Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det behöver inte vara tätt där för det fins ändå luftning på flåtörlocket, bara det inte vippar (sitter löst) En grövre o ring <!-- </EdIndex> --></div>
Hank

Inlägg av Hank »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Janne: du skriver att den gick igång på halv choke och när du rörde choken dog den.

Det låter alltså som att den ville ha en fetare blandning.
Min skoterett brukar gilla att man öppnar munstycket lite vid start. Kan vara ganska svårstartad om munstycket inte står i "startläge".

Sedan ställer jag ner blandningen lite under körning för att få högsta möjliga fart. Inte för att farten blir särdeles hög, men för att åtminstone undvika fyrtaktning.

Mitt tips: öppna munstycket lite när du råkar ut för startproblem.

Det går med relativt enkla medel att ordna justerbart-munstycke-som går-att-vrida-utan-att-behöva-ta-av-sidokåpan. Men det kan vi återkomma till. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag har också funderat på det där med blandningen. Hade tänkt att ha utifrån manövrerbart men nu har jag ju satt en fläkt över gälarna. :roll:
Innan jag bytte toppackningen tyckte jag att munstycket påverkade ganska mycket när den blivit varm (alltså med motorn igång) men det märks inte alls nu.
Ja, jag får lägga upp strategin, kanske börjar jag med att köra och fippla med munstycket, det vore ju trevligt med lite mer körtid och lite mindre mek ett tag...
Läste förresten att Jim Lundberg (CM) anser att en varm tvåtaktare SKA fyrtakta på fullgas, annars är blandningen för mager. Har han fel? KAN han ha fel? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Hank

Inlägg av Hank »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Läste förresten att Jim Lundberg (CM) anser att en varm tvåtaktare SKA fyrtakta på fullgas, annars är blandningen för mager. Har han fel? KAN han ha fel? :wink:
Risken med för mager blandning lär vara att man kan bränna hål i kolven. Men det har jag aldrig varit med om. Eftersom jag i unga år tillbringade många, många mil på mopedsitsen tror jag farhågan är överdriven.
Själv har jag alltid försökt köra så fort som möjligt, dvs med den inställningen (både den mentala och munstyckesdito) att motorn inte ska fyrtakta. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur mycket är att öpnna munstycket lite, typ ett kvarts varv eller så? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Hank skrev:
Det går med relativt enkla medel att ordna justerbart-munstycke-som går-att-vrida-utan-att-behöva-ta-av-sidokåpan. Men det kan vi återkomma till.
Har du en bra metod får du gärna tipsa, det är ju lättare att testa under färd då. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kan du få några ideer härifrån kanske

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=70&highlight=&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
Hank

Inlägg av Hank »

bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag brände hål på en kolv när man var ung o dum :o
då hade jag så hög komp så det gick åt 98 okt
det gick inte o kicka den bara slira på kopplingen
fick skuta igång den på 3 ,först började den gå illa
sen tog det eld genom förgasaren :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

bodda skrev:jag brände hål på en kolv när man var ung o dum :o
då hade jag så hög komp så det gick åt 98 okt
det gick inte o kicka den bara slira på kopplingen
fick skuta igång den på 3 ,först började den gå illa
sen tog det eld genom förgasaren :evil:
Där har man lite att matcha... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En del kör med Bolibompasex, jag kör med Bolibompamek! :wink:
Under en knapp timma hann jag med att slita loss förgasaren och sätta två nya, tjocka packningar på var sin sida om kylflänsen samt att ersätta bensinslangen med en tunnare och kortare. Så nu är jag åter vid programpunkten provkörning! :D
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->he he jag tycker de ser tunna ut :D
är nog bilden som luras, :shock:
jag har inte plåten på min, där sitter
en bakelitbricka istället som är ganska tjock
o sen två tunna packningar o är det inte i det
där flotörhuslocket som det sitter ett litet
filter i ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De är i alla fall tjockare än de som satt där innan, som var av pappersmodell.
Något filter har jag inte hittat i locket, men det vore ju ett bra ställe att ha det på för att slippa skit i förgasaren. <!-- </EdIndex> --></div>
901264

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är i Encarwin, men du har en Bing va ?
Läste om filtret på nån hemsida...
Den här:
http://www.mopedmuseum.se/recept/recept.htm <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja vist ja :oops: har ju själv encarwi :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar