Rexxys Mopeder. | E-type MX

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Coolvette skrev:
Rexxy skrev:
SachsMekarn skrev:Vad blir det mer av i trimväg? Hur fort vill du köra? :)
På R/T hojen? Inget mer speciellt. Kanske bättre reedventil. Jag siktar på 140km/h. Men jag är nöjd med allt över 130!
Jag har ett ark 11x11 centimeter 0,3 millimeters reed av typen klipp&anpassa, fabrikat Polini liggande, du får det i ett kuvert om du vill ha det?
Absolut! Nu vet jag inte vad för reed tjocklek jag har nu dock. Det är iallafall en malossi i 300kr klassen.

Svartsjö@ Det är en lada jag skruvar i, så jag sysslar med riktig bonnetrimning! ;)

Den bastanta väggen är mot resten av ladan, dom andra är ytterväggar. Som man ser, lite glest. Så jag har slagit upp vindskydd för att förhindra snö och vind! Första vintern hade jag 1dm snö där inne... (Innan jag fick upp vindskydden)
Golvet har jag också lagt själv. Var bara ett grusgolv innan.

Men varför ladan är byggd som den är har jag ingen aning om. :P
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

Förmodligen så har den delen du är i varit vagnslider, det var inte så viktigt
med täta väggar utan det räckte som väderskydd, man kan jämföra med vår tids carport
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

MT 5

Inlägg av alf-johan »

Så här kan en MT5 se ut efter att varit hos Edlings Vedbodracing
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Gårdagens mixande! Mest krångel med förgasarinställningarna.. Bytte tillbaka till originalthottelnålen till PWK. Helt plötsligt blev huvudmunstycket lagom! Där det tidigare bluddrade, helt galet.. :P Lågfarten blev också bättre! Dock bluddrade den på halvgas även med nålen på lägsta läget.. Så det fixades genom att modifiera trhotteln lite... :huhu:

Borrar ur botten så nålen kommer lägre ner, blev ju perfekt! På bild är inte färdig produkt.. Har slipat till den och gjort det snyggt.

Bild

Sen blev det en filmsnutt också! Detta är före jag justerade halvgasen, så den går inte rent på halv. På full gas går den rent, men den går även lite för fett. Toppade bara 450 grader på tempmätaren, så mer varv och effekt går att hämta! Bara jag slutar vara så feg på att alltid ligga på den säkra sidan... :)

Bild

Efter filmningen blev jag lite snopen.... Helt plötsligt hade jag tappar hela jävla avgasstaget?! Märkte det inte alls... Så jag fick svetsa på ett nytt.. :whops:

Bild
Bild

Filmdags då! I början filmade jag med telefonen på styret, så därav blir kvalitén bristande. Och lite skakigt.... Jag tar vad jag har! :)

http://www.youtube.com/watch?v=mOiFXnlp ... e=youtu.be
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

Kändes som det gick i 300 :D
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

volvomannen skrev:Kändes som det gick i 300 :D
Nja, inte riktigt så fort! ;)
Gick bara i 118. Den kan gå fortare, när jag drevat om och finjusterat den ännu mer!
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Igår gick hela dagen åt till inställningar!
Med hjälp av avgastemperaturmätaren, och live konversation med Casal gick det stadigt framåt. I början hade jag 148 i huvudmunstycke och 55 i lågfart. Med det fick jag en avgastemp på max 450 grader och bluddrade rejält på 1/8 dels gas. Enbart lite tendens till bludder på full gas. Gick ner en strl var, 145 huvud och 50 lågfart. Steg till c:a 455 på tempen och lågfarten bluddrade fortfarande! Gick ner till 143 huvud, 48 lågfart. Tempen ökade knappt något märkvärdigt, fortfarande bludder på 1/8 dels gas.
140 huvud, 45 lågfart. Han börjar kännas piggare på 1/8 dels och avgastempen ökade till 460! Känner redan en rejält skillnad i motorn, känns mycket rappare!
138 huvud, 40 lågfart. Nu känns det som lågfarten hamnade rätt, inge bludder alls och gassvar som attans! Tempen hamnade på 477 grader, och pipan började ryka som att den började brinna. Det visade sig att pipan fått upp en rejält temp, så linoljan började brännas fast. :huhu: Och motor går dubbel så bra jämfört med på filmen! Finns det inge stop i motorn eller?

Nu kollade jag upp maxhastigheten igen. Nytt rekord, 119km/h! Dock bara en ökning av 1km.... Han vill inte varva mer, och jag vill ha mer varv innan jag påbörjar drevningen.
När jag sen körde in i verkstan såg jag att den började läcka rejält under motorn. Såg att det var kylarvätska, vart kommer det ifrån? Efter lite letande runt motorn ser jag att den läcker mellan spacer och block! Packningssilikonen höll inte tätt för vattentrycket. Fan, måste lyfta på cylindern...

Sagt och gjort, cylindern lyftes rätt så snabbt. Passade då på att kolla in nypet jag gjorde för några veckor sen. Lite aluminium vid spolportarna, inte mycket alls. Och knappt nå märken på kolven. Känner inte ens av skadorna.. Så jag putsade bara lite med fint sandpapper och lät det vara. Spacern fick ny packningssilikon av en annan sort, en grövre sort. Och allting återmonterades!

Senare på kvällen, när mörkret kommit och nattkylan ramlat in. Tog jag en ny toppfartstest. 138 i huvudmunstycket. Landade bara på 411 i temp nu? Kanske inte gasade tillräckligt?
Återstår att se tills nästa gång! Då ska jag prova justera lite på tändsystemet och se om jag kan få några extra varv via den!
Fortsättning följer!
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

Bra Rexxy Nu börjar den gå som en vanlig Sachs. :wink:
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Conrad Engström skrev:Bra Rexxy Nu börjar den gå som en vanlig Sachs. :wink:
Håller med! :wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

just den otrevliga vätskan glykol har en del sorters packningssilkon problem med.
för använde jag uteslutande Hermetite Gold i samband med glykol. den påverkas inte av glykol. men den är nån annan form av tätningsmedel än traditionell silicon.

för er som inte är så vana att använda packningssilikon kan jag ge följande tips:

1. tvätta ytan med thinner, bräkleen el dyl.
2. lägg på precis lagom med silikon, varken mer eller mindre.
3. dra åt muttrarna med fingrarna så att det blir ca 0,2 mm silicon kvar mellan ytorna.
4. gå och ta långlunch ett par timmar, umgås på raketsportforumet eller titta in till frun så hon inte glömmer vem du är.
5. nu bör du ha en stelnad siliconpackning mellan ytorna, så nu är det dags att dra åt med föreskrivet moment.
6. är det ett fordon där utsendet spelar roll så kan man skära rent det lilla som jäst ut utanför tätningsytorna.

nu sitter ytorna ihopklistrade så ni får bryta isär dom.

på en cylinderfot på en prestandamoped skulle jag knacka en packning.

erlan
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Med 75cc Airsalcylindern körde jag en hel säsong med packningsklistret under cylindern. Fast då hade jag inte lika mycke krut som idag.

Denna jag provade nu är någon würthprodukt, någon svart massa. Får se hur det funkar!
Dock tog det inte lång tid att lyfta cylindern! Bara lossa röret, tömma kylarvätska och sen skruvarna som håller fast cylindern i spacern. Topplocket behöver jag aldrig röra! slider_victory.gif

EDIT. Hittade dem på sidan, bör funka enligt specen, för "tillfället"! :roll:
http://www.wurth.se/Produkter/Produktka ... -RTV-/?p=1
Mats T

Inlägg av Mats T »

Blir bra Rexxy !
Just PWK n har en liten egenhet att gå fett i mellanregistret.
Fräste bort nivån förra sässongen på trotteln på samma vis.
Och hjälpte en del, men på min slutade med egen slipad mässings tråd som vart Sachsens lösning.Su förgasare från Rover på pv,n med turbo matning var i behov av samma sak på 80 talet. :D
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Mats T skrev:Blir bra Rexxy !
Och hjälpte en del, men på min slutade med egen slipad mässings tråd som vart Sachsens lösning.Su förgasare från Rover på pv,n med turbo matning var i behov av samma sak på 80 talet. :D
Ja du nämnde det när vi sist möttes, på hallstamoppers höstrally om jag minns rätt?
Därifrån jag fick idén! :)
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Conrad Engström skrev:Bra Rexxy Nu börjar den gå som en vanlig Sachs. :wink:

Håller med.....kom till DALA/ Open å slå mig i ett Race...kör min F50GLX med bra 80cc gammal SACHS/akf.motor......Conrad du med slå mig då... :D

Ja hoppas göra bättre än sist....13 sec på halva bannan....de varav över....så trotteln mmm var lös...EN super Flopp av mig.

Lite bättre har jag nu iaf.....F50 har tryck... å jag van ju ICE racet Trolle rakbannan.

Har drev så alla kan låna nu...+ ite mera...***ler***
Mats T

Inlägg av Mats T »

Rexxy skrev:
Mats T skrev:Blir bra Rexxy !
Ja du nämnde det när vi sist möttes, på hallstamoppers höstrally om jag minns rätt?
Därifrån jag fick idén! :)
Du har bra minne du Rexxy :wink:
Skriv svar