Sida 155 av 494
Postat: 25 jun 2013, 07:20
av älgavrööl
Haha.. Ok då hänger jag med

Postat: 25 jun 2013, 20:24
av Raketaren
blev allt ihandlat ett par nya hjulager idag till moppetrailern...

ska försöka byta ut eländet imorrnkväll på mekarkvällen på jobbet..man vill ju ogärna att den havererar nånståns mellan ö-vik å övertorneå...
dessutom har jag lovat jobbarkompisen att polera hans saab 93 a oxå...
blir nog drygt innan det är kväll då..
Postat: 26 jun 2013, 17:35
av reggaefisken
Absolut inte mitt senaste inköp, Men absolut det roligaste köpet på länge

Strax efter jag fick hem den.
Och sen efter en 15min snabbavputsning

Postat: 26 jun 2013, 18:05
av 56:an
Japp, det var såna dom var 120kubikarna men byggdes ofta om för att köra i skogen med. Cool speedwaybåge bak, det har jag inte sett någon förut.
Jag gillar skarpt miljön på bilden gräset, den spruckna rödtegelväggen och järnfönstren
I dag fick jag hem en gammal Teknikens Värld jag köpt från Tradera och i den berättar en konstruktör från Husqvarnafabriken varför man håller fast vid parallell- och bottenlänskgafflar när andra fabrikanter (NV?) mer och mer går över till teleskopgafflar även på dom mindre motorcyklarna.
Postat: 26 jun 2013, 18:25
av pnilz
Hej
Inget inköp men ny endå tack Mona & jossan
Fast jag fick köpa ankarmassa och en borr för att få den att stå...
Och nej den lutar inte
Danne
Postat: 26 jun 2013, 19:10
av reggaefisken
En del charm att bo i ett tegelhus från sent 1800tal
Speedwaybåge? om du menar den silverfärgade bågen vid pakethållaren så fans den på modell 31 lyx som inte hade pakethållare och var blå
Men min röda icke lyx bör inte ha den.
Fick med en extra motor och massa delar.
Det som ska göras är att fixa en ny kolv, dekaler och registrera in.
Har papper och gamla skyltar
Tror dig pnilz, tror att den som höll kameran sniffat lite på snapsen

Postat: 26 jun 2013, 19:49
av pnilz
reggaefisken skrev:
Tror dig pnilz, tror att den som höll kameran sniffat lite på snapsen

Eller så var det en ettåring som åt aska ur grillen brevid så det blev en utryckning...
Danne
Postat: 26 jun 2013, 19:55
av Coolvette
Så kom min nya motor, den blev faktiskt skickad från Portugal trots att säljaren var reggad i Tyskland och Österrike, beroende på var man tittar.
Motorn kom i en kartong, vältejpad och hyggligt emballerad.
Säljaren hade till och med skickat med en hel kickfjäder men det får vänta tills vintern innan den kommer på plats.
Lite glapp i ramlager men det är snarast standard på Sachsmotorer, inget som bekymrar över sommaren i alla fall.
Min tanke är att bara kolla över lite och sedan montera den och göra en djupare koll till vintern, upp på bänken med den:
Den kan vara närmast orörd, jag inbillar mig att badkarsskyddet har en tendens att försvinna efterhand:
Här får jag en förklaring på de två hålen som håller fast skyddet, visste inte vad dom hålen var bra till innan jag såg detta.

Såg också att det ser ut som en fabriksfräsning för att ge frigång åt flottörhuset.
Loppet ser bra ut, inga repor och ingen vändkant, riktigt bra kompression så jag lyfter inte ens cylindern för att byta ringar.
Dock fanns det mängder av ingrodd skit från Portugal...
Ordentligt fet gnista gör att jag inte ens skall göra något åt tändningen, bara rengöra kåporna och förgasaren, på med ett ställbart munstycke och sedan testar jag motorn.
Postat: 26 jun 2013, 19:57
av 56:an
På sensommaren 2010, alltså några månader före jag gick med i Raketsport, kunde jag köpt hojjen nedan för några tusenlappar, 4-5 kanske... men jag avstod eftersom jag inte var särskilt intresserad då. Det var ju strax före *återfallet*.
Motorn gick finfint på tomgång och lät bum, bum, bum bum bum....
Postat: 26 jun 2013, 20:00
av 56:an
Fin motor du har köpt Coolvette

Postat: 26 jun 2013, 20:34
av Coolvette
56:an skrev:Fin motor du har köpt Coolvette

Tack, för 2365 kronor tror jag att det är en hygglig affär, 4-växlat och med en 4,3´a i gott skick, försedd med en original-Bing också...
Låt vara att den ser tilltufsad ut men det går ju att fixa om man störs av det.
Att den kommer från Portugal kan jag skita i, bryr mig inte om att snacka med den...

Postat: 27 jun 2013, 00:35
av erlan
när motorer är så ingrodda så har man nog alldrig behövt meka med dom.
dom har bara funkat.
erlan
Postat: 27 jun 2013, 05:35
av Kenneth_
Priset är ju vad man får betala för en 4,3 cylle och en v-låda löst

Postat: 27 jun 2013, 06:50
av Lasse väss
erlan skrev:när motorer är så ingrodda så har man nog alldrig behövt meka med dom.
dom har bara funkat.
erlan

Det där bådar för en god fortsättning

Grattis !
Postat: 27 jun 2013, 20:42
av Coolvette
Kenneth_ skrev:Priset är ju vad man får betala för en 4,3 cylle och en v-låda löst

Jo, det känns helt ok.
Av en händelse så tog jag upp med en arbetskontakt just i Portugal idag frågan om han känner till någon som samlar eller mekar gamla Sachs-motorer och det blev nog napp direkt, kan kanske hitta fler motorer eller cylindrar den vägen, vi får se.