Rexxys Mopeder. | E-type MX
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
En liten detaljerad genomgång av dagens provkörning!
Idag ville jag se hur fort den gick! Eftersom detta var en oplanerad tur till verkstan hade jag ingen kamera med mig. Tyvärr! ;)
Startade hojen och körde iväg i i lugn takt. Åkte fram och tillbaka på småvägarna i några kilometer för att få upp tempen i motorn. Märket direkt att lågfarten är för stor, då den bluddrar på 1/4 dels.
När den väl blivit varm, drog jag på rejält! Full gas och den skottar på varenda växel! Inte ens kopplingen slirar, vilket förvånar mig. Tycker växlarna är lite väl korta då jag får växla hela tiden!
Försökte t.o.m växla upp till en 7:e växel, för 6:an tog slut så fort, så jag trodde jag låg på 5:an...
När effektbandet väl börjar plana ur på 6:an så händer det som inte får hända! Den tvärdör i farten! O_O Vad hände? Miljoner tankar och idéer for genom skallen. Stannar direkt och ska känna på kicken.. Rädd att kicken skulle vara stum så glädje jag mig att motorn gick runt! Puh! Lite dålig kompression kanske, eller inbillar jag mig? Värmenöp den? Den startar inte på kicken, så jag börjar rulla den. Den startade direkt och var igång precis som om ingenting har hänt. Vad hände? Tömde jag förgasaren kanske? Misstankar om ett lätt värmenyp.
Provar igen tänkte jag, men denna gång med mer soppa! Drar på choken och sticker ut och kör igen. Varför bluddrar den inte på full gas nu? Fan då, huvudmunstycket är för litet! Den drar på precis som innan "nypet". Så inget allvarligt kan ha hänt.
Nu när effektbandet på 6:an planade ut så gick han fortfarande! Såg siffrorna på GPS,n öka sakta men säkert. Sen blev jag tvungen att påbörja inbromsningen då sträckan började ta slut. Den hade mer att ge, men inte raksträckan. Så, vad hamnade sluthastigheten på då? Jag sa tidigare 125km/h enligt teorin.. Dit skulle jag säkert hamna om jag hade en längre raksträcka. Men nu blev det 118km/h. 4km snabbare än med Airsalcylindern. Vilket krävde en myyycket längre sträck att nå.
Eftersom växlarna var väldigt korta, samt att den varvade ur 6:an fortare än vad jag ville. Så betyder det att drevningen är alldeles för lätt. Och gissa vad? Jag har inga drev för att dreva tyngre... Får köpa sånt! Har nu 15/45.

Men hur kommer det sig att munstycket var för litet, det var ju perfekt tidigare? Jo, det var inte tillräckligt stort. När jag minskade från 132 (som den bluddrade med) till 125 (som det var) sänkte jag samtidigt thottelnålen. När jag sänkte den ströp den emulsionsröret mer, vilket betydde mindre soppa på full gas. Jag borde ha kompenserat med ett större munstycket, men tänker man inte för får man ta skiten!
Nu slängde jag tillbaka 132 munstycket, och inte bluddrar den där.. Och självklart ska nästa strl jag har vara på 148.. DÄR bluddrade den grovt. Så min strl ligger mellan 132 och 148. Får beställa hem!
Samma med min lågfart. strl 55, för litet. Nästa jag har är en borrad till strl 70. För stort! Ska beställa där i mellan också.
Idag ville jag se hur fort den gick! Eftersom detta var en oplanerad tur till verkstan hade jag ingen kamera med mig. Tyvärr! ;)
Startade hojen och körde iväg i i lugn takt. Åkte fram och tillbaka på småvägarna i några kilometer för att få upp tempen i motorn. Märket direkt att lågfarten är för stor, då den bluddrar på 1/4 dels.
När den väl blivit varm, drog jag på rejält! Full gas och den skottar på varenda växel! Inte ens kopplingen slirar, vilket förvånar mig. Tycker växlarna är lite väl korta då jag får växla hela tiden!


När effektbandet väl börjar plana ur på 6:an så händer det som inte får hända! Den tvärdör i farten! O_O Vad hände? Miljoner tankar och idéer for genom skallen. Stannar direkt och ska känna på kicken.. Rädd att kicken skulle vara stum så glädje jag mig att motorn gick runt! Puh! Lite dålig kompression kanske, eller inbillar jag mig? Värmenöp den? Den startar inte på kicken, så jag börjar rulla den. Den startade direkt och var igång precis som om ingenting har hänt. Vad hände? Tömde jag förgasaren kanske? Misstankar om ett lätt värmenyp.
Provar igen tänkte jag, men denna gång med mer soppa! Drar på choken och sticker ut och kör igen. Varför bluddrar den inte på full gas nu? Fan då, huvudmunstycket är för litet! Den drar på precis som innan "nypet". Så inget allvarligt kan ha hänt.
Nu när effektbandet på 6:an planade ut så gick han fortfarande! Såg siffrorna på GPS,n öka sakta men säkert. Sen blev jag tvungen att påbörja inbromsningen då sträckan började ta slut. Den hade mer att ge, men inte raksträckan. Så, vad hamnade sluthastigheten på då? Jag sa tidigare 125km/h enligt teorin.. Dit skulle jag säkert hamna om jag hade en längre raksträcka. Men nu blev det 118km/h. 4km snabbare än med Airsalcylindern. Vilket krävde en myyycket längre sträck att nå.
Eftersom växlarna var väldigt korta, samt att den varvade ur 6:an fortare än vad jag ville. Så betyder det att drevningen är alldeles för lätt. Och gissa vad? Jag har inga drev för att dreva tyngre... Får köpa sånt! Har nu 15/45.

Men hur kommer det sig att munstycket var för litet, det var ju perfekt tidigare? Jo, det var inte tillräckligt stort. När jag minskade från 132 (som den bluddrade med) till 125 (som det var) sänkte jag samtidigt thottelnålen. När jag sänkte den ströp den emulsionsröret mer, vilket betydde mindre soppa på full gas. Jag borde ha kompenserat med ett större munstycket, men tänker man inte för får man ta skiten!
Nu slängde jag tillbaka 132 munstycket, och inte bluddrar den där.. Och självklart ska nästa strl jag har vara på 148.. DÄR bluddrade den grovt. Så min strl ligger mellan 132 och 148. Får beställa hem!
Samma med min lågfart. strl 55, för litet. Nästa jag har är en borrad till strl 70. För stort! Ska beställa där i mellan också.
Då var det dags för ännu en update! Har fått hem allting jag beställt. Som var huvudmunstycken, lågfartsmunstycken, ljuddämparull (Har haft väggisolering i dämparen) samt avgastemperaturmätare! Ett nytt 39 kugg bakdrev är också beställt! 
Kosomätaren visade sig också vara död, så den ligger i sopptunnan nu!
Batteriet fick sin placering i verktygsboxen. Den kapades ur och stöd byggdes fast. Det blev superbra!



Liten sneakpeak på expansionskärlet när tanken var av.

Sen ville jag säkerställa gott flöde till förgasaren! Så den uppborrade originalkranen togs bort, och en ny byggdes!
Detta är originalmutter till tanken, med en bricka påsvetsat. Sen är det en vanlig ventil som jag svarvat ner för att passa innerdiametern på muttern.
Samt en grövre slang, som syns där i bakgrunden. Så nu ska jag nog inte tömma förgasaren i första taget!

Blev perfekt, och det håller tätt!

Här med en extern soppakran. Som också flödar rejält! Finns dock ingen reserv, så man får hålla koll på soppanivån.

Mätaren kopplad, och ser fint ut.

Givaren till avgasmätaren.

Men kåpor på, batteriet syns inte alls!






Nu till dåliga nyheter!
Som ni ser på bilderna ovan är tändsystemet demonterat från motor... Varför? Något är trasig.. Gnistan uteblev helt och hållet! ***Fan då***.
Då jag inte visste om det var statorn eller tändspolen som var paj, tog jag med det till jobbet idag för att resistansmäta dom. Hade hittat uppgifter på nätet på vad mätvärdena ska ligga på. Statorn ska ligga på 171 ohm +- 10%. Min låg precis på 171 ohm, perfekt! Sen till tändspolen. Den ska ligga på 4,8k till 5.2k (om jag minns rätt). Jag fick 1.3. Så jag misstänker tändspolen är trasig. Så jag mailade Roffe på VRM idag, och han skulle skicka mig en ny! Hoppas den kommer imorgon!

Kosomätaren visade sig också vara död, så den ligger i sopptunnan nu!
Batteriet fick sin placering i verktygsboxen. Den kapades ur och stöd byggdes fast. Det blev superbra!



Liten sneakpeak på expansionskärlet när tanken var av.

Sen ville jag säkerställa gott flöde till förgasaren! Så den uppborrade originalkranen togs bort, och en ny byggdes!
Detta är originalmutter till tanken, med en bricka påsvetsat. Sen är det en vanlig ventil som jag svarvat ner för att passa innerdiametern på muttern.
Samt en grövre slang, som syns där i bakgrunden. Så nu ska jag nog inte tömma förgasaren i första taget!

Blev perfekt, och det håller tätt!

Här med en extern soppakran. Som också flödar rejält! Finns dock ingen reserv, så man får hålla koll på soppanivån.

Mätaren kopplad, och ser fint ut.

Givaren till avgasmätaren.

Men kåpor på, batteriet syns inte alls!






Nu till dåliga nyheter!
Som ni ser på bilderna ovan är tändsystemet demonterat från motor... Varför? Något är trasig.. Gnistan uteblev helt och hållet! ***Fan då***.
Då jag inte visste om det var statorn eller tändspolen som var paj, tog jag med det till jobbet idag för att resistansmäta dom. Hade hittat uppgifter på nätet på vad mätvärdena ska ligga på. Statorn ska ligga på 171 ohm +- 10%. Min låg precis på 171 ohm, perfekt! Sen till tändspolen. Den ska ligga på 4,8k till 5.2k (om jag minns rätt). Jag fick 1.3. Så jag misstänker tändspolen är trasig. Så jag mailade Roffe på VRM idag, och han skulle skicka mig en ny! Hoppas den kommer imorgon!

- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
Gnistan kom tillbaka! Hurra! Det var tändspolen som hade gått. Skönt, nu är det problemet ur världen! Tillbaka till andra problem, ställa in hojen...
Men det blir en annan dag. Resten av dagen gick åt att städa verkstan tillsammans med tjejen.. (Mutade henne med att hon skulle få köpa en väska om hon hjälpte mig) ;)
Gillar min ansträngning i ansiktet när jag kickar.. X)

Innan städningen också, tyvärr inga efterbilder!:nooo:



Gillar min ansträngning i ansiktet när jag kickar.. X)

Innan städningen också, tyvärr inga efterbilder!:nooo:


Jag har ett ark 11x11 centimeter 0,3 millimeters reed av typen klipp&anpassa, fabrikat Polini liggande, du får det i ett kuvert om du vill ha det?Rexxy skrev:På R/T hojen? Inget mer speciellt. Kanske bättre reedventil. Jag siktar på 140km/h. Men jag är nöjd med allt över 130!SachsMekarn skrev:Vad blir det mer av i trimväg? Hur fort vill du köra?