Sida 16 av 17

Postat: 02 mar 2014, 11:07
av BjörnK
2 plusgrader, någon liten snöflinga i luften-
Idealiskt väder för en provtur?
Nja, den blev kort.

Ändrade tändisntällningen igår kväll, hade alldeles för tidig tändpunkt.

Gick hyfsat, på den korta tur jag körde.
Men drevningen 16-36, innebär på min moped, att 4:an är en typisk överväxel.
Får se om jag gör något åt det.
Jag köpte en fläktkyld 70 cc Athena för drygt ett år sedan, som jag ännu inte provat.
Någon som har testat?
Är egentligen inte ute efter några hissnande toppfarter, men lite mer klipp från början.
Bild

Postat: 02 mar 2014, 11:16
av Calleberg
Hur tidigt var för tidigt?

Postat: 02 mar 2014, 11:25
av BjörnK
Mätte inte, tyvärr.
Gick på tipset med 1,6 mm förtändning, och då fick jag justera tändplattan halvvägs moturs.

Postat: 06 mar 2014, 06:18
av Barbapappa
Det fläktkylda 70cc-kittet har jag köpt flera gånger, funkar mycket bra! Den har ungefär samma karaktär som en vanlig 2,9, fast den känns dubbelt så stark, hela tiden. :wink: Jag körde med 17mm Bing ubåt och den Jamarcol-pipan som är avsedd för dessa fläktkylda cylindrar, funkar bra och går tyst, gör i runda slängar 80-90km med den 3vxl motorn jag körde det på. Toppen kan man dock förbättra, den är ju annars avsedd för 50cc...

Postat: 06 mar 2014, 06:48
av trollboanders
jag har kört en äldre 70cc fläktkyld på 4 växlat, kokusan och 21mm dellorto. lätt portad, och den går ju som en dröm!! lugn och fin men fin ork hela tiden! jämnt register!! i kombination med fläktkylningen så blir ju gången kanon då en inte blir så orolig i gången när man ligger på höga varv.. jag satte ut den till försäljning här men då var intresse svalt. om nån är intresserad finns det ett begagnat kit på hyllan.

Postat: 07 mar 2014, 11:01
av BjörnK
Kul med erfarenheter av 70 cc fläktkylt!

Har en Gilardoni cylinder med 46 mm kolv, som kan vara intressant att testa.
32 mm avgasstos och med insug som passar 17 mm Bing ubåt.
Vad tror ni?

Bild
Bild

Postat: 08 mar 2014, 17:35
av BjörnK
Idag skiftade jag 4.8:an till Gilardoni-cylindern.
Behöll 15 mm förgasaren, för jag var för lat att trixa med Bing 17, insugsrör mm.
Gick igång utan några problem.
Två provturer blev det också, en kortare (feg-turen) och en lite längre.
Kallt som f-n i vindarna, men moppen gick bra.
Mer bottendrag, vilket var det jag eftersträvade.
Topphastigheten vet jag inte, jag pressade inte den.
Fick bli lite tvätt efteråt.
Lite för hög tomgång, får justera det sen.
View My Video

Postat: 08 mar 2014, 19:25
av BjörnK
Styret av cuppini-modell kändes också som ett lyft, lite behagligare körställning.

Svensk leverandør av Wittkop sadelgummi/Zundapp 1960

Postat: 19 aug 2014, 12:22
av Petter46
Holder på med renovering av en Zundapp 1960 med mycket dårlig original sadelgummi. Ser at du har kjøpt kopia i Sverige, og jeg undrar hvem som kan leverera detta. Har du noen link til butikk eller annen info?
Takkar i førhånd!

- Petter
Hasse skrev:<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt med lite omväxling av märken :D

Om man vill vara petig så skall sadelgummit vara ett Wittkop.
Kopior av dom finns att köpa i Sverige. Det är en spindel präglad i
bakkant på dom, färg beige. som originalet.

Bild

Köpte också combinett i våras. Två stycken, en -60a och en -62a.
2000:- styck. inte så dyrt för kompletta moppar tycker jag.

62:an.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Zündapp Combinette 62

Postat: 19 aug 2014, 16:10
av BjörnK
http://www.ebay.de/sch/sis.html?_nkw=Zu ... 0641838194

Den länken verkar fungera fortfarande

Re: Svensk leverandør av Wittkop sadelgummi/Zundapp 1960

Postat: 19 aug 2014, 16:22
av Hasse
Petter46 skrev:Holder på med renovering av en Zundapp 1960 med mycket dårlig original sadelgummi.

Du kan även ringa till Kent på KJ-Tools (08-58354240)så fixar han en Wittkop åt dig.

http://www.kjtools.se/zundapp/

Re: Zündapp Combinette 62

Postat: 19 aug 2014, 20:00
av HSE
Kommer ihåg när combinett var nästan gratis, jag och min svåger P minskade antalet med flera stycken när vi trimmade och lekte med dem i en gammal grusgrop. Bakramen sprack när man misshandlade den och då flyttade man över motorn och övrigt till en ny ram. Jag var ju väl gammal för detta men eftersom P då levde för mopedtrimmning så hängde jag på och ville visa att gammal var äldst. Ja hade ju kört cross med riktiga crosscyklar :wink: Sammantaget hade han vassaste motorerna men jag var snabbare förare.

Re: Zündapp Combinette 62

Postat: 12 sep 2014, 08:29
av Hasse

Re: Zündapp Combinette 62

Postat: 15 feb 2015, 14:30
av BjörnK
Ja, varför tar jag upp den här tråden igen.
Jo, min trotjänare, Combinetten är inrullad för liten motorgenomgång.
Jag har egentligen aldrig kollat upp motorn vad gäller vevstakens status etc etc. Var en portugismotor jag köpte, och det jag gjorde var att shimsa den och byte av packboxar.
Men nu är det dags, nya lager ska den få och veven ska ses över.
Kanske jag lackar kåporna också, Biltema har en ok fälgfärg typ aluminium.

Bild

Re: Zündapp Combinette 62

Postat: 15 feb 2015, 17:15
av BjörnK
Alltid lite ledsamt och se en halvnaken moppe.
Konstaterade dock att arbetet var nödvändigt, lite oljeläckage från vänstra packboxen, inte bra.
Och så blir det lite tillfälle att göra rent från grus, damm och annan skit.

Bild