Vad har ni för väder?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av 56:an »

Tack alla, jag nogsamt gå igenom det här. Det är bra men input och jag är ingen snickarmäster eller byggarebob.

Det är en gammal smidesverkstad. På baksidan fanns en bockakran som jag rev ner för något tiotal år sedan. Det var en otäckt hög rackare, jag tror jag mätte den till tio meter när den kom ner. Det var också en kraftig träkonstruktion med en fyra meter lång 150 I-balk längst upp där det hängde två lika kraftiga kedjelyftblock i åkvagnar. Med tiden blev den dålig i träet så det kändes otäckt att bara vistas där så jag lånade en hjullastare och rev omkull den. Men så lätt var det inte, maskinen fick ta i en del.

På femtiotalet kom en tromb rakt över verkstan och fällde bockakranen som den hade varit ett korthus. Dom där inne hörde bara ett brus utanför och så låg den på marken. Hur dom fick upp den igen vet jag inte men det syntes en lagning längst upp när jag rev ner den.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

Fint väder hela dagen idag...
...ända tills 16,30 då man strax är hemma från jobbet.
Nåja, regn och åskovädret varade inte så länge, så det är bara att gilla läget!

Bild
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Hade inte du gått på semester... :hmm:
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

zappafan skrev:Hade inte du gått på semester... :hmm:
You talking to me?? :wink:
Jag hade semester V.27,28 jobbar 29,30,31 och semester igen 32,33,34.
HSE

Inlägg av HSE »

Hyfsat väder här idag också, lite växlade molnighet bara . Jobbat vidare med uthuset, bytte ett fönster som gjort sitt. Hade ett passande fönster stående som jag fick för en del år sedan på jobbet när vi tittade på att ta fram PP för PVC fria fönster. http://www.kronfonster.se/butiken/?gcli ... cgodvD0BTw Vi fick ju ett fabriksnytt fönster av tillverkaren för våra tester och när vi var färdiga med det fick jag det.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Hynboholm skrev:
zappafan skrev:Hade inte du gått på semester... :hmm:
You talking to me?? :wink:
Jag hade semester V.27,28 jobbar 29,30,31 och semester igen 32,33,34.
Delade upp semestern 1 år för många år sen, ledig 2v. jobbade 1v. ledig 2v. helt värdelöst tyckte jag, varken hackat eller malet.... :?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

HSE skrev:Det blir väldiga mängder kondens under plåten i ett plåttak. Och man spikar inte plåten utan skruvar fast den med specialskruv med gummitätning som tätar mot plåten. Plåten är ett stort vindfång vid en storm och stormar tycks vi få fler och fler av så det gäller att plåten sitter fast ordentligt. Passerade en tromb en halv km från mitt ställe för några år sedan, slet med sig ett veranda tak från ett hus och dumpade det en bit därifrån. Tur den missade mitt ställe, mitt verandatak hade nog inte heller klarat den påfrestningen. Snölast kan man räkna på men tromber :roll:
56an skrev nåt om spika, och på ett annant ställe att det var begagnad plåt.
så jag gissar att det redan är spikhål i plåten.
själv vet jag inte om det ens finns klockspik fortfarande, men jag skulle inte bli förvånad om 56an har några paket i gömmorna.

erlan
Forumsponsor

Precis så, klockspik heter det :)

Stena Metall här har en begagnadförsäljning och där hittade jag en hel pall med klockspik i paketer. Det var två längder, ca 10 cm och kortare c:a 5-6 cm. Jag köpte några paket av varje, inte dyra för sånt är utgånget idag skruvas istället.

Plåtarna jag har kan vara takplåt men varit monterad som väggplåt istället. Jag köpte ett skjul på plats som varit ett stort elektriskt motstånd i när dom provkörde mindre fartygsmotorer. Det var som stora elektroder som sänktes ned i kanske 1500 mm betongringar i marken där det var saltblandat vatten som skulle överföra elektriciteten mellan elektroderna och när dom kört en stund blev vattnet varmt i brunnen. Över var ett plåtskjul som jag köpte när det skulle rivas. Det kan finnas hål här och var i plåtarna men det går och vända eller kapa så hålen inte stör.

Först tänkte jag och ta dom långa spiken och spika fast plåten i både 1 tumsbräderläkten och genom taksvallet men det kanske inte är så bra och spika genom pappen som erlan sa?

1 1/4 bräder har jag inga men gott om 1" bräder i olika bredder mest 5 tums. Det är furubräder som jag sågat upp själv för länge sedan. Dom är minst 25 mm kanske 26 men blir ju hårda som f-n när de legat länge så jag tycker dom borde hålla och spika plåten i?

Det är 1,20 mellan takstolarna så kanske man skulle lägga ströläkten 60 cm och sen kan man ta långa spik så man når ner i varje takstol för läktbräderna?

Är det nödvändigt med nockplåt? Kan man inte bara lägga plåtarna kant till kant vid nocken?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

du måste ha luftutsläpp vid nocken, så kondensen kan vädra ut.
därför nockplåt.
men om utseendet inte stör nån så kan du ju ta lämpliga rensor traplåt och vika till nockplåtar.
men du måste bestämma dig innan du börjar lägga plåten, så du kan få höjden rätt på brädan den ska spikas i.

erlan
Forumsponsor

OK, först läktning och sen mäta in nockbräda för rätt höjd :)

Egentligen är det rätt bra med den där presenningen nu för då kan man börja men och sätta dit fotplåten igen och sen lägga pappvåder och lyfta presenningen vart efter man kommer uppåt och då gör det inget om det regnar då och då för svallen hålls hela tiden torr :D

Men det är tänkt som höstjobb för nu är det mopeder för hela slanten som gäller :)

Det sket sej med hastighetsmätarvajer eftersom jag satt dit högre styrstolpe och höjt lyktan minst ett par decimeter. En meterlång h-mätarvajer skulle nog bli lagom nu men tveksamt om det finns så långa. Cykelaffären öppnar på måndag, får köra dit och spåna in vad dom kan ha hemma där.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

en taktanke.
om plåten setat på vägg förut, kolla så den inte varit spikad i dalarna.
i så fall behöver du skaffa skruv i stället.
spiken är inte tillräckligt tät för att sitta i dalarna på plåten.

och minst fyrtymsspik till reglarna, så dom sitter ordentligt fast i takstolarna.

erlan
Forumsponsor

Ja, så kan det bli. Spikar i rylarna och skruvar i dalarna :D

Jag tänkte mej 5 tums spik ner i takstolarna. Han har galvspik i Stena butiken också :)
Det var ju bra att jag tog upp det här. Tänk vad mycket kunskap det finns på en mopedsajt slider_score.gif
  • slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

5tum blir bra det.

erlan
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

56:an skrev: Tänk vad mycket kunskap det finns på en mopedsajt slider_score.gif
  • slider_thankyou.gif

Jag tar till mig av ditt beröm.

Bild
HSE

Inlägg av HSE »

Var ut till Kinnekulle idag och klippte gräs mm. Skapligt väder runt 19-20 grader och lite moln ibland.
Skriv svar