Jag tycker själv inte om hästkött. Kanske är det för att jag har haft häst, men jag ser inte att det är något fel i att äta det för dom som vill det. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag tycker själv inte om hästkött. Kanske är det för att jag har haft häst, men jag ser inte att det är något fel i att äta det för dom som vill det.
Det är ju inte skadligt men etiskt förkastligt att göra så med kött.
Dock kan man ju ana att det är utslitna krakar som fått gå i första hand...
I förlängningen kan man ju ana slarv med andra att varudeklarera ämnen som kan vara skadligt, nötter och liknande och då är det ju allvarligt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Njaa... vad jag vet så kommer det inga ök eller sjuka hästar till slakt.
Dom tar det ej till nåt annat vad jag vet utan dom eldas upp...
Tycker att friska, ej sjuka hästar som ska bort kunde användas till något. Typ: Hundfonder eller nåt....
Men kostade förr ca. 5000kr för att bli av med en häst som dom troligen bränner upp... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I bör jan på 1900 talet så var det mer eller mindre förbjudet att slakta och äta häst, anledningen var att på den tiden var hästen en "arbetskompis" och bästa vän, och den åt man inte upp , utan grävdes ner , när den var död, i mina släktanor hände detta , och jag tror inte att den hästen åts upp <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tro jag uttryckte mig otydligt. Det är en relativt vanlig medicin till hästar som finns kvar i köttet om medicinering pågått och är skadlig hos människan. Hästen är mycket troligt frisk sedan många-många år då slakten sker <!-- </EdIndex> --></div>
Raketsport skrev:Jag tro jag uttryckte mig otydligt. Det är en relativt vanlig medicin till hästar som finns kvar i köttet om medicinering pågått och är skadlig hos människan. Hästen är mycket troligt frisk sedan många-många år då slakten sker
Ojdå ja då låter ju inte det häsköttet som någon höjdare att äta men man kan ju undra om Rumänerna har medicinerat sina hästar eller om de gått till slakt såfort de börjat halta lite <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
billykid skrev:Njaa... vad jag vet så kommer det inga ök eller sjuka hästar till slakt.
Som sagt gäller detta kött från Rumänien och jag är ju inte så säker på att samma moral gäller där som här utan att ta något för givet.
För mig så är tanken att en frisk och fungerande häst behålls i lantbruket och därefter är den inget värd, var tar den vägen då om Rumänien exporterat hästkött till väst i ett antal år? <!-- </EdIndex> --></div>
alf-johan skrev:I bör jan på 1900 talet så var det mer eller mindre förbjudet att slakta och äta häst, anledningen var att på den tiden var hästen en "arbetskompis" och bästa vän, och den åt man inte upp , utan grävdes ner , när den var död, i mina släktanor hände detta , och jag tror inte att den hästen åts upp
Det var förr man fick gräva ner hästar, kor & större djur. Nu är det dryga böter om det upptäckts att man grävt ner tex en häst... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Törs fan äta sådant där, med en massa hästkött i.
Nä det blir en Vikabrödsmacka med Gustafskorv på <!-- </EdIndex> --></div>