Renovering av Zundapp 125cc motor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
HSE

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av HSE »

"En annan sak som man kan reflektera över är hur otroligt lite behov i alla fall jag har att göra något nyttigt, som anställd menar jag. Fast människan är ju lat av naturen heter det i alla fall och hobbyverksamhet är ju kul, och nyttigt på sitt vis." Stämmer bra på mig, jag är tyvärr väldigt lat om det inte är så att det är något jag är intresserad av. Jobba med forskning och utveckling passade mig därför perfekt, lösa problem är jag väldigt bra på, någon sade en gång att den bästa på att lösa problem är en lat människa för den hittar alltid det enklaste sättet :D För min del fann jag snarare att för komplicerade sätt aldrig fungerar bra i fabriksmiljön hur bra det än fungerade i Labbmiljö. Hände att jag blev utlånad till fabrikerna några gånger för att hjälpa dem med uppstart och drift när det behövdes tillfälliga lösningar på akuta problem. Jag jobbade ju inte skift då så det var mer en fråga om utbildning och hjälp med uppstart. Men i det långa loppet är det enkla robusta löningar som verkligen fungera. Så min 18 åriga erfarenhet från diverse befattningar i fabriken från operatör till driftsingenjör gjorde mig unik få innovation Centret och därmed väldigt populär för att lösa problem när nya produkter skulle skalas upp till produktion.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja man ska alltid försöka göra enkla och robusta lösningar. Att krångla till det bara kostar extra och blir sällan bra. Jag har flera gånger fått bistå andra som har konstruerat t.ex. kretskort för styrning av något. Efter en snabb titt på ritningen kunde jag be dem förklara hur det var tänkt att fungera. Väldigt ofta kunde de inte det. Så att saker fungerar utan att den som har gjord den begriper hur är alltid ett dåligt tecken. Förmågan att göra saker enkelt styrs av hur lätt man har att förstå komplexa saker och kunna fokusera på det som är viktigt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE

Inlägg av HSE »

Fick stödlagret i dag. Gick inte på axeln :shock: Axeln gick inte i det gamla lagret heller, där den bevisligen suttit :evil: Läste tidigare att du haft motsvarande problem... Tydligen har alla motorer så tajt passning. Orkar inte ta itu med det i kväll, fortfarande svag och förkyld. Nya lagret:
Stödlager 002.JPG
Stödlager 002.JPG (123.94 KiB) Visad 2066 gånger
Gamla lagret
Stödlager 001.JPG
Stödlager 001.JPG (126.72 KiB) Visad 2066 gånger
Får polera upp axeln i morgon.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Då är du starkt på gång. Jag väntar på en kickaxel att ta en bit ifrån innan jag kommer vidare. Den har jag troligen i morgon så att helgen är räddad. Det är tur att det är vinter så att det inte finns krav på att fara omkring i skogen och trädgården klarar sig fint utan mig ett par tre månader till :)

Man ser på plåten som ska trycka på pinnen i kopplingscentrum att din motor inte är mycket använd och inte misshandlad. Min såg mer ut som om någon hade stått och borrat med en Cobra på den.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Originalinsuget är för en 26 mm förgasare och jag kommer att använda en 28a. Så insugsröret togs upp och snyggades till och fick en packning.

Före
20170119_182542.jpg
Efter
20170119_184953.jpg
Bilagor
20170119_185614.jpg
20170119_191712.jpg
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Händig karl :wink:
Kul å läsa trådar med mycket text å många bilder :thumb:
HSE

Inlägg av HSE »

Roligt om någon uppskattar tråden, vi tar ju ut svängarna lite ibland men det finns väldigt många berättelser och filmer på hur man tar isär och sätter ihop en Zundappmotor. Ganska tråkigt med bara en sådan till så jag tycker det är viktigt att lyfta fram så många problem som dyker upp och måste fixas på så här gamla motorer. Fast jag hade nog önskat att motorn jag har i delar inte varit tagen isär av någon annan för en 25 år sedan, får se om jag orkar/hinner ta itu med den också på raken. Snart börjar ju vårsäsongen i trädgården och sedan funderar jag på att bygga en takkupa till på huset. Och MC som skall ha motorn måste också gås över efter år i mitt garage... Men som jag skrivit tidigare, greppet med att två stycken delar en tråd och går liknade jobb på likadana motorer ger fina möjligheter att jämföra olika sätt att göra samma jobb på och gör tråden mycket mer intressant :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Hasse skrev:Händig karl :wink:
Jag hade femma eller om det var stora A i syslöjd (fina korsstygn) men det är ju ett litet tag sedan... :oops:
HSE

Inlägg av HSE »

Och jag hade knappt godkänt i träslöjd ett år :shock: Fast jag undrar om det inte hade att någon beröringen med att jag blev ovän med slöjdläraren. Dock saknade jag tålamod i den åldern, något som jag lyckats förbättra lite grann sedan sedan dess :wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja tålamod kommer med åldern när man har förstått att saker inte gör sig själv och att det inte är roligt eller bra med fula och dåliga lösningar. De som har litet tålamod och svårt att koncentrera sig kan börja kasta grejor omkring sig och "lämnar in" saker.

Det är nyttigt att inte ge upp för lätt. Har man t.ex. kört hoj 100 mil i hårt regn så kommer man aldrig mer att uppleva en kortare regnskur som besvärande när man kör. Man blir ju torrblåst och varm igen när regnet upphör. :) Efter att ha renoverade Bahcosvarven där det kändes som en evighet gick till åt för att skrapa rost och tjocka färglager på massor av delar kändes det enkelt och lätt att rotrenovera den blå Zundappen som var så skabbig.

Det var skillnad förr när man var 15 och moppen pajade. Att inte kunna ordna till det så att moppen var fullt körbar dagen efter hade känts som ett stort misslyckande och metoderna anpassades därefter. :shock:

Hoppas kickaxeln kommer i dag. Så länge jag inte har den kommer jag inte vidare med motorn :gaah:
HSE

Inlägg av HSE »

Jag har inte kört hoj i regn 100 mil :shock: Men jag gick jägarmarsch i lumpen . En vecka i ödemarken med full packning och laga sin mat själv av pulverpåsar. Jag fick bära radion på toppen av utrustningen då jag var signalist på den övningen, inte vad jag tänkt mig när jag anmälde mig till signalistutbildningen :lol: Var förresten signalistutagen också på den övningen när jag istället blev MC ordonnans, den ordinarie vurpade tidigt och skadade sig så när de frågade efter en ny MC förare klev jag fram. Kul, hade varit ännu roligare om inte Monarken slirat på kopplingen efter kraschen och haft rakt styre. Men den fungerade hyfsat i alla fall. Det viktigaste som MC ordonnans upptäckte jag var att vara duktig på kartan, man fick en prick på kartan dit man skulle, ofta ett vägskäl där man skulle så och dirigera fordonskolonnen sedan körde man om allihop och stod på nästa vägskäl och vinkade rätt. Felläsning hade rört till det hela ordentligt :lol: Beträffande jägarmarsch en så lärde man sig att det gällde att fortsätta sätta ena foten före den andra så orkar man hur länge som hest bara man biter ihop och inte ens tänker på att ge upp. Sedan gällde det att hur trött man än var så tände man spritköket och lagade mat och åt så man fick lite ork, sedan skötte man om fötterna som spädbarn, de som fick skoskav hade ett H-V-E. Fick hem kopplingskorgen jag köpte lite ytrost men annars fin. Synd att jag fortfarande är matt efter förkylningen med det värsta är nog över nu.
Kopplingskorg 001.JPG
Kopplingskorg 001.JPG (123.62 KiB) Visad 1935 gånger
Kopplingskorg 002.JPG
Kopplingskorg 002.JPG (125.36 KiB) Visad 1935 gånger
Polerat vevaxeländen, lagret går fortfarande trögare på mot vad jag skulle önska med det måste vara standard från fabriken så låter det kanske vara så, funderar lite till. När jag jobbade var jag alltid misstänksam mot folk som blixtsnabbt komm fram till en lösning på ett nytt problem jag ville alltid ha en 24 timmar på mig att vända och vrida på saken. Ofta kom jag på bästa lösningen när jag låg i sängen och skulle somna :wink: Man kan säga att jag tog med jobbet hem...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Fixade kickaxeln i dag genom att ta en bit från en ny 4/5 vx KS50 axel. Jag spar en tusing på det och får framförallt lite mer rutin på att TIG-svetsa och ser att det går ganska bra fast jag inte är van. Det blev hyfsat i alla fall även om gamla sårskador på axlen finns kvar. Men sådant som inte har någon inverkan rör jag inte. Det blev en vårta som kan bli när man avslutar svetsningen. Men svetsen är lagd två varv runt axeln så det håller och nu är det bara att fila bort vårtan och putsa av axeln med smärgelband.
Bilagor
20170120_141933.jpg
20170120_143841.jpg
20170120_144854.jpg
20170120_151111.jpg
HSE

Inlägg av HSE »

Bra jobb, har funderat ett tag på att investera i en TIG själv nu när jag inte har tillgång till någon via jobbet. Jag har ju inte jobb nog för att det skall betala sig rent ekonomiskt men man slipper vänta på att någon annan får tid att hjälpa en. Och så är jag svag för verktyg men det är väl de flesta män...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja det skulle du säkert ha nytta och glädje av och man ska kosta på sig det man vill ha. Fast många verktyg och maskiner betalar sig redan första gången de används. Jag köpte en 20 tons hydraulpress för några tusen förut. Den har jag förstås haft nytta av vid lagermontering och tillverkning av saker även om sådant går att ordna på annat sätt och det har man ju gjort förut. Men den underlättar och går också på rent plus genom att jag har renoverat två vevpartier som jag annars hade varit tvungen att köpa nya för en sammanlagd kostnad av ca 4500 kr.

Jag har kikat på ebay efter en 3-punktsmikrometer för området 50-60 mm som behövs för 125 -175 CC cylinderborrningar. Men det verkar vara hårdvaluta och har inte gått att finna där och nya är för dyra. Men jag fick tag på en begagnad som är tumgraderad med 2 tiotusendles tum i upplösning. Eftersom det är så sällan man gör sådana mätningar är det bara att läsa av och räkna fram millimetermåttet med kalkylatorn i telefonen. Så kan man ju inte hålla på när det gäller frekventa mätningar men i ett sådant här fall tar det ingen extra tid.
Bilagor
s-l1600.jpg
HSE

Inlägg av HSE »

Vevpartiet som satt i min motor måste också renoveras. Synd då det inte är något glapp i det men nållagren i vevstakens storända är rostangripna och förmodligen därmed också övriga ytor där. Synd att motorn förvarats så det kommit fukt i den vid något tillfälle men annars hade jag å andra sidan inte fått den för tvåtusen om den gått runt fint :| Tur att växellådan hade oljenivån kvar, det räddade nog den från fukt/vatten. Frågan är om jag måste köpa press för jobbet, har använt hemmasnickrade lösningar med hydraulisk domkraft tidigare men ditt vevparti fodrade ju ganska många ton i presskraft så det är lite svårt att rigga mothåll så att säga.
Zundapp motor 2 004 (640x480).jpg
Zundapp motor 2 004 (640x480).jpg (130.54 KiB) Visad 1910 gånger
Skriv svar