Fick faktiskt 5 cm snö i går kväll Men det mesta är borta i dag, bara lite fläckar kvar. Blåst bedrövligt och blåser illa än men strömmen har klarat sig, får kolla senare om det blåst ned några träd i skogen. Har ju planerat att ta ned ett femtiotal träd runt ledningsgatan för att hindra att de kan blåsa över ledningen men har ju inte haft tid för allt jobb med att byta tak mm. Tycker verkligen att det skulle vara el bolagets skyldighet att se till att inga träd som kunde nå kraftledningar fick stå kvar men de röjer bara en 10 meter under ledningen
om du bara säger åt dom hur långt ut dom får röja, så brukar dom tacksamt göra det.
men 9 av 10 markägare gnäller om sina värdefulla och fina träd, om dom hugger bredare än servitutet säger.
och fråga om dom inte fäller träden åt dig, det brukar dom göra, sen får du ta rätt på dom själv.
erlan skrev:om du bara säger åt dom hur långt ut dom får röja, så brukar dom tacksamt göra det.
men 9 av 10 markägare gnäller om sina värdefulla och fina träd, om dom hugger bredare än servitutet säger.
och fråga om dom inte fäller träden åt dig, det brukar dom göra, sen får du ta rätt på dom själv.
erlan
Hemma hos oss var det tvärtom.
Vi ringde och tipsade om att ett träd låg mot ledningen.
Eftersom vi visste att ett gäng fanns I närheten så tyckte vi att det passade bra att dom kunde svänga förbi, men det gick inte alls.
Vi fick beskedet att ringa in när det blev elavbrott, och först då skulle dom åka ut och TITTA PÅ när skogsägaren röjde bort trädet.
erlan skrev:om du bara säger åt dom hur långt ut dom får röja, så brukar dom tacksamt göra det.
erlan
Elleverantören här är tyvärr inte intresserad av att lägga några dagar för två man trots att det i det långa loppet borde blir billigare än att sända ut folk och leta fel samt reparera nedriven ledning. Kabeln är ganska motståndskraftig som jag sett vid fyra tillfällen nu när träd blåst ned på den, sista gången gavs sig en stolpe så ledningen var nere på en meters höjd men elen fungerade faktiskt. Den gången tog jag och sågade upp trädet själv och meddelade ledningsägaren att stolpen måste repareras. Jag har faktiskt bara låtit dem såga ned ett träd som hängde på ledningen, det tog dem nästan en vecka att kapa ned trädet så det går fortare om jag hämtar en motorsåg och kapar ned trädet i fråga på stubben Känns inte betryggande med ett träd med rotvälta som hänger på min elkabel... Vara strömlös är jobbigt
Nu har vi -2°c, blåsigt och 7cm snö. Strömmen har vi aldrig haft bekymmer med här. Däremot brukar jag ha med mig motorsågen i bilen när jag vet att det ska bli blåsigt. Det borde tillhöra standardutrustningen tillsammans med förstahjälpenlådan och varselvästen
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
Många fortfarande utan el, tur att de värsta vindarna inte nådde mina trakter: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21862315.ab I dag har jag sol men lite blåsigt och 5 grader varmt. Och inga spår av snö finns kvar
Här ställer stormen till stora problem, Älvsborgsbron avstängd liksom Uddevallabron och byggnadsställningar i Göteborg har rasat och båtar slitit sig. Men frånsett en kort blinkning har jag i alla fall strömmen kvar än