Jag hade en precis likadan för länge sedan. Det var min andra bil. Jag minns precis hur nytt och gott man tyckte att den luktade när man hade spacklat och sprejat tröskellådorna med de starka färger som fanns då
Den slutade sin tjänst hos mig efter att ha malt ner ett stenröse av samma storlek som på bilden, på väg hem efter att ha sett Jakten mot Nollpunkten
pnilz skrev:
Du får komma hit och låna diskmaskinen.....
Drygt att va utan vatten är det mellan huset och pumpen eller mellan pumpen och brunn?
Tror det är mellan pumpen och brunnen. Ska försöka få hit YIT imorgon. Brunnen över 75 m från pumpen och är det närmare den så betyder det att vi får vänta till våren på vatten. Kanske kommer och lånar duschen
vet inte om ni har pumphus eller pumpgrop, men gissar att det frusit där slangen/röret passerar grunden eller motsvarade. ledningen från brunn till pump borde ligga minst 2m djupt, låter otrligt att tjälen skulle gå ner så djupt redan. är det pumpgrop skulle jag sätta ner en kupevärmare i gropen.
är det pumphus så skulle jag på något sätt försöka värma grunden.
när ni hittat problempunkten så finns anslutningar så man kan lägga in värmekabel innuti ledningen.
erlan skrev:vet inte om ni har pumphus eller pumpgrop, men gissar att det frusit där slangen/röret passerar grunden eller motsvarade. ledningen från brunn till pump borde ligga minst 2m djupt, låter otrligt att tjälen skulle gå ner så djupt redan. är det pumpgrop skulle jag sätta ner en kupevärmare i gropen.
är det pumphus så skulle jag på något sätt försöka värma grunden.
när ni hittat problempunkten så finns anslutningar så man kan lägga in värmekabel innuti ledningen.
erlan
Jag får fram lite vattnet nu, så faran är väl över för denna gång. Har värme på i rummet och ökade den ikväll. Hittade en vilopump som jobbade sig het också, troligt är att den kalkat igen.
Vi har tidigare fått ispropp under ladugården där pumphuset är, ca 1½ meter ner i backen. Detta skedde vid kraftigt väderomslag.
Har fått inrådan av VVS'are att inte lägga värmeslinga i röret från pump till brunn. Eftersom det är så långt emellan så kommer vi garanterat få isproppar där röret kyls av igen och då finns det ingen utrustning som är tillräckligt lång för att hjälpa oss att lösa isproppen. Då är det bättre om det blir en propp under ladugården istället.
börjar det komma lite vatten så släpper resten snart.
och en värmekabel i en vattenledning behöver man inte ha påslagen hela tiden. utam man slår på den när det frusit, sen slår man av den igen när det
tinat.
och den behöver nog inte vara mer än 1m utanför grunden, väggen eller motsvarande.
och det är lika här nere att kölden kryper ner när det slår om till lite mildare väder. lite lustigt fenomen det.
-27 grader här, känns lite hurvigt då man inte är van.
Är orolig vattnet ska frysa i nya huset, slangen ligger inte nog djupt är jag rädd, närmast huset, men hittils fungerar det. Om det iaf hade varit mycket snö, men det är ju så lite snö så det isolerar för lite.
erlan skrev:utam man slår på den när det frusit, sen slår man av den igen när det
tinat.
Ja men , på så sätt blir det ju ingen fara för fler isproppar.
Amarace skrev:-27 grader här, känns lite hurvigt då man inte är van.
Är orolig vattnet ska frysa i nya huset, slangen ligger inte nog djupt är jag rädd, närmast huset, men hittils fungerar det. Om det iaf hade varit mycket snö, men det är ju så lite snö så det isolerar för lite.
Usch, vad kallt ni har. Då borde det inte dröja länge förrän vi har den temperaturen också.
Se till att det rinner lite från kranen hela tiden.