Dubbelbajaj!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

erlan skrev:har du inte en strypning som gör att den inte öppnar för fullt då?
oavsett hur stor förgasare det sitter där så tror jag att 12mm räcker utmärkt för 30 kmh.

erlan
Tidiga 60-tals Sachs (0.8hk) hade ju 12mm (borrbar till 13.5:D) senare med 1hk hade 8mm...
För att en simpel förgasare ska fungera väl måste man ju ha en viss gashastighet?
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Sant, men det smalaste stället är 17 mm. Tycker också det är grovt med tanke på vad många gammelmoppar har. Har dock hört att strypningen som gjorts för Sverige ska sitta i avgassystemet, men jag har inte sett något där, såvida inte röret är special.
I original ska den ju göra 50-60 km/h.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Idag fick Moppis1 en ny luftburk, förfärdigad av en gammal konservburk. Så ful att jag vägrar ta bild på den och helt utan reningseffekt, men den dämpar insugsljudet plus att den hindrar bensindimma att ta sig ut på fotplattan men ändå låter moppen gå i okej hastighet.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Ha, Moppis1 är ju som en bengalisk tiger! Hon blir jättepigg av att skutta runt i den kalla vinterluften. Under gårdagens tur höll jag på att frysa ansiktet av mig, men Moppis1 gjorde glatt 35-40 på mätaren (typ30-35 IRL)! :D
Hon verkar allmänt lite mer använd än sin syster, så kanske är det att munstycket blivit slitet och för stort? Eller trodde kanske indierna att vi jämt har det så här och monterade ett "polarmunstycke"?
Hur som helst vore det intressant att testa ett mindre munstycke till våren. Ska se om jag hittar dess dimensioner i vhb, så jag slipper öppna fuggen en extra gång.
Annars får jag väl ha en sommar- och en vintermoppe... 8)
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Läste i vhb och där stod "Main jet: 54". Dock är vhb för mc-versionen så det kanske inte säger så mycket, insåg jag sedan. Antar att enda sättet är att plocka isär fuggen och ta ut munstycket. Men som sagt, det kan vänta till våren.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Första riktiga vinterdagen med snö och is på marken måste man ju ut och spinna! 8) Luftade både Moppis1 och Bonnie och mina misstankar bekräftades: Moppis1 gick som hejsan medan Bonnie var betydligt mer svårövertalad och tog lång tid på sig innan hon värmt upp sig och gick okej. Men kul var det!
Döttrarna nöjde sig med att avbryta pulkaåkandet för att titta på samt träna sig i grenen "snöbollskastning mot mopedburen ålderdom". Det gick bra - för dem...
Bild
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Idag började Bonnie hacka och stannade när jag var på väg till macken. Fick igång henne och hon gick bra igen, men när jag stannat och tagit några steg bort såg jag detta:
Bild
Jajamen, chokereglaget hade trillat av! :x Tackade mig själv för att jag gjort kedjearrangemanget, annars hade chokearmen varit förlorad. När jag skruvat av förgasaren kunde jag dessutom konstatera att endast en skruv trillat bort; alla specialdelar satt kvar. :D
När nu ändå fuggen var av öppnade jag den för att mäta munstycket. Då upptäckte jag den (antagligen) verkliga anledningen till tjuvstoppen: Flottören kärvade rejält i sin upphängning! :shock: Fick fila både på flottören och dess fästarmar innan den löpte lätt men jag fattar inte hur detta kunnat hända?! Ingen har ju rört något där inne - har plasten plötsligt svällt? Mitt i vintern?? :?
Nåja, nu är allt rengjort, uppfilat, ihopskruvat (ny chokeskruv med Loctite på) och mätt och allt funkar. På munstycket står det fö 58, skulle det vara STÖRRE än på en mc-Bajaj?
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Munstycket:
Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

är förgasaren samma som på mc-bajaj så bör munstycket bli större.
för om gashastigheten sjunker så minstkar ju venturiverkan på munstycket.

erlan
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Ok, hade för mig att större motor behöver mer bensin och därmed behöver större munstycke. Men för att få bättre kräm på sommaren borde jag alltså ha ett mindre munstycke, typ 56?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

JanneHagnell skrev:Ok, hade för mig att större motor behöver mer bensin och därmed behöver större munstycke. Men för att få bättre kräm på sommaren borde jag alltså ha ett mindre munstycke, typ 56?
den större motorn får ju mer bensin tack vare att den suger i sig mer luft.
jag har inte följt tråden så noga, och lagt symtomen på minnet. men om den blöddrar och fyrtaktar så bör dy skaffa ett mindre munstycke.
men ner till 56 låter som ett stort steg.
är du säker på att ingen varit där och petat med en nål och petat bort nån hundradel av godset, så munstycket är lite större?

tänk även på att ett europeiskt eller japanskt munstycke behöver inte vara lika stort med samma nr som ett indiskt.

erlan
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Tänkte att eftersom Bonnie går bra (möjligen något snålt) på 58 och mc-Bajajen (som också är 50cc) har 54, så... Men jag har insett att jag nog måste plocka av Moppis1 fugge också och kolla om det står 58 på det munstycket med. Sedan om någon händig varit där och pillat med ståltråd el dyl, nej, det kan jag ju inte veta. Lite kommer det ju att bli en chansning.
Olika måttstockar i olika delar av världen - varför upphör jag inte att förvånas över detta..? :x
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor

En hjälp?

Inlägg av T M »

Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Ah, tack!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

lite grovhuggen sats för munstycken.
här är det frågan om att munstycket kan vara en eller två hundradelar för stort.
finns sådana mätsatser med steg för varje hundradel. men dom är fruktansvärt ovanliga.

erlan
Skriv svar