Rexxys Mopeder. | E-type MX

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Mats T

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det första jag märker när jag kör iväg, vilket jävla vrid den har på lägre varv? Är nog den tighta klämspalten som gör det.

Den fina och breda vrid registret är en av fördelarna med den cylindern mot konkurenterna.
Jag har åkt upp till 0,8 i klämm och har inte märkt någon märkbar skillnad som så.

Märker att det är ett helt annat vrid karaktär mot pata negran jag hade förut.

:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Svartsjö
Forumsponsor

Inlägg av Svartsjö »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mats T skrev:
Rexxy skrev:
alf-johan skrev:Här kommer lite kritik, den motorn går säkert utav bara fan men titta hur det hela ser ut, för mej är fart kombinerat med stil, ett litet hån mot denna motor slider_anon.gif
Är vad jag hade i hyllorna, som försvar. :)
Det finns fler som sattsar på FFF (funktion före finish) :D :D :D

Mats T vad har du för koppling i Sachsen, gärna en beskrivning tack! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Conrad Engström skrev:Varmt vatten expanderar. Expantinskärl !!!!
Jag har ett från gammla pannan på 35 liter, du kan få.
Denna sorts kylare behöver inte ha det. :)
Har kylare på G, men tackar för erbjudandet. <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T

Inlägg av Mats T »

Svartsjö skrev:
Mats T skrev:
Rexxy skrev:
alf-johan skrev:Här kommer lite kritik, den motorn går säkert utav bara fan men titta hur det hela ser ut, för mej är fart kombinerat med stil, ett litet hån mot denna motor slider_anon.gif
Är vad jag hade i hyllorna, som försvar. :)
Det finns fler som sattsar på FFF (funktion före finish) :D :D :D

Mats T vad har du för koppling i Sachsen, gärna en beskrivning tack!

Har tillverkat nya rakskurna transimisions drev och byggt om och anpassat en 110mm senda koppling med kevlar lammeller och andra fjädrar.

Om du går in på Hallsta moppers under foto och film så har du teknisk info och lite storry under Sachs Stage 6 ,där ser du lite bilder på maskinen :D <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådan koppling och transdrev har väl alla. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Conrad Engström skrev:Sådan koppling och transdrev har väl alla.
Haha, luktar jag inte lite skryt här nu? ; -) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte skryt, utan glädjen av att blivit priviligerad. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mats T svartsjö Rexxy, det var tydligen bra att jag gnällde lite, det gjorde att man fick veta ganska mycket om era projekt, kul att se hur ni jobbar, och att plånboken har betydelse, I all välmening Tack :headbang: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

En aeroxkylare införskaffades för några dagar sen, då Drackylaren var sprucken...
Och jag hade tur, den passade fint framför motor, som jag alltid velat haft! Att få dit kylaren var absolut inga problem. Två nya fästen där uppe, och dom nedre skruvades fast direkt i ramen. Men expansionskärlet blev en historia för sig själv... Upptäckte att det fanns gott om utrymme under tanken, men problemet blev då slangarna. Att böja slangar 180 grader funkar inte direkt, blir bara veck. Så halva dagen tog bara att fundera fram och testa fungerande lösningar. Det jag kom på nu fungerar, men kanske inte vinner pris i snyggaste. Är ju dock bara en sida som syns, på vänstersidan.

Men nu ser hojen mycket bättre ut med en centrerad kylare!
Härnäst ska jag bara modifiera ljuddämparen och få fast verktygslådan ordentligt.
Sen blir det jakt på hästar genom inställningar!

Bild
Bild

Bild

Fick med en "standard" slang som gick från kylare till expansionskärlet. Så det blev förlängt med "kommer inte på vad det heter nu". Låt oss kalla det för rörbit.

Bild
Bild
Bild
Bild

Bild

Varnar för känsliga tittare nu, för er som inte gillar Moppenet. ;)

Bild

Bild
Bild
Bild

Bild
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Dagens övningar då! Det sista blev gjort. Ljuddämparen fick sitt 22mm perforerade rör, utan minskning av ljudnivån. Den fick sig även en skvätt färg och en fin dekal. :)
Verktygsboxen i mitten fick ett extrafäste så det stadgade upp sig. Elen blir ett annat kapitel, det fokuserar jag på sen när jag fått den att gå bra!

Då var det dags för lite inställningar då!
Jag tog och ställde in förtändning direkt på c;a 2.5mm. Slängde sen i 132 munstycke och höjde nålen max, för att se vart jag landar. Som jag misstänkte bluddrade den stark på alla lägen. Men ingen spikning eller annat oroväckande hördes ifrån motor, så 2.5mm är nog säkert för tillfället. Ska nog ta och backa den lite för att se om jag tappar någon effekt. För att hindra framtida skador.

Sen bytte jag ner till ett 128 munstycke (har jag för mig) och sänkte nålen ett snäpp. Nu jävlar vaknade motorn till! Aldrig varit med om maken av effekt från en moppe. Och då går mycket drag iväg för att det spinner på gruset. Pipan kommer in riktigt hårt och tvärt, för att sen snällt plana ut. Utan att gå in i väggen. När tvåans läggs i så sprätter gruset och det är bara att hålla i sig. Detsamma på 3:an! :mohaha: Misstänker att jag får dreva upp den lite.. Har detsamma drevning som jag hade på Airsal 75cc cylinder, där jag fick en topphastighet av 114km/h. Denna gör lätt mer än så!

Provkörde lite fram och tillbaka på gården med några tuffa accelerationer. Allt för att testa hur inställningarna funkade, och för att få upp tempen på motorn rejält. Samt för inkörningen av en ny cylinder! ;)
Cirkulationen i kylaren fungerar utan problem, den blir ljummen och fin. Lågfarten kan behöva finjusteras med en lägre storlek.
Nästa gång blir det förmodligen testa topphastigheten av den. Några 140km/h blir det inte nu, det fungerar inte dreven för. Men Teoretiskt ska jag nå en hastighet av 125km/h. Kommer bli nervöst att testa den!

Ljuddämparen blev riktigt läcker, måste jag säga!
Ni ser även på grusvägen, när effekten kickar in sprutar det! :)

Bild
Bild
Bild

Fästet, som duger.

Bild

Efter alla hårdkörningar gjorde jag ett tändstiftskoll. Visst blir man glad när det ser ut såhär? Brunt och fint!! (Den ser mörkare ut i verkligheten, kameran lägger till ljus)

Bild
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Eftersom vi är mitt under ett forumtflytt, och dom senaste inläggen inte följs med. Så citerar jag er ifrån gamla forumet. :)

Raketsport skrev:Den där moppen har du minsann fått fart på Rexxy!

Offtopic, men på tal om MoppeNet så har ägarna försökt köpa upp raketsport forumet. Inte till salu blev mitt svar. :wink:
När då? Just nyligen? Om det var nyligen tvivlar jag på det. MNF har bara en ägare.

Var det förut, och om han heter Gabriel Pap, sälj INGENTING till honom. Även om det vore begagnat toapapper. Han gör bara saken värre.
Petrolhead skrev:Blev bra med nya kylaren!

Ett tips från alla som kommer ligga bakom -Sätt på en pip/rörböj på ljuddämparen som är vinklad nedåt så slipper man få ljudet rätt i nyllet vid åkning i grupp eller om man ska smyga runt i stan...

//JOhan
Nja, är lite ovillig att bygga om den åter igen nu. Och sen tycker jag att en rak snepipa är lite fräsigt. ;)
f50glx skrev:men du rexxy det kalas för norlands moppe för att dom går att köra på skogs stigar och dåliga vägar men din markfrigån är inte mycket är detta en
södra sve mod :hmm:
snyggt bygge och det värkar som att du får fart på sakerna spocht_winner
Det har jag andra moppar för! ;) Och här i mälardalen är det raka och fina vägar.!
alf-johan skrev:Kul Rexxy med så mycket bilder, bra och upplysande, verkligen trevligt :D
Kul att någon visar uppskattning iallafall! :D
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Rexxy skrev:

Offtopic, men på tal om MoppeNet så har ägarna försökt köpa upp raketsport forumet. Inte till salu blev mitt svar. :wink:
När då? Just nyligen? Om det var nyligen tvivlar jag på det. MNF har bara en ägare.

Var det förut, och om han heter Gabriel Pap, sälj INGENTING till honom. Även om det vore begagnat toapapper. Han gör bara saken värre.
Haha, inte ens toapapper :lol: Känner inte igen namnet så jag tror inte det var han.
Tror det var ca 8 månader sedan jag fick erbjudandet.
Men det spelar ingen roll vilket bud jag skulle få och av vem, mina sidor är inte till salu.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Raketsport skrev:
Rexxy skrev:

Haha, inte ens toapapper :lol: Känner inte igen namnet så jag tror inte det var han.
Tror det var ca 8 månader sedan jag fick erbjudandet.
Men det spelar ingen roll vilket bud jag skulle få och av vem, mina sidor är inte till salu.
Nä, bra det.
Ville bara kolla upp så det inte var den nya ägaren som tänkte gå bakom ryggen på oss eller liknande.
Det hände ju med Gabriel Pap.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Rexxy skrev:
Nä, bra det.
Ville bara kolla upp så det inte var den nya ägaren som tänkte gå bakom ryggen på oss eller liknande.
Jaså, tråkigt när sånt händer :?
Men var Pap ägare för 8 månader sedan? Kan var ett år sedan också, tiden går fort ibland.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Raketsport skrev:
Rexxy skrev:
Nä, bra det.
Jaså, tråkigt när sånt händer :?
Men var Pap ägare för 8 månader sedan?
Nä, det var det inte. Daniel?

Förresten, jag får mail vid svar i tråden. Och jag har kryssat i att jag inte vill ha det...
Skriv svar