skrev: ↑17 jun 2025, 15:51Min tanke är att Apollon skulle må bättre med tvåpeten från förra året och att använda fyrpeten till något annat. En brux eller en fetstummis är det som snurrar mest i skallen nu, men tyvärr har årets börs från finansministern tömts på annat. E-Type och 50SS har varit under radarn med, men lite osäker om det är nåt för mig. Less is more är min paroll. Är väl mest på jakt efter en ram eller ett chassi utan motor, men hur mycket av ett lik är din 1159? Vi kan ta det i pm om du vill.
Och sist men inte minst, ett stort tack för att du tycker att min Apollo är unik!![]()
Ja, det är kul med ett lite mer udda märke, samtidigt som det är exakt samma moped som en MCB 1137 så reservdelar är desamma. En del säger att man ska skaffa samma moped som när man var tonåring förra gången, men så inte jag. Hade bl.a. flera Fram King Clipper och Comet, KS50, Compact etc. men det som lockar med stummisar är enkelheten och tillgången på reservdelar.Tompe skrev: ↑17 jun 2025, 21:08 Är själv stummis frälst och har 4 st, varav en klen och 3 fetstummisar. Unika stummisar är enligt mig dom under andra namn än MCB, såsom bl a Apollo och även har ett högre värde tycker jag. Min MCB fetstummis 1159 (Brux) "liket" saknar motor och bakre pakethållare. Gav 3700 kr, och hoppas få detsamma, sen är jag nöjd. Kan PM:a en bild när jag har datorn om priset tilltalar dig? Kul vore sen att få se den som en unik Konsum moppe och inte som en vanlig Post, Televerket eller Militär moppe(har själv en 1159 militär moppe
, men den är orginal tre kronor stämplad, så där fanns inga andra val då jag renoverade den)
Skicka gärna en bild på pm så kan jag få se hur objektet ser ut.

Apollo 8037, klenstummis