Vad har ni för väder?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
HSE

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av HSE »

Regnade i natt men inga skyfall. Nu 18 grader och tjocka mörka moln samt blåser rejält :( Tur att det där taket blev klart i går :)
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Inget regn här direkt men åskan i luften är väldigt jobbig för mig. Det är bättre om det löser ut med blixtar och dunder men inget sånt än så länge. Det verkar som lågtrycket drar upp över landet nu så det blev väl inte så mycket mer här? :roll:

Jag kan inte sova när det är åska i luften. För mycket huvudvärk då. Det är jobbigt.... :(
HSE

Inlägg av HSE »

Blåser nära storm här och kommer några droppar regn då och då. Inga roligt väder alls, blåst ned en stor gren från jättebokarna bakom huset så i byarna är det nog uppe i stormstyrka :evil:
Forumsponsor

Hoppas inte din takpapp fladdrar iväg i blåsten det var ju det som hände för mig cocos_acc.gif

Det blåser här också, har varit uppe i 9 men är nere i 7 nu såg jag på rl.se :)
HSE

Inlägg av HSE »

56:an skrev:Hoppas inte din takpapp fladdrar iväg i blåsten det var ju det som hände för mig cocos_acc.gif

Det blåser här också, har varit uppe i 9 men är nere i 7 nu såg jag på rl.se :)
Nej det med takpappen som blåst loss var början på problemen med det taket. Del lossade papp i en storm och sedan fick jag tydligen inte det helt tätt efteråt. Det enda som tycks hjälpa är att riva bort det gamla och börja om från början igen...
Forumsponsor

Samma för mig men mitt tak är stort. Taket är från 1951 men fackmässigt gjort. Men över 50 år blir bara för mycket för ett papptak.
Köpte stället -87 och taket var dåligt redan då men jag ung och frisk köpte jag ett 200 liters fat asfaltklister, sånt som dom lägger på innan dom asfalterar, med hink och en liten skurborste med skaft målade jag hela taket flödigt. Det har hållit ända tills nu men de senare milda vintrarna gör att vinterstormarna blir häftiga och då åker taket i stora sjok cocos_acc.gif

Nu får det bli en kompromiss med plåt på utsatta ställen och papplagning där inte vinden sliter i pappen så mycket.

Det är ett stort jobb när man är ensam och göra det och det tycks bli allt svårare och hitta perioder med bra takväder. För det mesta antingen regnar det eller blåser eller som nu de senaste dagarna alldeles för stekhett för och vara på ett tak :|

Trodde jag skulle kunna göra nåt med taket idag men nu blåser det minst 10 sekundmeter så det är inte ens lönt och försöka :(
HSE

Inlägg av HSE »

Lappa och skarva är svårt att få tätt. jag lade ju om taket på sommarstället för 10 år sedan med allt nytt, takpannor osv. Men taket över glasverandan var papp och där försökte jag lappa och laga. Men det läckte ända tills jag rev bort allt det gamla och bytte några dålig råspont samt lade ny papp. Det hjälpte slutligen så jag jobbade efter den mallen igen. Tänkte på att lägga plåt istället för täckpapp men kom fram till att det inte är nödvändigt. Hustaket är en annan femma, där är det gamla taket från -60 och för 6-7 år sedan fick jag byta ena sidan då den började bli dålig. Nu är det dags för andra sidan också, underlagspappen är torr och smular sig och råsponten dålig med på sina ställen, takteglet håller ju tätt men nu är det dags att göra något. Man blir som sagt inte yngre och jag blir ju 70 snart som de som vet att jag fyllde moppe 1960 kan räkna ut... Skall dessutom lägga till en takkupa när jag är igång för att få ett extra rum på övervåningen så jag behöver en två veckor med bra väder för jobbet. Fick ju presentkort i den lokala bygghandeln på 10 000 kr från jobbet när jag gick i pension så jag har börjat tulla på det bidraget till materialet nu :)
Forumsponsor

HSE skrev:Lappa och skarva är svårt att få tätt.
Ja dä ä dä men bättre än ett öppet hål :)

Jag har fått låna en stor presenning som jag ska täcka tillfälligt med men inte lätt och få på när det blåser... cocos_acc.gif
HSE

Inlägg av HSE »

Ja här blåser det så Uddevallabron fick stängas av för lastbilar...
Forumsponsor

Helt myggfritt på taket i kväll thumb_up

Verkar som myggen inte riktigt gillar blåsten :wink:
HSE

Inlägg av HSE »

Bild på sommarstället med nylagt tak och glasverandan innan den fick ny takpapp.
Flyttade2 131.jpg
Flyttade2 131.jpg (441.63 KiB) Visad 1598 gånger
Forumsponsor

Snyggt! :D

Jag har haft ett nästan likadant torp som jag renoverade upp. Jag var ganska ung när jag gjorde mitt första husköp bara 21 år :)

Snickarjobben jag hade lite hjälp med men på den tiden kände jag ett par äldre gubbar som hjälpte till men dom är borta nu :(

Det blåser 10 sekundmeter i dag också, ingen höjdare och jobba på tak då :?

Det är nog blåst och regn och nån solglimt då och då som är och vänta framöver. Sommaren är kort, väldigt kort, vågar man nog säja cocos_acc.gif
HSE

Inlägg av HSE »

Nu har vinden till slut börjat mojna, kom regnstänk också men blivit varmare, 18 grader nu. En bild från andra sidan av stugan:
Flyttade2 096.jpg
Flyttade2 096.jpg (460.96 KiB) Visad 1583 gånger
Forumsponsor

Den klassiska köksingången ser jag :D

Fanns sådan också på mitt torp fastän som vinkelutbyggnad med sadeltak och därinne fanns också köket. Fin ytterlampa på hörnet om den är gammal. Jag hittade en NOS sådan i en gammal transformatorstation när jag köpt diverse jox därinne. Senare har jag hittat skärmen i emalj + gammal avlång glaskupa. Har länge tänkt och sätta upp den inne i köket men inte blivit av än... :)

Gårdagens väder verkar upprepa sig här. Soligt men blåsigt. Blåser rätt rejält här nu, förmodligen innan det mojnar ner till kvällen.
HSE

Inlägg av HSE »

Ja, köket ligger innanför dörren där, lampkupan hade blåst ned och gått sönder när vi var där sist :( Regnar här i kväll och 15 grader, myggen har dykt upp här med nu...
Skriv svar