Sida 17 av 397
Re: övrigt
Postat: 27 sep 2016, 21:35
av Hynboholm
fatchance skrev:
Rättare sagt en riktig expert på DT50R.
"Råkade" köpa en DT50R på Tradera en sen lördagkväll för ca 5 år sedan.
Det resulterade i att jag fick åka till sthlm och hämta den... (Dock inte lika entusiastisk som på lördagkvällen)
Då alla vet att DT50R är väldigt lång, mer än 3,5 alnar, gick den givetvis inte in i min paketbil som jag brukade vid tillfället.
Men eftersom jag är en god mekaniker skruvade jag resolut bort framhjulet på DT50R och vips var den 363mm kortare.
Så långt så bra, när DT50R sedan skulle lyftas in i paketbilen visade det sig att säljaren hade försvunnit och jag stod själv där utan lastramp..
DT50R fick medels släpas/lyftas/dras in i paketbilen. Det uppstod åtminstone 3st blodviten men inga svordomar (vad jag minns) under pågående
process då DT50R är väldigt välutrustad och väger över 229 Pound. Skadorna är sedan länge utläkta och DT50R bor numera i himlen.
Vad modig du är som vågade köpa en DT50R!
Jag känner att jag måste övningsköra ett tag till innan jag törs skaffa en DT50R...
Re: övrigt
Postat: 28 sep 2016, 05:55
av selma
Skönt att höra,var lite orolig att du skulle hamna "nålträsket"

Re: övrigt
Postat: 28 sep 2016, 10:02
av Micke S
Hynboholm skrev:
Jag känner att jag måste övningsköra ett tag till innan jag törs skaffa en DT50R...
Ja är man inte van så kan det gå illa att ge sig på en 116 cm hög DT50R-hingst. En bra, och t.o.m. kanske helt nödvändig grund, är att gå en förarkurs i t.ex. CSS regi.
http://www.superbikeschool.co.uk/schedule.php" onclick="window.open(this.href);return false;
2004 och några år fram så var jag med på många Roadracingkurser i Sverige och flera gånger på Nurberg Ring. Men eftersom snabbhet på bana är färskvara tillsammans med en rejäl krasch på Gelleråsen så kör jag inte fort "på riktigt" men har en bra grund. Det tog dock fart igen nu med stor inspiration efter ett köp av en gammal hoj för ynka 6000 kr
Om det utvecklas bra skulle man kunna stega upp till en DT50R med dragen avgasplugg och höjd trottelnål redan efter några år.
Med den här hojen hoppas jag i alla fall att riktiga Road Hogs med DT50R ska börja hälsa när man möter dem. De har de inte gjort en enda gång när jag kör HD
Re: övrigt
Postat: 28 sep 2016, 10:54
av marklundt
Du tål alltså inte dt50r
Re: övrigt
Postat: 28 sep 2016, 10:57
av Micke S
Om det är mig du frågar så har jag inget alls emot DT50R. Det är helt klart väldigt bra moppar även om jag själv numer bara vill ha gamla moppar och hojar.
Re: övrigt
Postat: 28 sep 2016, 11:16
av marklundt
Hur kan jag då köra dt50x/r året om får jag fråga ? Ju färre dt50x/r ju högre samlarvärde på längre sikt
Re: övrigt
Postat: 28 sep 2016, 11:23
av Micke S
Om du menar varför du kan köra DT50 utan att ha erfarenhet från Road Racing? Det är nog för att du kör väldigt mycket så att allt går på rutin och har utvecklat färdigheter i små steg under mycket lång tid.
Re: övrigt
Postat: 28 sep 2016, 17:57
av marklundt
Har man am körkort och låter avgaspluggen vara i fred så behöver man ej ha kört road racing och road racing körning hör i inte hemma på vägen på is och snö
Re: övrigt
Postat: 28 sep 2016, 18:02
av fatchance
DT50R är inget för nybörjare
DT50R har sadelhöjd 900mm
Re: övrigt
Postat: 28 sep 2016, 18:13
av marklundt
Kylan är bara cirka 1-2 månader bort här uppe numera vid kusten. På vintern blir det att gasa långsamt och bromsa tidigt och välja bilspår att köra i och göra som gamla sj gjorde
Re: övrigt
Postat: 28 sep 2016, 18:40
av fatchance
DT50R är bara skit
Re: övrigt
Postat: 28 sep 2016, 20:40
av Micke S
marklundt skrev:Har man am körkort och låter avgaspluggen vara i fred så behöver man ej ha kört road racing och road racing körning hör i inte hemma på vägen på is och snö
Ja fast det är ju bra fäste på vägen under större delen av året... Så använd din förfinade och sedan länge intränade teknik för perfekta spårval och med hänsyn till andra trafikanter så är det bara att stå på för fullt. Polishelikoptern som du oroar dig för är inget problem. Om du sätter en propeller på mössan så tror de att missilen långt under dem är skuggan av dem själva.
Re: övrigt
Postat: 29 sep 2016, 10:33
av marklundt
Man kör i hjulspåren om vintern.
Re: övrigt
Postat: 29 sep 2016, 10:43
av marklundt
Det går inte köra road racing på vintern med dt50x/r och man fårej köra mer än 45km/h med dt50x/r.svar.det är ingen som hälsar på mej heller när jag kommer så jag har slutat hälsa på dom jag möter
Re: övrigt
Postat: 29 sep 2016, 10:50
av marklundt
Sommaren är över här uppe och snart även hösten här uppe för i år.snart är det mest bara jag som kör här uppe då och då