Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

.......
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

ren e85 funkar i alla gamla B&S motorer med ställbart munstycke.
på vintern ändras den till e75 på mackarna, när det sker ser du på priset.det ökar nästan en krona pga ökad bensinskatt.

jo en duett har jag nog tänkt på, men tror inte den ryms i min budget som jag vill ha den.

erlan
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

56:an skrev:Den är lite ovanlig för den har gasreglaget som en vridratt i fläktkåpan och över cylindern.
Jag har en Crescentklippare med raggartejp på "sidokjolarna" som har en B&S 4hp. och med en likadan "ratt" i svart plast.
Den motorn kan man ställa tomgången på så den nästan stannar, men den bara går ändå, putt.....putt.....putt.. :wink:
Forumsponsor

...........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

56:an skrev:Svänghjulet vill liksom inte stanna lika tvärt som motorn :roll:
Det kanske kan gå att sätta ett tungt svänghjul tillsammans med kniven under,
eller varför inte en egentillverkad kniv på 10-15 kg...? :roll:
Men den bör nog vara självgående. :)

Jag har en gammal Sachs Stamo på 277cc. liggande.
Tror det är samma bultmönster mot kåpan som B&S.
Tänkte jag skulle använda den till ett gammalt Klippo-chassie så småningom... :roll:
Forumsponsor

.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag hörde för länge sen ett enklare knep mot avkörda krysskilar.
han böt ut dom två drivtapparna i knivfästet mot träpinnar. kommer inte ihåg om han sa nåt om träslag, men gissar på rönn.

klippartillverkarnas egen lösning är friktionsbrickor istället för drivpinnar.

sätter ni en vanlig kniv med drivpinnar i stål på ett tungt svänghjul så köks nog kniven.

pansarplåt kanske kan vara lite svårt att få tag på, men den civila varianten heter Hardox. Hardox 400 brukar vara hårt nog för dom flesta.

erlan
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

56:an skrev: Den geniala idén är då att jag kan använda min hemmagjorda mossrivarkniv bestående av ett ganska tunt men brett plattjärn där jag monterat hårda och långa M6 bultar i ändarna på plattjärnet. Bultarna är släta och cirka 4 cm långa. Änden är böjd i rotationsriktningen så dom skär ned i marken som en plog.
Den idén var inte så dum, men jag rekommenderar ett par hockeybenskydd
och ett par Stålexkängor, OM någon bult skulle gå av...:shock:

Jag tillverkade ett par knivar i åtta mm. rostfritt till en Stigaklippare en gång.
Den typen av klippare som ursprungligen har en platta med två små pluttenutt-knivar som ska vika sig om man kör på något.
Leksaker...:cry:

Två tunga stora sylvassa (polerade) knivar placerades på axlarna med de ursprungliga (ynkliga) låsringarna.
En av knivarna lossnade vid provkörningen och träffade en björk ca. 15 meter längre bort, det såg ut som någon huggit ur en bit av trädet med en yxa.
Kåpan var ju hel efteråt så den måste först ha studsat mot gräset innan den susade iväg mot trädet... :roll:
Forumsponsor

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:02, redigerad totalt 1 gång.
HSE

Inlägg av HSE »

Fällde tre sådana ekar i förra veckan, jobbigt när svärdet inte räcker igenom fast man kör runt stammen. Där har jag mycket jobb om jag skall ta vara på allt. Fällde dem för att de skuggade trädgården och växthusen för mycket.
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Hej och tack 56:an! :D
Jobba nu inte för hårt med veden så att du åker på några skador bara.
Men jag är övertygad om att du vet vad du gör så jag litar på dig. Ha det gott!
ubby

Inlägg av ubby »

Appropå din "Äckelolja" :

På -70-talet, så snackade jag ILO motorer med en gammel cykelmek i Göteborg ( Olle i Haga ). Han sa då, att dom ursprungligt monterade remmarna ( Halvtransparenta, med cord av stålwire ) hade varit bra, men att dom inte längre fanns att få tag i. I stället så blev det remmar av gummi med textilcord, och dom remmarna tålde inte ordinär olja.
Men, Olle hade ett knep : "Transmissionen i motorn blir så lindrigt belastad i en moped, att man kan byta ut trans-oljan till mat-olja. Finnessen med denna olja är att den inte bryter ner remmen, samtidigt som dess smörjegenskaper räcker till"
Nu kan jag inte påstå att jag ser på saken på samma sätt som han gjorde, men kanske den föregående ägaren till din motor har delat Olles uppfattning...

Erik
ubby

Inlägg av ubby »

Appropå din "Äckelolja" :

På -70-talet, så snackade jag ILO motorer med en gammel cykelmek i Göteborg ( Olle i Haga ). Han sa då, att dom ursprungligt monterade remmarna ( Halvtransparenta, med cord av stålwire ) hade varit bra, men att dom inte längre fanns att få tag i. I stället så blev det remmar av gummi med textilcord, och dom remmarna tålde inte ordinär olja.
Men, Olle hade ett knep : "Transmissionen i motorn blir så lindrigt belastad i en moped, att man kan byta ut trans-oljan till mat-olja. Finnessen med denna olja är att den inte bryter ner remmen, samtidigt som dess smörjegenskaper räcker till"
Nu kan jag inte påstå att jag ser på saken på samma sätt som han gjorde, men kanske den föregående ägaren till din motor har delat Olles uppfattning...

Erik
Forumsponsor

............
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:02, redigerad totalt 1 gång.
Forumsponsor

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:01, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar