Crescent 1125C-57 R
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vill se den där åkfilmen!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag får försöka få till något under semstern 
Det har blivit dåligt med moppeåka den senaste tiden pg husrenovering,men var ut på en 8 mila tur i söndags med den.
Funkar kanon att puttra omkring med,dock satan så obekväm efter nån mil med den sadeln
<!-- </EdIndex> --></div>

Det har blivit dåligt med moppeåka den senaste tiden pg husrenovering,men var ut på en 8 mila tur i söndags med den.
Funkar kanon att puttra omkring med,dock satan så obekväm efter nån mil med den sadeln

Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Re: Crescent 1125C-57 "R"
Har gått och funderat vad jag ska hitta på med mitt gamla R-projekt som står lite bortglömd längs in i garaget.
Har haft problem med slirande koppling,det sitter hempulad 4-lamellskoppling som ej funkar riktigt 100.Den är lite för mjuk i godset så det blir grader i den ganska snabbt.

Byggde ju en 5 puck Derbikoppling till mitt slidprojekt men det var lite för komplicerat tycker jag,dessutom blir det så fruktansvärt brett.Så jag försöker mig på en koppling från S motorn som jag sett en del knåpat till.
Inte riktigt färdig här men en god bit på väg.
Det fick bli rakskuret när jag ändå håller på,tänkte så småningom göra den lite elakare.
Känns som moppesuget börjar komma åter,det måste va ett vårtecken

Har haft problem med slirande koppling,det sitter hempulad 4-lamellskoppling som ej funkar riktigt 100.Den är lite för mjuk i godset så det blir grader i den ganska snabbt.

Byggde ju en 5 puck Derbikoppling till mitt slidprojekt men det var lite för komplicerat tycker jag,dessutom blir det så fruktansvärt brett.Så jag försöker mig på en koppling från S motorn som jag sett en del knåpat till.
Inte riktigt färdig här men en god bit på väg.
Det fick bli rakskuret när jag ändå håller på,tänkte så småningom göra den lite elakare.
Känns som moppesuget börjar komma åter,det måste va ett vårtecken

Du kommer att bli nöjd med S kopplingen! Jag har en på min EKF och delar till en ytterligare för min andra EKF som ska på nästa projekt.
Fråga från en som inte har en hum om schas: Dom där EKF, vad var det för effekt på dom?
Jag tänker på eftersom många fixar med att förstärka kopplingen. Var det upp till max 6,25 eller?
Jag tänker på eftersom många fixar med att förstärka kopplingen. Var det upp till max 6,25 eller?
orginal i tyskland var dom strypta till 2.9 hk med en 12mm förgasare.
17mm hål in i cylindern, med lagom stor förgasare påstås dom gå något bättre än en 4,3a.
om den holländska varianten har samma förgasare vet jag inte, men jag tror det.
mina EKFer pryder hyllan än så länge.
erlan
17mm hål in i cylindern, med lagom stor förgasare påstås dom gå något bättre än en 4,3a.
om den holländska varianten har samma förgasare vet jag inte, men jag tror det.
mina EKFer pryder hyllan än så länge.
erlan
Okej, ja det kan ju förklara kanske varför det blir problem med dom där Athena 80cc som väl ger 7-8?? eller nåt sånt.
Ja det känns som att det kan bli riktigt bra,samt att det är ganska smidig lösning.Svartsjö skrev:Du kommer att bli nöjd med S kopplingen! Jag har en på min EKF och delar till en ytterligare för min andra EKF som ska på nästa projekt.
Lite kopplingspyssel idag,känns som detta kan bli riktigt bra
Hade tänkt uppdatera den lite effektmässigt,men det får vänta lite.
Såg att det satt en 26Pwk på nu,har en 28Pwk på hyllan.
Så det får väl vara uppdateringen så länge

Hade tänkt uppdatera den lite effektmässigt,men det får vänta lite.
Såg att det satt en 26Pwk på nu,har en 28Pwk på hyllan.
Så det får väl vara uppdateringen så länge

njaaa, lite till ger dom nog. dom toppar ju 100+. och till det påstås det gå åt ca 10hk på hjulet.Hasse skrev:Okej, ja det kan ju förklara kanske varför det blir problem med dom där Athena 80cc som väl ger 7-8?? eller nåt sånt.
erlan
Blev uppstart idag,kopplingen funkade perfekt
Men blev lite snopen,satan vad den vaknade till.
Från 26 till 28 ska väl inte kunna ge nåt större tycker man ?
Rakskuret kanske minskar lite förluster,men inte så märkbart eller ?
Hur som helst kombon funkade ihop,skönt att det funkade direkt

Men blev lite snopen,satan vad den vaknade till.
Från 26 till 28 ska väl inte kunna ge nåt större tycker man ?
Rakskuret kanske minskar lite förluster,men inte så märkbart eller ?
Hur som helst kombon funkade ihop,skönt att det funkade direkt

Gamla bettan uppe på bänken igen,hon är den sista som har kvar pwk förgasare i samligen.
Nu får det bli en ny Delortho 28 rundtrottel istället,så kommer denna bli perfekt sen.
Funderar på att uppdatera motorn med lite godsaker,men bygger den snurran vid sidan av så jag kan nyttja denna när våren är här.
En riktig pipa får det bli med när jag ändå håller på.

Nu får det bli en ny Delortho 28 rundtrottel istället,så kommer denna bli perfekt sen.
Funderar på att uppdatera motorn med lite godsaker,men bygger den snurran vid sidan av så jag kan nyttja denna när våren är här.
En riktig pipa får det bli med när jag ändå håller på.

- zappafan
- Forumsponsor
Inte nöjd med PWK:n?
Har i princip haft dessa blandare på alla byggen och varit nöjd.zappafan skrev:Inte nöjd med PWK:n?
Men man får ett så mycket bättre mellanregister med en rundtrottel när det är kolvstyrt och vass cylinder.
Du kan aldrig tuna bort den skillnaden.
Åker mycket mopperally,då är det gött när även funkar att puttra med.
Kör även runtrottel på reedmaskinerna,men där kommer flatsidevariantern till sin rätt.
Sen har jag haft lite problem med fastnande flottörer på många av dom.
Man är väl lite skadad helt enkelt,kan man få nått fullt fungerande till ännu bättre med små medel så är det
värt att pilla med.