Zündapp Combinette 62

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

276-02.609 Liten fläktkyld 4.8 PS
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Det kan nog vara så.
Det som skiljer sig från min andra fläktkylda 4,8:a är luckan i kolven (mahle) och motsvarande uttag i cylindern.
Bild
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

Ja den är lite ovanligare och satt på 5-växlad fläktkyld motor har jag för mig.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Och en sån med den extra överströmmaren hade jag på min 63:a 1965-66.
Med en 17 mm Amal från en gubbracer gick den så in i helvete.
Hade en kompis som hade en KS 75 och han hängde inte med i vare sig acceleration eller toppfart. :D

En sån vill jag ha igen!!!!! Är den till salu?
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Och en sån med den extra överströmmaren hade jag på min 63:a 1965-66.
Med en 17 mm Amal från en gubbracer gick den så in i helvete.
Hade en kompis som hade en KS 75 och han hängde inte med i vare sig acceleration eller toppfart. :D

En sån vill jag ha igen!!!!! Är den till salu?
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Kul att höra att det är en potent cylinder!
Till salu, nej, den ska hamna på Combinetten.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Nu har den nästan färdig, motorn.
Ny packning, justering av växelklocka och slutligen på med ny olja.
Kommer den att hålla tätt?
Vi får se.

Bild
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Oljeprovet utföll till belåtenhet, inte en svettning någonstans.
Nu är cylindern på och kickkåpan (utan kick, det kommer framöver)
Vän av ordning ser säkert att det inte är den rätta kickkåpan. Originalen är ruggigt svåra att få tag i.
Denna motor är lite annorlunda på vänster blockhalva, så "fenorna" stämmer inte.
Så man får ta vad man har.
Nu ska motorn ligga till sig lite, för andra projekt.

Bild
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

Men den kåpan är ju till en fyrkantig motor, det ser ju ut som en vanlig rund fläktkylds kickkåpa passar eller gör den inte det? har nog till rund motor hemma
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Helt rätt, Johan, du har ögonen med dig.
De kickkåpor som jag har till rundmotorn, passar inte.
Fenorna på motorn sticker upp en bit ovanför kickkåpan, vilket jag tycker ser sämre ut än om de täcks helt och hållet, som med den jag har satt på.
Men om du har en gammal sådan liggande, så hör gärna av dig.
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

Har bara till dom vanliga rundmotorerna, visste inte att det fanns en annan modell ens, lärde man sig nått nytt denna veckan också :D
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Ja, jag trodde också att kickåporna var desamma, förutom bredden.
Nu får det bli den här kåpan, så får jag hålla utkik efter en riktig på ebay.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Det smala och låga styret jag haft på Combinetten, har inte känts bekvämt.
Inte minst efter Hultsfredsrallyt i somras, när jag svor långa ramsor över styret.
Men, man drar sig för denna operation också.
Alla vajrar och vissa kablar måste ju bytas respektive skarvas.
Men nu var det dags, en cuppini-kopia får det bli, så blir det lite bredd och höjd.

Bild

Bild
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

Läckert!!
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Passade på att gå igenom motorn också.
Tycker inte den varit riktigt så vass, som den borde vara.
Kollade brytaravståndet, och se, det var för litet, kanske orsaken till det hela?
Nu är det justerat.
Hade ju tänkt att byta motor till en något äldre version. Men skippar det den här säsongen.
Jag vet ju att denna fungerar, och jag måste ha något pålitligt, med tanke på alla andra projekt.

Det jag gillar med denna moppe, är att den får vara i lite lagom, slitet skick.
Det finns skavanker, färgsläpp, rost, repor och bucklor som jag bara låter vara.
Någon tvätt ibland, för att ta bort lite vägdamm, men inte mycket mer.
Skriv svar