Politiken i Sverige

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av 56:an »

tompas11 skrev:I eftermiddags då jag var och handlade det som man nödvändigtvis måste ha, nämligen mat, så satt det en romsk tiggartjej utanför butiken. När jag betalat i kassan och var på väg ut med mina matvaror så befann sig tiggartjejen inne i butiken och köpte lotter för sina hoptiggda pengar. Det var alltså inte för att hon var hungrig och utsvulten hon tiggde, utan för att kunna köpa lotter...
Personligen har jag inte den ekonomin att jag kan unna mig lyxen att lägga mina surt förvärvade slantar på lotter, utan de går till det mest nödvändiga för livets uppehälle.
Tiggaren köpte lott – vann 210 000 kronor
Publicerad 21 dec 2014 14:27
Mannen från Rumänien tiggde och sov under en bro.
Sedan köpte han en skraplott – och vann pengar som nu kan förändra hans liv.
För första gången har han nu öppnat ett bankkonto och ska bygga ett hus, skriver tidningen Faktum i sitt senaste nummer.
– Jag vet inte vad jag ska tro. Min fru tror mig inte och jag förstår henne. Jag kan knappt tro på det själv, säger mannen till Faktum.

http://www.expressen.se/gt/tiggaren-kop ... 00-kronor/

Nu kan tiggaren åka hem och göra sig ett bättre liv med sin fru. Det är väl inte så dåligt tompas11? :)
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

Forumsponsor

Hur kan det komma sig att inte lagen gäller lika för alla här? :roll:

Jag kollade runt lite på den där Fria Tider som du länkade till, det är mysko sajt det där... Den liknar vilken nyhets- och tidningssajt som helst men är fullständigt anonym, inga skribenter, ingen utgivare, ingenting som visar vem som ligger bakom :shock:

Men ändå tyckte jag det fanns en hel del intressant och läsa där och som "mörkas", förbises eller inte lyfts fram av random msm pk-media.

Den här nyheten visste jag redan men ändå intressant att den lyftes fram för läsaren för i vanlig media har det varit knäppt tyst om den saken.

http://www.friatider.se/amerikansk-fila ... -i-ukraina

Man kan ju undra om det är dessa guldgossar som är så viktiga och som skulle förloras om samhället blev kommunistiskt :roll:
Forumsponsor

Här står det lite om Fria Tider, det verkar ha nåt med Sverigedemokraterna och göra....

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fria_Tider

"Kritik

Under oroligheterna i Ukraina 2014 publicerade Fria Tider en huvudledare där de västerländska mediernas rapportering om polisiärt övervåld från Viktor Janukovytj regim avfärdades som ”politisk propaganda för att bli av med en regering som står i vägen för USA:s och EU:s maktambitioner i öst.”[36] Från Centrum för Europaforskning vid Lunds universitet kritiserades Fria Tider av forskaren Niklas Bernsand, som menade att tidningen ”uttryckligen valt att ge sitt stöd till den ryska linjen” i frågan.[37]

Tidningen Expressens politiska chef Anna Dahlberg har varnat för att nya privatägda medier med tydlig höger- eller vänsterprofil, såsom Fria Tider och dagstidningen ETC, bidrar till att öka den politiska polariseringen i Sverige. Dahlberg kallar dessa medier för ”ekokammare" och jämför situationen med i USA, där hon ser en "ideologisk maktkamp” pågå mellan konservativa Fox News och den mer vänsterbetonade MSNBC. I Sverige utspelar sig enligt Dahlberg en liknande strid där man i det ena lägret är "övertygad om att Sverige lider av en galopperande rasism och sexism, i det andra att Sverige håller på att gå under på grund av mångkulturen”.[38]"

Det bara bekräftar vad jag själv tänkt att nyhetmedia inte längre är några objektiva nyhetsförmedlare utan istället har urartat till politiska propagandamegafoner för en viss tänkt linje.
Dom framhäver sig själva som fri och oberoende media... Nä, kyss mej i ändan... cocos_acc.gif

Inte för jag tillhör någon högerfalang men jag gillar det fria ordet så kanske man skulle skaffa sig en prenumeration :roll:
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

56:an skrev:Det bara bekräftar vad jag själv tänkt att nyhetsmedia inte längre är några objektiva nyhetsförmedlare utan istället har urartat till politiska propagandamegafoner för en viss tänkt linje.
Dom framhäver sig själva som fri och oberoende media... Nä, kyss mej i ändan... cocos_acc.gif
:)
Nej, jag vet inte heller vad "Fria tider" har för kopplingar varken till höger eller vänster.
Men längst ner på "Wiki"-sidan finns källhänvisningar om vem som har skrivit dem... :roll:

56:an skrev: Den här nyheten visste jag redan men ändå intressant att den lyftes fram för läsaren för i vanlig media har det varit knäppt tyst om den saken.
Media kanske har glömt...
Men att George Soros sålde ut sina svenska kronor som Calle Bildt försökte att bromsa genom att höja räntan till 500%, det glömmer i alla fall inte jag. :lol:
Forumsponsor

tompas11 skrev:De politiska partierna i Sverige, förutom SD, vill inte prata om nivåer i flyktingpolitiken.
Det är dock helt okej att prata om nivåer i flyktingpolitiken när det gäller andra länders åtaganden i detta ärende. Då är det helt plötsligt nivåer som gäller och de andra europeiska länderna tar emot alldeles för få flyktingar visavi Sverige.
Det heller inte okej att prata om de kostnader som flyktingpolitiken medför, däremot är det helt okej att prata kostnader när det gäller skola, sjukvård, åldringsvård etc.
VARFÖR????
Jodå, här pratas nivåer i migrationspolitiken. Har du någon kommentar? :)

Bild

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/4211739.svd
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

56:an skrev:Har du någon kommentar?
I Sverige så förhärligas det mångkulturella samhället av bl.a. Mona Sahlin, politiker i sjuklövern och inte minst MSM. Dock finns det kloka personer i andra länder som i princip har dödförklarat det multikulturella samhället och dit hör bl.a. Cameron, Sarkozy och Merkel.
Inom ett antal år så kan Sverige vara ett lika havererat land som Syrien och Libanon.
Australien måste ses som ett föredöme när det gäller att vidmakthålla ett fungerande samhälle och land.
Om och när svenska politiker och MSM förstår detta så kan det sedan länge vara för sent tyvärr...
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Forumsponsor

Du har inte kommenterat. Saken gällde tyska industriägare som vill öka invandringen och det var det jag ville du skulle kommentera men istället hänvisar du till Mona Sahlin, "politiker i sjuklövern" och main stream media.

Blev du mållös?
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

56:an skrev:Du har inte kommenterat. Saken gällde tyska industriägare som vill öka invandringen och det var det jag ville du skulle kommentera men istället hänvisar du till Mona Sahlin, "politiker i sjuklövern" och main stream media.

Blev du mållös?
Så länge som vi har arbetslöshet i Sverige så behöver vi väl inte några immigranter för jobben skull?
Är det inte så att profitsugna snåla arbetsgivare inte vill betala för svensk arbetskraft utan hellre fylla på med annat så de kan fortsätta att öka sina vinster på välfärdens bekostnad. Karlsson är en sann entreprenör som nog gärna först vill roffa åt sig så mycket som möjligt av statskassan och senare ge invandrare underbetalda jobb för att roffa åt sig ännu mer den vägen och samtidigt skicka ut ännu fler svenskar i arbetslöshet.
Det är alltid några få som ska tjäna mycket på den stora massan bekostnad.
Sverige tjänar inget vare sig kort eller långsiktigt på den inslagna vägen. Vi har t.ex. jätteproblem med den psykosociala arbetsmiljön, se alla rapporter om den lavinartade utvecklingen av utmattningssyndrom.

Omsorgen om de som inte tillhör vårt land, på vilket sätt är den viktigare än omsorgen om våra egna?

Någon kommentar?
HSE

Inlägg av HSE »

På min F.D. hade vi medarbetare från om jag minns rätt 12 länder vid ett tillfälle, ledningen ville ha medarbetare från många länder därför att vi var ett internationellt bolag. Jag samarbetade med ex folk från Belgien, Tyskland, Österrike, Grekland, Irland, USA, Libanon. Irak, Japan, Finland, säkert glömt några. Inga problem, tvärt om. Vår Japan, vi hade två men jag samarbetade bara med en, var ju en forskare som var ovan vid hur vi arbetade men vi fick fina resultat tillsammans, blev en del bugande men det sätter knorr på tillvaron :D Språket i tal och skrift på Innovation Centret var givetvis Engelska men det fungerar ju så i ett internationellt bolag. Så arbetskraftsinvandring behövs, vi har brist på högutbildade forskare. Problemet är flyktingarna från ex Syrien, många saknar användbar utbildning och språket tar också tid att få ordning på. Men vi kan ju inte skicka tillbaka dem till den röran där. Personligen tycker jag att väst fixering vid demokrati för länder utan erfarenhet av den bara skapar problem. Se på Libanon där vi var med och krigade för att få bort den existerande regimen. Resultatet så här långt är bara fortsatta inbördesstrider och vanliga människor har fått det sämre. I Syrien stöttade USA och vissa andra västländer upproret och resultatet ser vi nu med IS som växer på vågen av terror och förstörelser. Läste att många av de gamla oersättliga byggnadsminnena från antiken blivit skadade eller förstörda i striderna och av IS. Jag har funderat på att resa runt i Syrien nån gång och besöka ett antal av dessa minnen men det är bara att glömma i dag :( Men tillbaka till flyktinproblemet, jag vill i alla fall inte skicka tillbaka folk till tortyr eller avrättning, sortera ulvarna från fåren är svårt men flyktingmottagningens jobb och där finns redan regler. Folk från EU har vi också regler för så jag har svårt att se att vi kan spara så mycket som som SD säger utan att bryta mot allt Sverige står för!
Forumsponsor

tompas11 skrev:De politiska partierna i Sverige, förutom SD, vill inte prata om nivåer i flyktingpolitiken.
Det är dock helt okej att prata om nivåer i flyktingpolitiken när det gäller andra länders åtaganden i detta ärende. Då är det helt plötsligt nivåer som gäller och de andra europeiska länderna tar emot alldeles för få flyktingar visavi Sverige.
Det heller inte okej att prata om de kostnader som flyktingpolitiken medför, däremot är det helt okej att prata kostnader när det gäller skola, sjukvård, åldringsvård etc.
VARFÖR????
"Pressade politiker kan gå SD:s ärenden
Det är stor risk att pressade politiker agerar efter norsk eller dansk modell och godtar SD:s dagordning, att diskutera migration och invandring i termer av volymer och kostnader. Nu blev Kristdemokraternas Göran Hägglund först ut, skriver Peter Weiderud, Socialdemokrater för Tro och Solidaritet."

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/pr ... 211001.svd
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

blyfot skrev:Så länge som vi har arbetslöshet i Sverige så behöver vi väl inte några immigranter för jobben skull?

Omsorgen om de som inte tillhör vårt land, på vilket sätt är den viktigare än omsorgen om våra egna?

Någon kommentar?
Det där är svårt att argumentera emot. :thumb:
Det är nog ingen i Sverige som är emot invandring av högutbildad arbetskraft som sker under ordande, ej brottsliga former.
Tyvärr är denna del av invandrare nog bara nå´n promille.
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Intressant blogg som jag ämnar följa.

"... jag bestämde mig för att samla stoff till en journalistisk betraktelse över svensk migrations- och integrationspolitik. Det visade sig att en del av de beskrivningar jag publicerat på min förra blogg inte stämde. Situationen var inte så illa, den är inte heller lika illa som Sverigedemokraterna har velat göra gällande.
Den är faktiskt värre. Mycket värre. Och utvecklas hela tiden till något ännu sämre.

Enda orsaken varför inte de bilderna har kommit fram är för att Sverigedemokraterna dels saknar systemkompetens, media saknar kunskap och har börjat vakna först senaste halvåret samt dels för att vissa av bilderna inte spelade på SD:s strängar. Jag tänker främst på hur illa det svenska samhället behandlar människor på flykt. Djur har en bättre skyddslagstiftning än flyktingar i Sverige för att nämna ett perspektiv. Ett annat perspektiv som nu blir klarare och klarare är hur många som skor sig på alla dessa arma livsöden. Cynismen, och kannibalismen, ger samlat en mycket mörk bild av det svenska samhället och välfärdens kapacitet och förmåga."

http://ledarsidorna.se/2014/12/ledarsid ... -goda-jul/
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Men Kanada ställer höga krav på invandrares möjlighet till integration, och de som får invandra måste besitta behövande kompetens som saknas på den kanadensiska arbetsmarknaden. Dessutom får den som vill invandra inte ha begått brott i sina hemländer, och utvisning är obligatorisk vid brott som begås i Kanada.

Detta leder till att vanliga kanadensare, även kanadensiska arbetsgivare, är medvetna om att invandrare är pålitliga och anställningsbara, medan svenska dito är misstänksamma mot invandrare.

Så den korrekta slutsatsen, som tyvärr ligger i linje med Sverigedemokraternas och därför har svårt få komma fram i den svenska debatten, är att när staten driver en ansvarsfull invandringspolitik så lyckas man med integrationen, annars inte."

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ka ... 003799.svd
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

HSE skrev:På min F.D. hade vi medarbetare från om jag minns rätt 12 länder vid ett tillfälle, ledningen ville ha medarbetare från många länder därför att vi var ett internationellt bolag. Jag samarbetade med ex folk från Belgien, Tyskland, Österrike, Grekland, Irland, USA, Libanon. Irak, Japan, Finland, säkert glömt några. Inga problem, tvärt om. Vår Japan, vi hade två men jag samarbetade bara med en, var ju en forskare som var ovan vid hur vi arbetade men vi fick fina resultat tillsammans, blev en del bugande men det sätter knorr på tillvaron :D Språket i tal och skrift på Innovation Centret var givetvis Engelska men det fungerar ju så i ett internationellt bolag. Så arbetskraftsinvandring behövs, vi har brist på högutbildade forskare. Problemet är flyktingarna från ex Syrien, många saknar användbar utbildning och språket tar också tid att få ordning på. Men vi kan ju inte skicka tillbaka dem till den röran där. Personligen tycker jag att väst fixering vid demokrati för länder utan erfarenhet av den bara skapar problem. Se på Libanon där vi var med och krigade för att få bort den existerande regimen. Resultatet så här långt är bara fortsatta inbördesstrider och vanliga människor har fått det sämre. I Syrien stöttade USA och vissa andra västländer upproret och resultatet ser vi nu med IS som växer på vågen av terror och förstörelser. Läste att många av de gamla oersättliga byggnadsminnena från antiken blivit skadade eller förstörda i striderna och av IS. Jag har funderat på att resa runt i Syrien nån gång och besöka ett antal av dessa minnen men det är bara att glömma i dag :( Men tillbaka till flyktinproblemet, jag vill i alla fall inte skicka tillbaka folk till tortyr eller avrättning, sortera ulvarna från fåren är svårt men flyktingmottagningens jobb och där finns redan regler. Folk från EU har vi också regler för så jag har svårt att se att vi kan spara så mycket som som SD säger utan att bryta mot allt Sverige står för!
Jag tror inte överdrivet hårt på att importera spetskompetens från andra länder är någon god idé på lång sikt. Människor med stor rörlighet rör lätt på sig. En del kommer bara hit och tar del av våra innovationer och tar sedan med sig kunskapen och jobben här ifrån. Det vore bättre att ställa tyngre krav på skolorna och låta begåvade svenska ungdomar få lättare att ta sig fram istället för att stöpas i samma form som den stora massan. Alla kan inte bli chefer eller idoler, en del ska jobba på mekaniska verkstäder eller i skogen eller som städare just därför att de har färdigheter för just detta. Det är inget fel att vara olika, olika berikar. slider_anon.gif
Vi har en lång historia bakom oss med massa fina svenska uppfinningar, jag tror inte att ungdomarna är trögare idag, bara att de har mycket sämre möjlighet att utvecklas åt rätt håll i vår slappa skola. Vad jag är starkt emot är att lösa problemen med vårt eget folk genom att öka invandringen. Till slut får arbetsgivarna som dom vill, vi får alla stå på torget på morgonen och rulla med kepsen och se om vi får åka med på flaket och få ihop några slantar till familjen eller ej. Det är fel att säga att det finns EN lösning på det hela för så är det naturligtvis inte. Soppan kokas bäst i mitten, med de smartaste idéerna från både höger och vänster. Allt är inte bra att privatisera, det som är av allmänintresse som kommunikation och sjukvård osv. gör sig bäst om det drivs utan vinstintresse. Så fort som det ska tjänas pengar på något så spårar det ur. Se bara på immigrationen, fullt med privata aktörer som gärna öppnar boende efter boende till svinhugg kostnader för oss skattebetalare. Konstigt att det är dyrare att hyra en stuga på en camping på vintern än på sommaren. Förr stod stugorna tomma på vintern och vi slapp betala skatt för att hålla campingägarna under armarna.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

blyfot skrev:Så fort som det ska tjänas pengar på något så spårar det ur. Se bara på immigrationen, fullt med privata aktörer som gärna öppnar boende efter boende till svinhugg kostnader för oss skattebetalare.
hörde jag nån säga Bert Karlsson :roll:

Jag som är uppväxt i ett mycket mångkulturellt område i en Stockholmsförort kommer ihåg att Zigenarna var den enda folkgruppen som inte fick komma in i någon affär i hela Tensta, alla visste varför.
på 70-talet hade vi nog en annan syn på invandrare än idag på gott och ont.
Mina kompisar var från Sverige, Finland, Pakistan, Turkiet, Grekland, Argentina, Ryssland m.fl. trots vår olikhet och olika bakgrund trivdes vi rätt bra ihop.
Nån zigenarkompis hade jag inte, minns inte varför men vi var rädda för dom minns jag.
dom hade alltid kniv på sig och visade den ofta, det är nog den bakgrunden som jag tagit med mig resten av livet och färgats av. alla som bestämmer och beslutar om invandring och debatterar om dess för och nackdelar borde ha växt upp och/eller levt på ett sånt ställe för att kunna förstå vad det handlar om.
Jag förstod Bert Karlsson när han förbjöd zigenarna att komma in på sitt sommarland i Skara.
Nu sitter han i en annan båt och ror åt ett annat håll, tänk vad vinden lätt kan vända :evil:
Jag gillar också pengar men jag gillar även folk med ryggrad.
Låst