Vad har ni för väder?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av 56:an »

HSE skrev:Jo hon är klar i knoppen och körde bil tills hon fyllt 90. Tyvärr sviktar hörsel och synen nu. Vi har haft soligt men blåsigt idag så det kunde vara värre...
Samma här. Sonen hennes sålde bilen i våras men och köra till 90 är inte så dåligt men de sista året ville hon inte köra i stadstrafik. På landsvägen var hon dock ingen snigel som jag, hon krutade nog på i vägskyltarnas hastighet. Det är likt vår far han älskade och köra bil och motorcykel men var ingen mekaniker fast det blev jag istället :D

För övrigt nästan samma årgång som han jag köpte Amazonen av men han är nåt år äldre. Syrrans bil var nån nyare så den brydde jag mig inte om :)

Det blåser så förbajjat här också så håll i hatten :mrgreen:
Forumsponsor

Takfixande ikväll, blåsten mojnade vid 21-tiden och det blev lugnt och stilla. Kunde t.o.m. veckla ut en presenning som jag tänkt täcka taket tillfälligt med. Takfallet är 5,5 m och längden som ska täckas 6,4 meter och presenningen som jag lånat var 5,5 x 6,5 kan ju inte bättre bli :)

Det är en vit presenning också och det tror jag blir bra för den slår ifrån sig solen bättre så den inte blir förstörd. Det kan bli hett däroppe när solen ligger på :lol:

Nu ska det äntligen bli en helg med lugnt och behagligt väder och det får man verkligen tacka för :wink:
Forumsponsor

Har varit off line en stund nu, tog mej en mopedrunda runt stan tyckte jag var värd det efter allt takfixande ikväll.
Jag var i stort sett vinterklädd men tyckte jag frös ändå för nu har det börjat blåsa igen, inte våldsamt men ganska frisk vind, jag menar det brukar ju annars vara rätt stilla under natten.

Nu när jag kom hem tittade jag på termometern och då var det bara 11 grader ute. Det är svårt och tro det är högsommar just nu. Märktes på stan också, inte alls det där nattlivet som det annars kan vara mitt i sommaren.

Det är 11:e juli men sett till vädret kan man tro det är 11:e september eller kanske t.o.m. 11:e oktober :?

Och inte var det mycket bättre 11:e maj eller 11:e juni, undrar hur meteorologerna ska förklara det här :roll:
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

Det pratas mycket om vädret överallt verkar det som.
Igår hörde jag en som sa, "- ja, idag är det nästan samma väder som vi hade på julafton ifjol".
Och det är inte långt ifrån sanningen... :shock:
HSE

Inlägg av HSE »

11 grader, sol och blåser inte mycket just nu så jag har hopp om vädret idag. Dags att klippa gräs igen, det växer som sjutton efter regnet!
Forumsponsor

Idag är det riktigt najs väder här. Lite halvmulet men sol ibland. Precis lagom varmt vid tjugostrecket och bara svag vind.
En helt perfekt dag för veteranmarknad utomhus skulle man kunna säja och vilket det också varit i Kalmar Folkets Park mistick_yes.gif

Ingen jättemarknad alls men många bra grejer om man kollade noga vid borden vilket jag brukar göra. Det blev ju en del grejer förstås... Man kan väl säja jag fyllde skuffen på Amazonen 8) och tömde plånboken :oops:

Bland udda intressanta delar jag hittade var ett flottörhus med mässingsflottören till Amazonen. Likaså en NOS ampermätare 75 - 0 - 75 med tillhörande strömshunt och sätta i motorutrymmet. Inget av dessa var dyra grejer, under hundringen tillsammans...

Sen vart det också en hel del mopeddelar samt en Villiers Mark 10 stationär 4-T motor. 200 spänn för den så det var inget och tveka på...

Vid ett bord sålde dom lite nyare tillbehör och delar typ "cykelaffär". Först gick jag bara förbi det bordet men mot slutet stannade jag där och gjorde en hel del köp jag blev riktigt nöjd med. Det var lite blandat, en cykelkorg i stålnät att ha bak på Ekonomen, framlampor till gamla mopeder, ett Pirelli 2 1/4 - 16 till MCB 1238, ett komplett nytt kromat avgas till någon japanmoped för 75 spänn visst är det OK?
Sist men inte minst ett kraftigt Basta blocklås för moped helt nytt i oöppnad förpackning för en hundralapp, visst är det väl bra att ha?
Forumsponsor

Lugn och fint väder idag 8)

Det känns som det är lugnet före regnet och blåsten :)
HSE

Inlägg av HSE »

Mulet och lite regnstänk då och då men sommartemp, 18,7 grader just nu.
Forumsponsor

............
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:56, redigerad totalt 1 gång.
Forumsponsor

Ett rejält åskoväder mitt på dagen här och sen skurar på eftermiddagen så det vart ingen fart på moppeverkstan :(
Men det var skönt att taket blev fixat innan regnet kom, för åskregnen på sommaren kan ge rejäla skurar så det bara öser ner men riktigt så farligt blev det inte idag, 15-20 mm regn skulle jag tro :)
Forumsponsor

Kom visst under 10 mm regn idag men det kändes som mer :)

Nu ska visst vädret lugna sig och dagstemperaturer runt 20-strecket. Det är ganska behaglig sommartemperatur tycker jag, och då finns det hopp att det ska bli nåt gjort i moppeverkstan :D

1. 4-pet Sachsen ska ihop

2. Killens trampmonarscoot

3. En tvåväxlad trampesachsmotor åt en annan kille

4. En flintarenovering åt ytterligare en jag lovat...

5. En Autopedmotorgenomgång åt mig själv 8)

Alla är gamla löften utom det sista :)

Undrar om allt hinns med? :roll:
PUCH-60

Inlägg av PUCH-60 »

Jag hade börjat med punkt 5. :lol:
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
HSE

Inlägg av HSE »

PUCH-60 skrev:Jag hade börjat med punkt 5. :lol:
Ja, det gäller att prioritera när jobben står på kö...
Forumsponsor

PUCH-60 skrev:Jag hade börjat med punkt 5. :lol:
I kväll vart det inget av dom här punkterna det blev moppecruising istället :)

Ett rätt så behaglig kväll, lite "after rain" kan man säja. Gatorna har hunnit torka men blött i gräset och fuktig kvällsluft.

Precis en sån här kväll då jag skulle vilja ha hastighetsmätare :D

Det är inte så mycket och säja om Ekonomen nu mer än att den rullar på. Lättservice i dag som sträcka och några droppar olja på kedjan. Kapslade kedjor håller bättre och fordrar mindre tillsyn, men det försvann tyvärr rätt fort och många tog tyvärr bort kapslingen.

Fast egentligen är det mer kilometerräkneverket jag är ute efter, för jag vill hålla lite koll på hur långt jag kör och även bränsleförbrukning ser jag som intressanta uppgifter. Så en hastighetsmätaranläggning får det bli ganska snart :wink:

Hastighetsmätare har jag både rund och fyrkantig, såna är svåra men jag har lyckats få tag i ett par. Hastighetsmätarvajrar finns också men kanske inte precis rätt längd.

Jag vill inte ha hastighetsmätaren kopplad till motorn för då är den beroende av utväxlingen så därför vill jag ha en sån där drivning som sitter i framhjulet istället men den måste vara till 23" hjul. Ibland ser man såna på Tradera men jag har inte varit med och krigat på det. Kanske det kan dyka upp nån sån ändå? :roll:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

tät pressenning eller plast funkar inte har jag fått lära mig en gång i tiden.
det blirkondens och mögel uner den.
tapapp andas tydligen så det funkar.

erlan
Skriv svar