Sida 16 av 16
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 15 aug 2025, 10:15
av ESGEE
Kolla aktion på Hercules igen, förstagången gick den till 18000kr nu bara 15000kr. Nog fast slags låg konjunktion men ändå, måste ha mer i än 20000kr om inte jätte fynd för 30år sen. Har sett fina E-type objekt som inte ens säljer för 5000kr. Är nog en förändring trots sjuka priser på roliga motorer ändå.
En 70km/h Hercules var en riktig dyr moppe, men inte nu.
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 15 aug 2025, 12:48
av Skåning
Mumkas skrev: ↑14 aug 2025, 15:25
Satsen för att bygga om till fasta är ju till Leleu 100, men jag anpassade längden på distanshylsan mellan lagren för 120 navet. Om jag drar ihop axeln med muttrar och bromssköld för att simulera att det är draget i en gaffel, går det runt utan att nypa. Hoppas det blir likadant när jag sätter det i gaffeln. Tänker testa det innan jag ekrar på fälgen.
Bra tanke!
En RAK hjulaxel och plana anl.ytor (rakt kapade och utan grader) är en förutsättning för att få till det och inte minst samma resultat varje gång du monterar upp det. Tänk på att aluminium har en förmåga att växa mera än järn/stål om det blir varmt.
Skulle råka bli fel så går det oftast att ta bort lite eller shims:a upp. Företag som säljer transmissions och industriförnödenheter brukar ha bra sortiment på shims. Välj efter inv. hål (axeldiameter), ytterdiameter och tjocklek (oftast från 0.10 mm och uppåt).
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 15 aug 2025, 15:06
av Mumkas
ESGEE skrev: ↑15 aug 2025, 08:45
Aldrig sett lösa lager i nåt hjul oavsett 100 eller 120 nav. Jävligt rostiga ner än en gång, löper ej super då.
Intressant och jag som aldrig sett ett Leleu med fasta lager. Ett mysterium.
Yttre diametern är vad jag förstått olika på en lagerbana för lösa kulor och ett fast lager och anledningen till att det finns ett kit för att bygga om. Min 1159 tror jag är från 1973 och har Grimeca 105 fram och Leleu 100 bak. Enligt reservdelskatalogen och monteringsnumret på min är det rätt och Leleu bak ska ha lösa kulor. Har inte rivit bort hjulet för att se om det stämmer, men har ingen anledning att tro att det inte skulle göra det.
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 15 aug 2025, 15:14
av musköchrister
leleu 120mm med lösa kulor är 33mm i navet, med fast lager 32mm.
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 15 aug 2025, 15:22
av Mumkas
Skåning skrev: ↑15 aug 2025, 12:48
Bra tanke!
En RAK hjulaxel och plana anl.ytor (rakt kapade och utan grader) är en förutsättning för att få till det och inte minst samma resultat varje gång du monterar upp det. Tänk på att aluminium har en förmåga att växa mera än järn/stål om det blir varmt.
Skulle råka bli fel så går det oftast att ta bort lite eller shims:a upp. Företag som säljer transmissions och industriförnödenheter brukar ha bra sortiment på shims. Välj efter inv. hål (axeldiameter), ytterdiameter och tjocklek (oftast från 0.10 mm och uppåt).
Har ingen svarv så jag kunde sticka av distansröret, men fick till det rätt bra med bågfil. Däremot gick det jäkligt trögt att få i bussningarna med de fasta lagren, men använde en hjulaxel + hylsor och muttrar för att dra dit dem. Så det bör ha blivit rakt, men får se hur det känns i gaffeln sen. Kanske bygger jag ändå på Grimeca 105 bara för det suttit där från början. Det navet vinner ju på stilpoäng, men kanske inte i bromsverkan.
Ursäkta Esgee om din tråd blev nerkluddad, men vi brottas lite med liknande funderingar.

Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 15 aug 2025, 18:38
av ESGEE
Ingen fara, är ju intressant ändå

Hade inte mina 120 19" Hjul inte varit så rostiga lager som jag jag ej tror kommer rulla bra på, de roterar ej fint på axel, när jag prova. Kanske smörja upp två friska av mina 3 fäljar. Det finaste fäljen osv har de sämsta lagren. Ska kolla på det sen.
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 16 aug 2025, 14:38
av ESGEE
Man kollar på allt Sachs relaterat, har dock aldrig sett en Crescent 50SS innan.
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 16 aug 2025, 15:20
av Mumkas
Fanns en som hade 50SS när jag var grabb och jag tyckte de såg förskräckliga ut då med plåtram à la Puch.
Har tänkt om nu på äldre dagar och skulle jag ha en MCB limpmoppe vore det 50SS eller E-type. Sadeln med fransar känns lite eljest dock. Har även börjat gilla lillsyskonet 50S med sadel om sug efter fjädring bak kommer nån gång, men håller tillgodo med stummisar än så länge.
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 16 aug 2025, 15:49
av Lolalola
Mumkas skrev: ↑15 aug 2025, 15:06
ESGEE skrev: ↑15 aug 2025, 08:45
Aldrig sett lösa lager i nåt hjul oavsett 100 eller 120 nav. Jävligt rostiga ner än en gång, löper ej super då.
Intressant och jag som aldrig sett ett Leleu med fasta lager. Ett mysterium.
Ja det är verkligen ett mysterium.
Nu vet jag inte hur det är med de mindre till Compakt och så, men alla 120-nav till Montana, Kreidler och E-type jag har haft i händerna har haft vanliga fasta lager och stickaxel.
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 16 aug 2025, 16:11
av ESGEE
Jag mena gamla lösa lager emot fasta täkta.
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 22 aug 2025, 19:13
av SG2
inge mer med e typen?
Re: MCB 1293 E-type projekt
Postat: 22 aug 2025, 19:36
av ESGEE
Inget annat köpa ett par120 brombackar mest för om man ska ha 120 nav i bak. Annars inte, fastnat duktigt på Dbs Sporten
