F50 renovering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för dom positiva kommentarerna :)

Ikväll klädde jag om limpan, blev okej tycker jag men klädseln har legat vikt länge så det är veck kvar på den trots bra spänn på den, hoppas det "sätter" sig.

Jag kan inte bestämma mig om jag tycker "guld" styret är snyggt eller ser konstigt ut. Bara att jag kommer köra med ett lågt.

Mvh Ricky

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mmmmmmmmmmmm MONARK såklart :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där blev riktigt tjusigt thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt! Guldstyret blir nog bra när du fått dit strömställare, reglage, wirar och hastighetsmätare. Då blir det inte "för mycket"... :clapping: <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär, då var version 2 av detta projekt klart, sånär som på en sista puts efter alla oljiga fingrar och provkörningen.

Det kändes nästan som en liten MC med den nya körställningen och de nya hjulen, skitkul att köra.

Varvar på rätt friskt trots en lång 28mm krök :)

Som ni ser har jag inte monterat det främre fästet för motorn, men den går inte att rubba en millimeter i och med det stumma ALU-bussningarna i bakkant.

Bild

Bild

Bild

Bild

Wiredragning som jag gillar det :)

Bild

Bild

Det är inte otänkbart att det hamnar en EKF på den och ett modernt tändsystem till nästa säsong, men nu är det köra som gäller!

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skitsnyggt, men jag måste få klaga på baklampan! Du bör skaffa dig en original! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag anade att det skulle bli den första kommentaren haha :wink:

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med vad tom motorkåpan är, inget sachsmärke! :shock: :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett "arv" från den tiden jag tänkte köra polerat.
Tyvärr höll det sig inte så blankt länge utan det blev målat istället.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser riktigt fin ut STYRET kalas, baklampan stör inte mej Det blir en G. fisk :shock: 8) :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ricky skrev:Hej.

Fortskrider sakta här. Renovering av en 3 växlad motor till Compacten jag ska sälja och en 4-växlad till far min har kommit emellan.

Ett inköp av en ny MC har tvingat mig att sälja av en Gilera Touring och Compacten pga plats och ekonomi.

Nåja, nu till det jag behöver ventilera och fråga om råd om, lager och nav.

Jag skulle vilja skriva en radda av fula ord men ska försöka hålla mig lugn efter ännu ett "inte perfekt" lagerbyte i ett 120mm Leleunav.

Jag är inne på mitt 4:e bygge av hjul med dessa nav, men jag har inte blivit riktigt nöjd men lagren en enda gång utan mest legat och varit småirriterad flera dagar efter.

Problemet är lagret på drevsidan av baknavet. Hur gör ni!?

4:e ggn jag försöker ikväll och jag var helt övertygad om att idag skulle det gå bra.

Navet in i ugnen på 100 grader i 20 minuter, och lagret samma tid i frysen. Fina ytor i navet och rena lager.

Vi (jag och farsan) har sen tidigare svarvat ett dorn i alu som styr i inre banan och trycker på yttre banan med några tusendelar i spel mot inre banan för att banka i lagret.

Jag började med att smälla i på drevsidan men är förvånad över vilka hårda smällar man måste ge trots temperaturkillnaden.

Man hör när man är framme på tonen när man hamrar, fort känna med handen hur lätt lagret löper och denna gång känns det som om lagret är på plats utan skada, för första ggn på 4, sen vända navet snabbt och i men en NOS distans och dit med det andra kalla lagret på dornet och banka dit det på bromssköldssidan tills man klart hör att man är framme. Nu tror man allt är frid och fröjd tills man lyfter navet och hör att distansen "skramlar" i navet! Vis av erfarenhet vet jag att lagren då kommer snurra trögt när man drar ihop dom och då tvingar de inre banorna ihop, så jag tror jag inte fått in lagret på drevsidan ordentligt. vänder navet och ger det en smäll till.

Och då inträffar det jag inte vill, lagret känns aningen deformerat när man snurrar det för hand och distansen skramlar fortfarande.

I det här läget är det inte långt till tårar för det är 4:e ggn ngt inte stämmer när jag gör detta moment i mina renoveringar.

I med en axel hursomhelst, dra åt den lika hårt som när man monterar hjulet och sen snurra på navet, det snurrar men man känner att det inte är som tänk, det tuggar lite och stannar fort.

Jag vet att med fälg på och när man riktar kommer det snurra tillräckligt för att rikta ordentligt men det känns inte 100 i själen.

Hur gör ni andra? Massor av frågor dyker upp i mitt huvud.

Är man FÖR nogrann?
Har lagren mindre axiellt spel nu för tiden? jag använder SKF 6201RSH.
Skiljer sig naven eller distanserna några tiondelar från tillverkning?
Sätter sig lagret efter några mil så man inte behöver sova dåligt över detta?
Hur mycket värme kommer dessa lager generera när det inte snurrar som det är tänkt?

Vi har förrut svarvat egna distanser mellan lagren, och då en gång svarvat en tiondel för långt, då snurrade det trögt för man tvingade isär de inre lagerbanorna. Försökte då fort banka till på den inre så den yttre i andra ändan skulle flytta sig lite (vilket den gjorde) men givetvis genererade det ett lager som inte mår 100.

Det är svårt att på exakten mäta sig till distanslängden då lagret är aningen fasat på ytterkant och ansatsen i navet inte är 90-gradig utan lutar lite.

Ett annat problem jag fick idag var att tät-gummit på lagret blev deformerat, och det enda jag kan tänka mig orsakar detta är det
fett jag har på dornet för att lagret ska sitta kvar, samt att styrningen på dornet är för tight och gör att fettet inte kan ta vägen ngn stans när man bankar i det utan då deformerar gummit..

Jag förstår om man blir förvirrad av detta inlägg för jag fattar det knappt själv, jag undrar bara hur ni andra gör och om ni blir nöjda.

mvh Ricky
när jag fått samma problem på andra nav så har jag lagt schims mellan lagret och distansen.
brukar bara använda en hylsa att knacka i lagret med.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt Ricky :D

Men hur ser min gamla F50 ut idag? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fint slipade kåpor före poleringen thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
tture

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:headbang: grymt trevligt bygge Ricky
thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

Det gulaste ni har tack!

Det var allt jag sa till lackeraren när jag lämnade tank och kåpor i hans händer.

Idag var jag och hämtade sakerna, och det vart gult så det räcker och blir över!

Önskemålet kom från min äldsta son som vill ha en gul moped, och i ett svagt ögonblick orkade jag inte med tjatet trots att gult är långt ifrån min favoritfärg.
Visst grabben.... jag fixar det blev svaret. När man nyktrat till var det bara att bita ihop, sätta sig i bilen och åka till lackeraren och slanta upp.

Nu är det så att grabben bara är 6 år, så det blir många år jag själv kommer få brumma runt på "påskmoppen" då det är min jobb-pendlarmoppe.
Jag hoppas jag vänjer mig vid färgen!

Det är SachsMekarns gamla F50 jag tänkte bita tag i och fräscha upp efter ett par år i min ägo.

Förra säsongen gick den mååånga mil fast då i det skick jag köpte den, med bla. enbart grundlackade kåpor och tank.

Bild

Svingen har fått nya bussningar svarvade i lagerbrons.
Jag upplevde bakändan aningen "svajjig" i fjol och hoppas detta kan råda bot på problemet då svingen gick att flytta ett par cm i sidled med de gamla gummibussningarna.

Bild

En förstärkning har svetsats fast när svingen ändå var demonterad och blästrad. Om det var nödvändnigt eller inte vet jag inte.

Utanför bild har även permanenta kedjesträckade svetsats fast likt mitt förra F50 projekt, samt oanvända svinglås-infästningar kapats bort.

Bild

Det ska bli en lite enklare renovering denna gång, målet är att ha den klar i maj månad.

Slänger upp lite bilder vartefter det händer något.

mvh Ricky
Skriv svar