Puchlo Monarped, Puchlo Monarscoot och Rostig Fs1Monarscoot

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 60cc Monarped och en Fs1 dx -79

Inlägg av Micke S »

Spännande ! Nu kommer den antagligen att varva på riktigt fint !
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: 60cc Monarped och en Fs1 dx -79

Inlägg av bmw02touring »

Efter en hel dags laborerande med munstycken så kan jag konstatera att min Fs1a inte gillar Pwk24.
Nä man ger mer än 3/4 gas så dör den, jag trodde att den surade ner sig, men efter att jag läst stiften visade det sig att den inte fick någon soppa.
Har provat med huvudmunstycken från 0,65-1,15 och problemet är det samma. Skulle tro att det handlar om att den har alldeles för lätt att dra i sig luft istället för soppa.
Nu sitter en 21mm Dellorto monterad istället och den verkar fungera som det är tänkt utan att jag överhuvudtaget kollat vad det sitter för bestyckning i den.
Provkörning och utvärdering kommer imorgon.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 60cc Monarped och en Fs1 dx -79

Inlägg av erlan »

"Har provat med huvudmunstycken från 0,65-1,15 och problemet är det samma."

då får den antingen inte fram bränslet till huvudmunstycket. eller så får det inte det ifrån huvudmunstycket.

för låg bränslenivå?
för litet nålmunstycke?
en borrgrad kvar i en kanal?
nåt annat skräp från tillverkningen kvar nånstans.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 60cc Monarped och en Fs1 dx -79

Inlägg av Micke S »

bmw02touring skrev:Efter en hel dags laborerande med munstycken så kan jag konstatera att min Fs1a inte gillar Pwk24.
Nä man ger mer än 3/4 gas så dör den, jag trodde att den surade ner sig, men efter att jag läst stiften visade det sig att den inte fick någon soppa.
Har provat med huvudmunstycken från 0,65-1,15 och problemet är det samma. Skulle tro att det handlar om att den har alldeles för lätt att dra i sig luft istället för soppa.
Nu sitter en 21mm Dellorto monterad istället och den verkar fungera som det är tänkt utan att jag överhuvudtaget kollat vad det sitter för bestyckning i den.
Provkörning och utvärdering kommer imorgon.
Skumt, det ska gå att dränka motorn med bensin så att den börjar missa på fullgas om du sätter i för stort huvudmunstycke. Har du pluggat vakuumanslutning på förgasaren?
Det behöver inte vara mycket till läckage i insuget eller cylinderfoten för att få det fenomen du beskriver. Klistrade du cylindefoten?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Re: 60cc Monarped och en Fs1 dx -79

Inlägg av Svartsjö »

Vad händer om du kör PWK:n utan huvudmunstycke?
Om den fortfarande dör så har du problem med bränsletillförseln fram till huvudmunstycket.
Om den fyrtaktar i all oändlighet så är bränsletillförseln tillräcklig.
Om den fytaktar först för att sedan börja varva mer och mer så räcker inte bränslet till.
Kom ihåg att graderingen på munstycken kan skilja mellan olika fabrikat, vissa anger diameter på hålet andra kanske arean på hålet medan en tredje anger flödet.
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: 60cc Monarped och en Fs1 dx -79

Inlägg av bmw02touring »

Fortsatte med förgasarkluringarna idag. Cylinderfoten är limmad och garanterat tät.
Nu kör jag med en Dellorto phbg 21mm. Känns som om bestyckningen är nära nu dock så upptäckte jag att den drar tjuvluft i anslutningen mellan förgasaren och plattan cocos_acc.gif hate-wall.gif slider_anon.gif
Nu blir det till att svarva av insugningsplattans rör lite så att man får plats med en tätningsring, sedan fortsätter justerandet. Skam den som ger sig.
Kan i alla fall konstatera att den går betydligt bättre med nya cylindern !
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 60cc Monarped och en Fs1 dx -79

Inlägg av Micke S »

Bra att det börjar lira :D Läckaget är säkert det som orsakade att PWK 24 inte gick bra. Prova med den igen sedan så får du kanske lite mer effekt än med Dellorto 21. Jag provade med Dellorto 21 ett tag och den gick jättefint upp till ett visst varvtal, men klarade inte att mata cylindern med så mycket luft och bränsle som den ville ha på maxlast.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: 60cc Monarped och en Fs1 dx -79

Inlägg av bmw02touring »

PWKn, hade tätningsring och den var tät. Hmm, Har dock inte hittat någon vakuumanslutning att plugga på PWKn. .
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 60cc Monarped och en Fs1 dx -79

Inlägg av Micke S »

Då har du en förgasare utan sådan anslutning. Så här har det sett ut på mina PWK, två St6 svarta 24 mm och två 28 mm metallfärgade Keihin/Bairkit PWK förgasare.

Kan du ha fått någon dålig kopia kanske? Det är ju vanligt att t.ex. Bing 15 kopior fungerar dåligt och även Bing 17 kopior är knas och måste borras upp i en kanal för att kunna ge tillräckligt med bränsle.
Bilagor
DSC02450.JPG
DSC02450.JPG (639.66 KiB) Visad 5541 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: 60cc Monarped och en Fs1 dx -79

Inlägg av bmw02touring »

Jag har provat lite mer idag, jag hade tidigare problem med tjuvluft på Dellorton, nu verkar det vara ok.
Min kolfiber reedventil var inte heller tät bakåt, när jag kontrollerade den.
Nu sitter en orginal reed på plats och den går allt bättre.
Bestyckningen som jag kört med idag på PHBGn är 92 på Huvud och 40 på Låg. Nålen står i mitten.
Den fungerar nästan ok nu, om man ligger på full gas en stund känns det som om den misständer som om den går snålt, jag ska prova att gå upp lite på huvudmunstycket tror jag. På lågfart går den riktigt fint med choken aktiverad, så jag ska nog gå upp lite där oxkså.

Provade även att montera PWK24mm igen och den gick bättre än den gjort tidigare med den förgasaren, men den går bättre med Dellorto 21mm förgasaren.

I helgen passade jag på att göra iordning Monarpeden inför säsongen, portade puch 60ccn lite på avgas och jackade kolven 6mm så nu blev Monarpeden riktigt stark och trevlig.

Fortsättning följer.
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: 60cc Monarped och en Fs1 dx -79

Inlägg av bmw02touring »

Suck, snart ger jag upp.
Har idag provat att bestycka ner lågfarten till 30 på PHBGn, luftfilter monterat och den bara BÖAR ner sig, går hyffsat på höga varv men absolut inte klockrent. Med luftfiltret monterat så vill den gärna dö på lågvarv, svårt att starta den utan choke även när den är varm.

Undrar om det kan ha att göra med att jag använde den gamla veven (med två hål i vevskivorna) i ett nyare block.
Just nu är jag riktigt sugen på att montera förgasaren uppe på cylindern för att se om det kan göra någon skillnad.
Någon som har tips och trix så är det alltid välkommet.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 60cc Monarped och en Fs1 dx -79

Inlägg av Micke S »

Kolla igenom den här instruktionen och se om det kan ge något. Jag vet inte alls hur trovärdig instruktionen är men det kan kanske vara värt ett försök...

http://www.mopedarmy.com/wiki/PHBG_tuni ... tep_guide)

Förgasaren direkt på cylindern är nog en bättre lösning. Min gick fint på alla varvtal även om jag hade hoppats att den skulle bli kvickare än den blev :? .
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: 60cc Monarped och en Fs1 dx -79

Inlägg av bmw02touring »

Tack för tipset Micke. Jag har kollat på de där guiderna men jag får inte till det iaf.
Ska nog prova en 20mm Mikuni monterad på cylindern, om inte det funkar så kommer jag att riva motorn och stoppa i en vev utan vevhushålen. :evil:
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: 60cc Monarped och en Fs1 dx -79

Inlägg av bmw02touring »

Äntligen som Fylking sade.
Nu börjar jag se ljuset i tunneln.

Plockade bort PHBG kopian från vevhusinsuget och pluggade det. Monterade därefter en Keihin (stavning?) uppe på cylindern.
Startade snällt med grundbestyckningen men ville inte gå klockrent.
Plockade ur de omärkta Högfart och lågfartsmunstyckena och åkte in till min lokala MC butik.
Efter en stunds Okulärkontroll kunde vi konstatera att huvudmunstycket som satt i var ca 100, och eftersom detta inte räckte till plockades 4st fetare munstycken ut. 115. 120.125. 132.
Provade först med 132 och det gick rätt bra, betydligt bättre än tidigare men det riktiga snytet ville inte infinna sig.
Gick ner till 125 och nu gick den ytterliggare lite bättre. Dock missade den en del på varv när man låg länge och drog hårt.
Vid kontroll av brytaravståndet var det bara 0,25mm cocos_acc.gif cocos_acc.gif hate-wall.gif hate-wall.gif
Justerade upp brytaravståndet till 0,35 och vips så blev sången en helt annan. Svarar på gas som en Kobra och drar obehindrat genom hela registret.

Vidare rapport kommer!

Tack framförallt till Micke S för hjälp med felsökning.

Bild
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: 60cc Monarped och en Fs1 dx -79

Inlägg av bmw02touring »

Idag har Monarpeden fått ny innerslang bak, så nu är pyspunkan förhoppningsvis borta.
Har även passat på att fixa till förgasarplaceringen på monarpeden så tramporna går fritt mot luftfiltret, det blev riktigt bra när flottören kom inne i ramen, tight och fint.

Jag har även provåkt Fs1an lite och kan konstatera att den går bättre än min kompis Fs1a med portad 60cc och 16,5 Mikuni, så det känns som om jag är på rätt väg.
Hur fort den går vet jag inte, men tillräckligt för att ögonen skulle spruta av tårar trots att de var täckta av ett par Ray Ban Pilot. :lol:

Bild

Bild[/url]}
Bild

Det börjar bli trångt i Garaget. Imorgon blir det att ägna lite tid till 635an så den är klar för besiktning i början på Maj.

Bild
Skriv svar