Dubbelbajaj!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

erlan skrev:lite grovhuggen sats för munstycken.
här är det frågan om att munstycket kan vara en eller två hundradelar för stort.
finns sådana mätsatser med steg för varje hundradel. men dom är fruktansvärt ovanliga.

erlan
Tänkte att den kanske kunde funka som indikator på om 58 verkligen har med hundradels mm att göra, eller om det är siffran man får om man multiplicerar måttet i tum med hur många engelska pints som får plats i snabeln på en indisk elefant, eller något annat logiskt..
Hittade denna
http://shop.ettansmopeder.se/nalmunstyc ... 4mm/4651-0
Visserligen nålmunstycke men rätt gänga och finns i storlek 50-100.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Har inte varit något scootrande på ett tag, men när jag plockade fram Bonnie idag var hon visserligen lite svårväckt (6-7 kickar) men sedan gick hon snällt i det inte särskilt behagliga vädret (plus fyra och regn på tvären).
Väderprognosen har talat om kallare och snö, så nästa tur få väl bli med "vintermoppen", Moppis1. 8)
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Äntligen minusgrader så det var dags för "den bengaliska tigern", Moppis1! 8) Men först på med en rejäl Fristadsrock som nog skulle kunna stoppa för en snöskotertur också!
Bild
Och mycket riktigt gick Moppis1 som en raket, på de få sträckor jag vågade testa, och turen gav rejält med träning. :) Träning på en icke trampmoppe, hur tänkte han där? Jo, med våta vägbanor som det frusit på och så lite snö på det var det inte läge att hålla fötterna inne på plattan särskilt mycket... :lol:
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Köpte mig och flickorna en liten present på stormarknaden ikväll. Tänkta att användas både i pulkabacken och vid moppeturer. 8)
Bild
Färgmatchade till Moppis1 och Bonnie, dessutom! :D
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

Ta't försiktigt med dom däringa korta...
När jag för länge sen låg inne på sjukhuset efter att ha snubblat i en trappa och brutit ett ben så var denna typen av "skidor" läkarna stora hatobjekt.. och lite till.
Nära hälften av alla brutna ben kom pga dessa kortisar den vintern..
Minns en liten tjeja i 12årsåldern, gipsad upp till midjan, tre brott...
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Jodå, jag minns att det var ett himla liv om dem när jag var liten, första vändan som de var populära. Det stora problemet verkade då vara att folk (ungar...) betraktade dem som slalomskidor och åkte i stora backar med dem, för att inte tala om i liftar... :o
Som moppetillbehör tror jag däremot att de kan vara kanon! 8)
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Hej hopp, ikväll var det premiärtur med skidor! :D Gick kalas, de var dessutom korta nog att få upp på plattan under avsnitt med barmark. Detta är en form av träning jag faktiskt KAN tänka mig! 8)
Bild
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

...och tidigare idag lyckades jag äntligen få ut den mindre meksugna av döttrarna i verkstaden. Montering av den hemsnickrade hastighetsmätarvajern på Bonnie stod på programmet (den minnesgode läsaren kan kanske erinra sig att detta är moppen som bromskölden hade vridit sig på så både hastighetsmätar- och bromsvajer slitits av). Det började mindre bra när jag, för att lyfta in framgaffeln i värmen, tog ett rejält tag under styret: KRACK! :x Visst hade jag lyckats knäcka justeringshylsan till gasvajern! :( Jaja, det finns nya att köpa och så länge funkar det med eltejp och vetskapen om att eventuell justering får göras vid förgasaren.
Att få av kåpan på styret är lätt som en plätt på dessa mekanikervänliga skapelser, även om gamnacke underlättar arbetet...
Bild
Med hastighetsmätaren lös stoppade vi dit vajern och testade med andra änden i en skruvdragare - inget hände! :cry: Tog ur vajern och drog runt med fingrarna - jodå, nu rörde det sig! :D Tillbaka med vajerhölje och skruvdragare och... Inget!! :evil:
Så kunde vi väl ha hållit på än om inte snillet Janne TILL SLUT kom på att skruvdragaren kan gå åt andra hållet också... :oops:
Efter ett sista lyckat försök och med den nyfunna insikten att jag behöver fundera över vajerhöljets anslutning vid hjulet valde vi att sluta för dagen och med flaggan i topp! 8)
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Idag hann jag och dottern ett stycke till på Bonnie. Det avklippta kabelskoörat till helljuset föranledde en hands-on-kurs i lödning:
Bild
Nu ska hon väl kunna få bra betyg i tekniken i skolan också! :D
Sedan monterade vi den nya universalkontakten till bromsljuset. Liksom tevekockarna hade jag förberett med att fräsa ur och borra hål så kontakten kunde ligga stadigt när vi drog fast den med rejäla buntband.
Bild
Vi hann börja med lite ledningsdragning också, innan det var dags för söndagsmiddag hos svärföräldrarna.
Nu på kvällen ligger dottern med drygt 38 graders feber, så vi får väl se när nästa arbetspass kan bli. :roll:
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Kom just på en grej när det gäller misstanken att Moppis1:s huvudmunstycke är slitet och hon därför går för fett: Skulle det vara läge att testa att köra henne på etanol? Då ska det ju vara fetare blandning, men frågan är väl om den nu aktuella förslitningen är tillräckligt stor, vad tror ni? Sedan lär jag få öppna fuggen och fila på flottören, då Bonnies ju svällde bara av den lilla mängden etanol som finns i vinterbensinen. Sedan är det bara att hålla tummarna att packningarna i förgasaren klarar etanolen; slangar och kran är ju nytt så det bör väl hålla.
Är det förresten någon som har tips på en tvåtaktsolja som funkar i etanol (måste väl vara vegetabilisk)?
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Castrol bio lube mekonomen har den funkar luktar gott.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Har inte hänt så mycket med Bonnie sista tiden. Dels har jag varit sjuk, dels har dottern en massa konstiga idéer om att hänga med kompisar istället för att meka... :roll:
Men igår fick vi i alla fall draget och anslutit kabeln till bromsljuslampan. Vi skulle nog ha hunnit ansluta den till brytaren och fixa matarledning med, men då skulle hon se på Trädgårdskampen... :o
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Nytt arbetspass med dottern idag och det innehöll en hel del tappade skruvar och småjusteringar som tog tid men vi kom i alla fall så långt att både broms- och helljus nu är anslutna! :D
Helljuset var helt okej men bromsljuset kändes mest som att ena glödtråden slocknade när den andra tändes. Har tagit helljusströmmen från matningen till tutan, då det är en rejäl kabel som jag tyckte verkar förtroendeingivande, men det kanske var fel tänkt? Testar att ta samma matning som resten av ljuskretsen och ser om det blir någon skillnad.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Hade missat det uppenbara vad gäller det svaga bromsljuset: Jag har ju dubbla lyktor bak! Och två bromsljus plus ordinarie belysning kräver nog väl mycket kräm... Så nu har jag kopplat bort bromsljusfunktoonen för een nedre, nytillkomna lampan och vips funkade den andra som tänkt.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

JanneHagnell skrev:Sedan monterade vi den nya universalkontakten till bromsljuset. Liksom tevekockarna hade jag förberett med att fräsa ur och borra hål så kontakten kunde ligga stadigt när vi drog fast den med rejäla buntband.
När jag var i värsta mek-åren hade man alltid en spole ståltråd i verktygslådan och gärna två sorter, en grövre och en tunnare och det kunde man nyttja till lite allt möjligt som t.ex. en upphängningsanordning.

I dag ser man sällan ståltråd men buntband finns och ligger lite överallt.

Det känns inte särskilt längesen men ändå kan tidens ting få en och känna man tillhör en utdöende generation :roll:
Skriv svar