Här har det kommit runt 2 dm i veckan och i natt 5 cm,SachsMekarn skrev:Här varnar dom för "snökaos", ska tydligen komma runt 15cm snö inatt...
Vi har ju redan fått runt 1dm i veckan. Men lite till skadar ju inte
Vädret..
- alf-johan
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
- SachsMekarn
Jasså, det tycker duHasse skrev:Jag rekommenderar dig att snarast beställa tid.....SachsMekarn skrev:Men lite till skadar ju inte
Synd att det inte kom mer snöalf-johan skrev:Här har det kommit runt 2 dm i veckan och i natt 5 cm,SachsMekarn skrev:Här varnar dom för "snökaos", ska tydligen komma runt 15cm snö inatt...
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
- alf-johan
- Forumsponsor
Det kom ju idagSachsMekarn skrev:Jasså, det tycker duHasse skrev:Jag rekommenderar dig att snarast beställa tid.....SachsMekarn skrev:Men lite till skadar ju inte
Synd att det inte kom mer snöalf-johan skrev:Här har det kommit runt 2 dm i veckan och i natt 5 cm,SachsMekarn skrev:Här varnar dom för "snökaos", ska tydligen komma runt 15cm snö inatt...
- SachsMekarn
SNÖKAOS
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är bara i Stockholm dom har snökaos, minsta snö och bilarna ligger i diket.
Kommer ihåg när vi åkte cab på en väg till en crusing, kompisen har ju problem med mjäll, och när vi kom in i stockholm så kom det en vindpust.
Det blåste ju ner lite mjäll från kompisens huvud
Tror ni inte på fan att bilen bakom körde av vägen direkt
Kommer ihåg när vi åkte cab på en väg till en crusing, kompisen har ju problem med mjäll, och när vi kom in i stockholm så kom det en vindpust.
- alf-johan
- Forumsponsor
Re: SNÖKAOS
HaHa i natt kom det mera mjällHalvars skrev:Det är bara i Stockholm dom har snökaos, minsta snö och bilarna ligger i diket.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På tal om snöande så glömmer jag inte en gång i början på sjuttitalet när jag hade beredskap med plogbilen. Jag hade plogat 11 timmar i ett stäck och åkt hem för att sova. Vägmästaren ringde mitt i natten när jag sovit 4 timmar och sade att snöstormen ökat på igen och jag måste ut, åkeriets andra bil var redan ute igen. Så jag tog min volvo PV 544 sport och körde till åkeriet. Med en knapp km kvar till garaget på en liten väg in till åkeriet så stod det en övergiven Amazon mitt i vägen fastkörd i drivorna. Det var på en slätt jämte Säve flygfält så det drivade kopiöst. Jag lämnade min bil och gick ned till garaget, startade Volvo N88an och plogade glad i hågen upp vägen till Amazonen, inget spår av föraren ännu. Försökte backa lastbilen men på tre minuter var drivorna bakom mig nu 1,5 meter! Tog radikontakt med åkeriets andra bil och berättade om läget. Han kom från stora vägen och plogade fram till min bil. Nu stod vi där med två plogbilar mitt imot varandra men de två personbilarna hindrad vidare försök. Jag sade åt min räddare att han måste backa direkt innan han fastnade men det var redan försent. Plogvallen hade redan blåst igen. Amazonägaren dök just då upp, han hade gått för att ta på bättre kläder sade han. Med hjälp av ytterligare en plogbil och massa skottande löste vi till slut proppen men sedan plogade jag ytterigare 14 timar i sträck. Läste i höstas att arbetstidsreglerna för chaförer skall nu gälla också för plogbilarnas förare, idiotiskt! Behövs dubbelt så många förare om snöröjningen skall fungera i framtiden. Och risken att somna när man plogar är liten, fodrar så mycket konsentration för att slicka vägkanten när allt är ett vitt fält framför en och man försöker sikta efter snökäpparna genom plogens snömur som skymmer mesta strålkatsarljuset. Jag älskade det jobbet! Halkbekämpnig därimot var urtråkit, ut på natten, koppa spridarutrustningen och lasta salt själv, köra distriktet utan att se om det gör någon nytta och lasta igen när det trytet, urtråkit.Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
Härligt med sådana berättelser HSEHSE skrev:På tal om snöande så glömmer jag inte en gång i början på sjuttitalet när jag hade beredskap med plogbilen. Jag hade plogat 11 timmar i ett stäck och åkt hem för att sova. Vägmästaren ringde mitt i natten när jag sovit 4 timmar och sade att snöstormen ökat på igen och jag måste ut, åkeriets andra bil var redan ute igen. Så jag tog min volvo PV 544 sport och körde till åkeriet. Med en knapp km kvar till garaget på en liten väg in till åkeriet så stod det en övergiven Amazon mitt i vägen fastkörd i drivorna. Det var på en slätt jämte Säve flygfält så det drivade kopiöst. Jag lämnade min bil och gick ned till garaget, startade Volvo N88an och plogade glad i hågen upp vägen till Amazonen, inget spår av föraren ännu. Försökte backa lastbilen men på tre minuter var drivorna bakom mig nu 1,5 meter! Tog radikontakt med åkeriets andra bil och berättade om läget. Han kom från stora vägen och plogade fram till min bil. Nu stod vi där med två plogbilar mitt imot varandra men de två personbilarna hindrad vidare försök. Jag sade åt min räddare att han måste backa direkt innan han fastnade men det var redan försent. Plogvallen hade redan blåst igen. Amazonägaren dök just då upp, han hade gått för att ta på bättre kläder sade han. Med hjälp av ytterligare en plogbil och massa skottande löste vi till slut proppen men sedan plogade jag ytterigare 14 timar i sträck. Läste i höstas att arbetstidsreglerna för chaförer skall nu gälla också för plogbilarnas förare, idiotiskt! Behövs dubbelt så många förare om snöröjningen skall fungera i framtiden. Och risken att somna när man plogar är liten, fodrar så mycket konsentration för att slicka vägkanten när allt är ett vitt fält framför en och man försöker sikta efter snökäpparna genom plogens snömur som skymmer mesta strålkatsarljuset. Jag älskade det jobbet! Halkbekämpnig därimot var urtråkit, ut på natten, koppa spridarutrustningen och lasta salt själv, köra distriktet utan att se om det gör någon nytta och lasta igen när det trytet, urtråkit.Mvh HSE.
- SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har alldrig frusit så mycket som den gången, vi fick ju kontakt med en plogbil till, vi var tre på det distriktet. Han fick ploga fram utan att stanna utan dra en sliga ut på fältet brevid via en utfart till gärdet, hade han stannat så hade han fastnat också! sedan skotta vi som galningar bakom kompisens lastbil, hissade boggin och kom loss. Sedan var det bara att backa så han fick vänt plogbilen och backat tillbaka, lagt tamp om bilarna och ryckt loss dem. Amazonens stänkskydd lossade när vi ryckte ut den ur drivan. Framåt kom man alltid med plogbilen men bakåt går det ju inte om drivorna blir över metern. Det var så mycket snö den dagen att vi fick köra två bilar på småvågarna när vi fick tid, det ringde folk till åkaren och undrade då de var insnöade. Jag körde först med en spetsplog, det rann snö över kanten på plogen så bilen efter körde med diagonalplog och sidovinge för att få bort det som spillt över för mig. Men man kände sig uppskattad. Jag drog upp en och annan bil ur dikena med men det var egntligen inte tillåtet, vägverket förbjöd det då de kunde bli skadeståndsskyldiga om bilen skadades, det är krafter när 18 ton lastbil drar. På tal om halkbekämpnig så var det stundom halt när man var ute och en gång kom jag inte upp för en lång backe utan började glida bakåt med låsta hjul, saltet hade inte hunnit verka riktigt ännu. Det enda jag kunde göra var att släppa på bromsarna för att få styrning annars hade jag glidit i diket med låsta hjul. Sedan backade jag förtvivlat nedför, mitt i backen var en avfart till Djupedal så jag tänkta försöka backa in där men så snart jag lade över ratten snurrade lastbilen helt om och jag var på väg nedför backen med rätt ände först. Uppiggande! Fast räddaste jag varit var ett par år senare när jag var på väg med bil och släp på tjörnbron, en personbl kröp fram så jag körde om den när det började gå utför. Men när jag började styra en igen var det så halt att släpet började sladda! Enda jag kunde göra var att släppa på utför och hoppas jag int mötte någon, hade jag gjort det hade jag fått styra utför slänten vid sidan av vägbanan och då satt livhanken löst! 24 meter bil och släp ach frambyggd hytt...Men ingen mötande bil och släpet hämtade hemsig så småningom när när jag gasade på nedför. Men jag skakade i hela kroppen efteråt. Vad bilen jag körde om tänkte har jag alltid undrat. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>