Dagens bild eller detta hände idag

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

Då har man gjort en insats och penslat och sockrat saffransbullarna (innan gräddningen). Bara 2 likadana plåtar till så är det klar sedan. :)
Bilagor
DSC06225.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Du torde väl göra en insats efter att dom gräddat klart också, Provsmak!!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det är gjort nu och bullarna fick godkänt :) Man får sitta som en örn och passa vid ugnsluckan för det går skitfort från att de är bleka och troligen degiga tills de är helt klara med rätt färg. Så jag tror att om man bara missar med några minuter så blir de brända. Fast jag vet inte för jag har ju aldrig missyckats med ett bak :wink:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE

Inlägg av HSE »

Jag bakade hallongrottor för några dagar sedan med de är redan slut :? Försöker finna tid till en ny sats samt en laddning bullar med men det tycks inte bli läge. Kanske är det Julstressen som satt in trots att vi försöker undvika detta...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja man brukar märka lite sådana tendenser. Men det blev lugnt här efter att fönstren blev tvättade och adventsstjärnorna på plats. Det är nu mindre än tre veckor kvar till nästa lite större uppgift, att åka och köpa julgran och klä den. Julen är en speciellt trevlig händelse så den har jag koll på. Men numer är det mycket vanligt att jag är osäker på vilken dag det är. Det ser jag som något positivt för det betyder inte bara att man är fri utan också att man fått in det i kroppen som ett naturligt tillstånd.

Jag slutade ju jobba den 18/12 förra året. Det första jag gjorde då var att börja göra iordning lekrummet för att bli praktiskt och trivsamt. Ett förråd i garaget revs bort och fick bli uppställningsplats för diverse begagnade maskiner som jag hade samlat på mig tidigare under 2015.
Bilagor
DSC04498.JPG
HSE

Inlägg av HSE »

Inte utan att jag blir lite avundsjuk, hade ju tidigare tillgång till bra maskinpark på jobbet. Stora verkstaden på fabriken blev otillgänglig efter att ledningen outsourcade underhållet men den lilla på på Innovation Centret fanns det både svarv och fräs samt press och svetsar mm och mekarna där var jag kompis med så det var inga problem att låna maskiner eller få hjälp. Nu har jag en kompis som hade en verkstad som han sålde när han pensionerade sig men han satte upp en del av de äldsta maskinerna i källaren innan försäljningen, de var ändå inte mycket värda sade han. Så i värsta fall kan jag åka dit och få hjälp men det är inte det samma som att gå ut i verkstan och sätta igång själv.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det hände samma på mitt jobb att de outsourcade mekverkstan i mitten på 90-talet. Även verktygsförrådet som det fanns hur mycket godis som helst i av högsta kvalité las ner. På det sättet fick man bort några tjänster. Jag blev förvarnad och fick reda på att grejor som man kvitterade ut på lån inte skulle behöva lämnas tillbaka :) Ett av fynden, en ny Bahco skruvmejsel som är jättestor kom inte till nytta förrän i våras när jag iordningställde Munktellsvarven. Förr användes stora spårskruvar i.s.f. maskinskruvar för att montera ihop maskindelar.
Bilagor
DSC03493.JPG
HSE

Inlägg av HSE »

När jag var skiftförman på 70-80 talet så hade jag ju nycklar till både förråd och verkstad för att kunna hämta ut delar man behövde för fixa problem utan att ta ut jouren. För min del var jag noga med att skriva ut vad jag hämtade men det fanns de som missbrukade förtroendet. Men på lediga stunder kunde man ha jobb gående i verkstan i veckor :D Gällde bara att gömma undan sakerna tills nästa natt och städa upp efter sig :|
HSE

Inlägg av HSE »

För den som undrar hur jag fick ut grejorna gick jag den lagliga vägen och betalade skrotvärdet för materialet som jag ju letat upp i skrotbingarna innan. Skrot bingarna kunde man hitta godsaker i, saknar dem också :( Sedan fick man en lapp till vakten i porten. Vi hade ju arbetskvällar i verkstan en gång i månaden så då kunde ta in bilen också.
HSE

Inlägg av HSE »

Fick en överraskning i morse :twisted: Någon, förmodligen en A traktor av spillrorna som är kvar att döma hade kört ned i diket före min infart, krossat min avloppsledning som korsar diket , skickat soptunnan i motsatt dike, körts sönder en snökäpp och lämnat massor av delar och tuvor efter sig.
2016-12-07 003 (640x480).jpg
2016-12-07 003 (640x480).jpg (302.37 KiB) Visad 2407 gånger
2016-12-07 001 (640x480).jpg
2016-12-07 001 (640x480).jpg (275.13 KiB) Visad 2407 gånger
2016-12-07 002 (640x480).jpg
2016-12-07 002 (640x480).jpg (302.4 KiB) Visad 2407 gånger
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Ojdå, vilken tråkig överraskning. Ett forsande avlopp känns mindre roligt att ta hand om.
//Jossan
Josefine Andersson
HSE

Inlägg av HSE »

Ja, orsaken till att avloppsledning ligger så ytligt är att vägföreningen grävde för djupt när de rensade dikena sist, nya förmågor som hade hand om jobbet :( Så både min och grannens ledning skadades då, vägföreningen reparerade dem då men de ligger ju för ytligt efter det. Vägföreningen lade grus över men vattnet i diket spolade ju bort gruset igen. Så nu har jag dagens jobb säkrat...
HSE

Inlägg av HSE »

Fixat nu. Stod Volvo på diverse plastbitar när jag städade. Bilen/A traktorn hade börjat skära ned i diket 30 meter bort och kört de sista 16 metrarna i botten på diket som är 110 cm djupt som mest. Hur han kom upp igen på min infart förstår jag inte, 80cm högt... Med den tog med sig massa tuvor och jord :evil:
Säcken
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

Jävla ungdomar att bete sig, när ja va yngre å körde Epa å sen bil så körde vi inte på det viset..
Då smög vi mest runt å spara på både bensin å däck.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det där bör du nog diskutera med vägföreningen.
frågan är väl om inte dom borde lagt nåt skydd, typ stålrör eller liknande över ledningen
när dom grävde fel?

erlan
Skriv svar