Årets vändning!
Re: Årets vändning!
Det låter konstigt att den bluddrar på fullgas med ett så litet hål som 1 mm, det motsvara bara ett #100. Det normala är att man inte behöver ändra mer än +/- 5 steg ungefär.
Jag har en Dellorto 24 som jag kör med #122 eller 124 i, minns inte säkert vilket det blev till slut. Så 142 som grundbestyckning låter inte fel.
Har du stängt choken?
Är motorn helt varm när du testar?
Jag har en Dellorto 24 som jag kör med #122 eller 124 i, minns inte säkert vilket det blev till slut. Så 142 som grundbestyckning låter inte fel.
Har du stängt choken?
Är motorn helt varm när du testar?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Den bör drunkna med ett 142,brukar själv hamna runt 110-115 med liknande setup.
Får ta nya tag imorgon, blev lite exalterad när den äntligen stod på hjul.
Då blir det lätt fort och fel i testos garage. Imorgon får det bli
en lungnare mekstund och inte snabbborrande av munstycken direkt!
Jag börjar på 120 så får vi se, ska även ställa tändningen, missade visst det idag!
Då blir det lätt fort och fel i testos garage. Imorgon får det bli
en lungnare mekstund och inte snabbborrande av munstycken direkt!
Jag börjar på 120 så får vi se, ska även ställa tändningen, missade visst det idag!
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Ny kväll nya försök, idag försökte jag gå vetenskapligt tillväga. Munstycke 120 luftskruv 1,5 varv nålen på mitten inget luftfilter.
Så såg början ut med ungefär samma resultat som igår. Den rackarn startar på första kicken kall med lite choke,lite uppvärmning
och samma som igår den varvar upp men så fort jag ger mer än 1/4 dels gas börjar den bluddra misstända och ha sig. Tog fram min gamla
stoboskoppistol och kollade tändningen, stod på 1,6mm. Konstaterade att den verkar backa tändningen när man varvar för att hamna
på ca 2,5mm vid ca6000 varv. Labbade med ökad och minskad förtändning utan några banbrytande resultat.Märkte att när jag varvar
upp och ger fullt så försvinner gnistan (stoboskoplampan börjar blinka ojämt) så jag tänkte att den kanske får för mycket bensin vid
fullgas så gnistan släcks.
Över till munstycken igen! 110,100 testades utan någon större förändring. gick ned till 85 tillslut men gnistan släcks
ändå när jag ger fullt. Börjar luta åt att tändsystemet jävlas med mig, Iskra kanske inte är kvalitet! I detta läge skulle det
sitta fint med en extra tändspole och testa med, undra om det är samma som till bosch? Eller ska jag slå till på ett
nytt norscandsystem? Frågor frågor
Så såg början ut med ungefär samma resultat som igår. Den rackarn startar på första kicken kall med lite choke,lite uppvärmning
och samma som igår den varvar upp men så fort jag ger mer än 1/4 dels gas börjar den bluddra misstända och ha sig. Tog fram min gamla
stoboskoppistol och kollade tändningen, stod på 1,6mm. Konstaterade att den verkar backa tändningen när man varvar för att hamna
på ca 2,5mm vid ca6000 varv. Labbade med ökad och minskad förtändning utan några banbrytande resultat.Märkte att när jag varvar
upp och ger fullt så försvinner gnistan (stoboskoplampan börjar blinka ojämt) så jag tänkte att den kanske får för mycket bensin vid
Över till munstycken igen! 110,100 testades utan någon större förändring. gick ned till 85 tillslut men gnistan släcks
ändå när jag ger fullt. Börjar luta åt att tändsystemet jävlas med mig, Iskra kanske inte är kvalitet! I detta läge skulle det
sitta fint med en extra tändspole och testa med, undra om det är samma som till bosch? Eller ska jag slå till på ett
nytt norscandsystem? Frågor frågor

Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Glömde! Testade även en 24mm pwk gasare som jag har liggande med samma resultat som delorton,testade även med extra jord
till tändspolen för att eliminera den gamla klassikern halvtaskig jord!
till tändspolen för att eliminera den gamla klassikern halvtaskig jord!
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
ett tändsystem som förställer åt fel håll är ju inget att satsa på.
då är det bättre med ett som har fast tändpunkt.
och på beskrivningen av problemen låter det som det är defekt, eller för klent.
erlan
erlan
Onekligen börjar jag ana att tändsystemet jävlas med mig! Fråganerlan skrev:ett tändsystem som förställer åt fel håll är ju inget att satsa på.
erlan
är bara vad jag ska välja istället, norscands system för högerdrevade
är väl det ända med rätt kona.
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Men strobbon mäter ju pulsen från spolen i ktändkabeln och bryr sig inte om vad tändstiftet gör eller inte gör, kanske strobbon inte hänger med?testo skrev:Märkte att när jag varvar upp och ger fullt så försvinner gnistan (stoboskoplampan börjar blinka ojämt) så jag tänkte att den kanske får för mycket bensin vid
Funderade också på detta, men när stobbon börjar flippra hör man tydligt hur den missar i tändningen. Låg vaken igår och funderade på dettakejsaren skrev:Men strobbon mäter ju pulsen från spolen i ktändkabeln och bryr sig inte om vad tändstiftet gör eller inte gör, kanske strobbon inte hänger med?testo skrev:Märkte att när jag varvar upp och ger fullt så försvinner gnistan (stoboskoplampan börjar blinka ojämt) så jag tänkte att den kanske får för mycket bensin vid
problem och kom fram till att strobbon rimligtvis skiter i om tändstiftet ger gnista men mäter tändpulsen som du säger. Så antagligen är
tändsystemet eller spolen kasst. Rätta mig gärna om jag tänker fel tändsystem är inte min starka sida!

Så här ser förövrigt eländet ut!

Ser ungefär ut som norscands brytarlösa.
http://www.norscand.com/pub_images/orig ... 6_3830.jpg
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Köp ett riktigt tändsystem så löser det sig säkert. Vet ej om det finns Kokusan till högerdrevade Sachs men HPI finns i alla fall via Trimbutiken.
Jag har även anpassat vanligt HPI svänghjul med 1:5 kona till 1:7 kona. http://hallstamoppers.forum24.se/hallst ... sc-60.html
Det är förmodligen svårare att göra det med en Kokusansvänghjul. Dels kanske det inte finns tillräckligt med material i navet, dels kommer krysskilspåret att störa svarvningen så att det finns risk att det nya hålet inte blir runt.
Jag har även anpassat vanligt HPI svänghjul med 1:5 kona till 1:7 kona. http://hallstamoppers.forum24.se/hallst ... sc-60.html
Det är förmodligen svårare att göra det med en Kokusansvänghjul. Dels kanske det inte finns tillräckligt med material i navet, dels kommer krysskilspåret att störa svarvningen så att det finns risk att det nya hålet inte blir runt.
Jag håller med Micke!
Här står det lite om HPI.
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... =4&t=15087
Här står det lite om HPI.
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... =4&t=15087
kolla om inte VRM har nåt bra tändsystem.
om man inte kan så kan det vara en god ide att köpa lite dyrare hos någon som ger bra support.
ett svarvstål i massiv hårdmetall och tillräckligt stadig svarv så bör det gå att svarva ett sånt hål utan att det blir ovalt.
en svarv med matning på toppsliden underlättar
men viktigare är att toppsliden är fräsch, vilket inte alltid är fallet på äldre svarvar.
tändsystemen på bild är nog inte avsedda för höga varv.
misstänker att en brytartändning är bättre än dom på en
trimmad motor
erlan
om man inte kan så kan det vara en god ide att köpa lite dyrare hos någon som ger bra support.
ett svarvstål i massiv hårdmetall och tillräckligt stadig svarv så bör det gå att svarva ett sånt hål utan att det blir ovalt.
en svarv med matning på toppsliden underlättar
men viktigare är att toppsliden är fräsch, vilket inte alltid är fallet på äldre svarvar.
tändsystemen på bild är nog inte avsedda för höga varv.
misstänker att en brytartändning är bättre än dom på en
trimmad motor
erlan
Halloj! Kollade runt på hpi och det ser ju onekligen trevligt ut, några frågor! 1.Spelar rotationsriktningen någon roll på ett sådant system? Jag kollade
på trimbutiken men rotationsriktningen specades inte.
Jag får kolla ikväll om jag har 1:7 kona på veven, däremot att svarva upp ett svänghjul det törs jag inte med mina bristfälliga
svarvkunskaper. Men det finns kanske någon maskinkunnig på forumet som kan göra det för kontanta medel!
Iskra systemet få helt enkelt hamna i skrotlådan, och Zundappen får putsas upp för lohäradsrallyt i helgen!
Det har varit ett segdraget projekt den här E-typen men skam den som ger sig!
på trimbutiken men rotationsriktningen specades inte.
Jag får kolla ikväll om jag har 1:7 kona på veven, däremot att svarva upp ett svänghjul det törs jag inte med mina bristfälliga
svarvkunskaper. Men det finns kanske någon maskinkunnig på forumet som kan göra det för kontanta medel!

Iskra systemet få helt enkelt hamna i skrotlådan, och Zundappen får putsas upp för lohäradsrallyt i helgen!
Det har varit ett segdraget projekt den här E-typen men skam den som ger sig!
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Hpi funkar åt båda håll,jag har ett Iskra om du vill prova det.
Det ser bra ut,men vet ej funktion.
Det ser bra ut,men vet ej funktion.