En liten detaljerad genomgång av dagens provkörning!
Idag ville jag se hur fort den gick! Eftersom detta var en oplanerad tur till verkstan hade jag ingen kamera med mig. Tyvärr! ;)
Startade hojen och körde iväg i i lugn takt. Åkte fram och tillbaka på småvägarna i några kilometer för att få upp tempen i motorn. Märket direkt att lågfarten är för stor, då den bluddrar på 1/4 dels.
När den väl blivit varm, drog jag på rejält! Full gas och den skottar på varenda växel! Inte ens kopplingen slirar, vilket förvånar mig. Tycker växlarna är lite väl korta då jag får växla hela tiden!

Försökte t.o.m växla upp till en 7:e växel, för 6:an tog slut så fort, så jag trodde jag låg på 5:an...

När effektbandet väl börjar plana ur på 6:an så händer det som inte får hända! Den tvärdör i farten! O_O Vad hände? Miljoner tankar och idéer for genom skallen. Stannar direkt och ska känna på kicken.. Rädd att kicken skulle vara stum så glädje jag mig att motorn gick runt! Puh! Lite dålig kompression kanske, eller inbillar jag mig? Värmenöp den? Den startar inte på kicken, så jag börjar rulla den. Den startade direkt och var igång precis som om ingenting har hänt. Vad hände? Tömde jag förgasaren kanske? Misstankar om ett lätt värmenyp.
Provar igen tänkte jag, men denna gång med mer soppa! Drar på choken och sticker ut och kör igen. Varför bluddrar den inte på full gas nu? Fan då, huvudmunstycket är för litet! Den drar på precis som innan "nypet". Så inget allvarligt kan ha hänt.
Nu när effektbandet på 6:an planade ut så gick han fortfarande! Såg siffrorna på GPS,n öka sakta men säkert. Sen blev jag tvungen att påbörja inbromsningen då sträckan började ta slut. Den hade mer att ge, men inte raksträckan. Så, vad hamnade sluthastigheten på då? Jag sa tidigare 125km/h enligt teorin.. Dit skulle jag säkert hamna om jag hade en längre raksträcka. Men nu blev det 118km/h. 4km snabbare än med Airsalcylindern. Vilket krävde en myyycket längre sträck att nå.
Eftersom växlarna var väldigt korta, samt att den varvade ur 6:an fortare än vad jag ville. Så betyder det att drevningen är alldeles för lätt. Och gissa vad? Jag har inga drev för att dreva tyngre... Får köpa sånt! Har nu 15/45.
Men hur kommer det sig att munstycket var för litet, det var ju perfekt tidigare? Jo, det var inte tillräckligt stort. När jag minskade från 132 (som den bluddrade med) till 125 (som det var) sänkte jag samtidigt thottelnålen. När jag sänkte den ströp den emulsionsröret mer, vilket betydde mindre soppa på full gas. Jag borde ha kompenserat med ett större munstycket, men tänker man inte för får man ta skiten!
Nu slängde jag tillbaka 132 munstycket, och inte bluddrar den där.. Och självklart ska nästa strl jag har vara på 148.. DÄR bluddrade den grovt. Så min strl ligger mellan 132 och 148. Får beställa hem!
Samma med min lågfart. strl 55, för litet. Nästa jag har är en borrad till strl 70. För stort! Ska beställa där i mellan också.