Crescent 1126-57"second edition"

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Gruff
Inlägg: 41
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00

Inlägg av Gruff »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev:
P-plats.se skrev:
selma skrev:
Mange skrev:Synd bara att det inte sitter en Zündapp-måtår på då hade bygget varit fulländat!! :lol: :lol:
Nja jag ville ju ha lite fart i den,så en sådan motor fanns inte på listan.

Inte ens längst ner :lol: :lol: :lol: :wink:

Undrar vad Zündappåkarna säger när dom träffat på besten ute på vägen? :roll:
Nu är dom ganska vana att bli förnedrade gubbarna i moppeklubben,90% kör zundapp.
Några av dem provade med 80 polini förra året,men det är inte ens nära :lol: :lol: Nu körde jag ju min 1125R,den väger ju bara 37kg så det räcker ju att joddla lite med trotteln så är dom väck :D
Kan inte tänka mig att denna gör bort sig heller :wink:
Har sett några av dom här z åkarna smyga omkring garaget rätt så ofta på sistone,jag tror dom drömmer om en sachs :lol: :lol: :lol: :wink:
Jag har en KS 50 1971 med original 6,25 hk (50cc), den har en toppfart med mig (stadig bit) på 86 km/h.

I den farten kan potthål ojämnheter mm passeras med bibehållen komfort, möjligheten att bromsa med god säkerhet finns oxå.

Du påstår att din tantmoped med lätthet överglänser alla Zundappar, detta får mig att vika mig dubbel av skratt.

Men din moppe är i vilket fall som helst skitfin. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Gruff skrev:
selma skrev:
P-plats.se skrev:
selma skrev: Nja jag ville ju ha lite fart i den,så en sådan motor fanns inte på listan.

Inte ens längst ner :lol: :lol: :lol: :wink:

Undrar vad Zündappåkarna säger när dom träffat på besten ute på vägen? :roll:
Nu är dom ganska vana att bli förnedrade gubbarna i moppeklubben,90% kör zundapp.
Några av dem provade med 80 polini förra året,men det är inte ens nära :lol: :lol: Nu körde jag ju min 1125R,den väger ju bara 37kg så det räcker ju att joddla lite med trotteln så är dom väck :D
Kan inte tänka mig att denna gör bort sig heller :wink:
Har sett några av dom här z åkarna smyga omkring garaget rätt så ofta på sistone,jag tror dom drömmer om en sachs :lol: :lol: :lol: :wink:
Jag har en KS 50 1971 med original 6,25 hk (50cc), den har en toppfart med mig (stadig bit) på 86 km/h.

I den farten kan potthål ojämnheter mm passeras med bibehållen komfort, möjligheten att bromsa med god säkerhet finns oxå.

Du påstår att din tantmoped med lätthet överglänser alla Zundappar, detta får mig att vika mig dubbel av skratt.

Men din moppe är i vilket fall som helst skitfin.
Den t.o.m överglänser dapparna ostartad , riktigt fin ... iofs som alla dina byggen :headbang: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är på rallyna när gabbarna brukar bli lite ivriga, som man ser vad dapparna går för. Men oftast här på forumen går dom väldigt fort. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Mange
Inlägg: 578
Blev medlem: 24 feb 2009, 00:00
Ort: Smebacken
Kontakt:

Inlägg av Mange »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Gruff skrev:
selma skrev:
P-plats.se skrev:
selma skrev: Nja jag ville ju ha lite fart i den,så en sådan motor fanns inte på listan.

Inte ens längst ner :lol: :lol: :lol: :wink:

Undrar vad Zündappåkarna säger när dom träffat på besten ute på vägen? :roll:
Nu är dom ganska vana att bli förnedrade gubbarna i moppeklubben,90% kör zundapp.
Några av dem provade med 80 polini förra året,men det är inte ens nära :lol: :lol: Nu körde jag ju min 1125R,den väger ju bara 37kg så det räcker ju att joddla lite med trotteln så är dom väck :D
Kan inte tänka mig att denna gör bort sig heller :wink:
Har sett några av dom här z åkarna smyga omkring garaget rätt så ofta på sistone,jag tror dom drömmer om en sachs :lol: :lol: :lol: :wink:
Jag har en KS 50 1971 med original 6,25 hk (50cc), den har en toppfart med mig (stadig bit) på 86 km/h.

I den farten kan potthål ojämnheter mm passeras med bibehållen komfort, möjligheten att bromsa med god säkerhet finns oxå.

Du påstår att din tantmoped med lätthet överglänser alla Zundappar, detta får mig att vika mig dubbel av skratt.

Men din moppe är i vilket fall som helst skitfin.
Japp å min orörda 6,25hk (50cc) var upp å nosa runt 100km/h.
Ja å så har han har fått lov att lämna in den på proffsportning för att han ska ha
en chans mot en dappe. Dä är väl inga problem å få ut effekt ur en måtårcykel måtår. :lol: Annat är det med 50cc ,Då är det lite utmaningar.Om man inte åker Zündapp då förstås. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp Ks50 -74 517-50
Kreidler RS
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Gruff skrev:
selma skrev:
P-plats.se skrev:
selma skrev: Nja jag ville ju ha lite fart i den,så en sådan motor fanns inte på listan.

Inte ens längst ner :lol: :lol: :lol: :wink:

Undrar vad Zündappåkarna säger när dom träffat på besten ute på vägen? :roll:
Nu är dom ganska vana att bli förnedrade gubbarna i moppeklubben,90% kör zundapp.
Några av dem provade med 80 polini förra året,men det är inte ens nära :lol: :lol: Nu körde jag ju min 1125R,den väger ju bara 37kg så det räcker ju att joddla lite med trotteln så är dom väck :D
Kan inte tänka mig att denna gör bort sig heller :wink:
Har sett några av dom här z åkarna smyga omkring garaget rätt så ofta på sistone,jag tror dom drömmer om en sachs :lol: :lol: :lol: :wink:
Jag har en KS 50 1971 med original 6,25 hk (50cc), den har en toppfart med mig (stadig bit) på 86 km/h.

I den farten kan potthål ojämnheter mm passeras med bibehållen komfort, möjligheten att bromsa med god säkerhet finns oxå.

Du påstår att din tantmoped med lätthet överglänser alla Zundappar, detta får mig att vika mig dubbel av skratt.

Men din moppe är i vilket fall som helst skitfin.
Ha ha,jag visste det skulle reta en o annan z åkare :lol: :lol: :lol:
Du har rätt i mycket du skriver ang komfort potthål mm
Men jag menade enbart när man vred på gasen :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Första provturen idag med allt monterat.
Det blev över förväntan,lite extra allt över hela registret.
Mycket trevlig på lägre varv,mosar på rejält vid fullgas :D
Stor eloge till racepipe grabbarna thumb_up

Jag kommer garanterat reta upp en o annan z åkare med denna med,troligtvis dom flesta :lol: :lol: :lol: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
sachs
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2011, 00:00

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev:Första provturen idag med allt monterat.
Det blev över förväntan,lite extra allt över hela registret.
Mycket trevlig på lägre varv,mosar på rejält vid fullgas :D
Stor eloge till racepipe grabbarna thumb_up

Jag kommer garanterat reta upp en o annan z åkare med denna med,troligtvis dom flesta :lol: :lol: :lol: :wink:
svårt att köra ifrån en moped med en lätt MC :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sachs skrev:
selma skrev:Första provturen idag med allt monterat.
Det blev över förväntan,lite extra allt över hela registret.
Mycket trevlig på lägre varv,mosar på rejält vid fullgas :D
Stor eloge till racepipe grabbarna thumb_up

Jag kommer garanterat reta upp en o annan z åkare med denna med,troligtvis dom flesta :lol: :lol: :lol: :wink:
svårt att köra ifrån en moped med en lätt MC :roll:
Nu hängde jag inte med,vad är skillnaden på en zundapp med 80 trim och en sachs med 80 trim.
Vad är det som gör att zundappen är mer moped :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Han menade kubiken, moped = 50 kubik, över = motorcykel gissar jag... :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
sachs
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2011, 00:00

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev:
sachs skrev:
selma skrev:Första provturen idag med allt monterat.
Det blev över förväntan,lite extra allt över hela registret.
Mycket trevlig på lägre varv,mosar på rejält vid fullgas :D
Stor eloge till racepipe grabbarna thumb_up

Jag kommer garanterat reta upp en o annan z åkare med denna med,troligtvis dom flesta :lol: :lol: :lol: :wink:
svårt att köra ifrån en moped med en lätt MC :roll:
Nu hängde jag inte med,vad är skillnaden på en zundapp med 80 trim och en sachs med 80 trim.
Vad är det som gör att zundappen är mer moped :?:
en ekf är det än godkänd moppe motor?
Nej !
är zyndap en godkänd moppe motor?
ja!
tycker man inte ska vara så kaksig med en MC motor!
en moped ska vara en moped!
det är lika som at montera en ks125 motor på en moppe!
och då kan vi se vem som blir från åkt :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->..det är lika som at montera en ks125 motor på en moppe!
det är väl just det vad vissa zundappåkare gör.. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men om vi skall prata moppe, så är väl det för sverges del enhästare, som man filar upp. <!-- </EdIndex> --></div>
sachs
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2011, 00:00

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tycker det är roligare om man följer ligistreglementet!
för det är inen sport att få en MC motor att gå bra.
det ska vara lite hemslöjd och lite arbet på grejern.
gömfört med ekf där är det som att gå till ica och handla lite nya delar och skruva fast. vad är meningen med det? vist det går bra men halva grejen är mekandet i garaget fila lite här och lite där, jag tycker det blir mycket roligare om man har skapa det själv, <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sachs skrev: en ekf är det än godkänd moppe motor?
Nej !
är zyndap en godkänd moppe motor?
ja!
tycker man inte ska vara så kaksig med en MC motor!
en moped ska vara en moped!
det är lika som at montera en ks125 motor på en moppe!
och då kan vi se vem som blir från åkt :roll:
Har du riktig koll du ... Ingen motor är en godkänd mopedmotor som har 80cc ...

EKF är bara en modell på en motor
Zundapp är ett märke... upplysningsvis

Och det du menar är ju bara vad som såldes som moped i SVERIGE , EKF såldes med en 2,6 hästars motor original .. och vad satt på dappe motorn i Tyskland :lol: :lol:
ligistreglementet! bygger bara på försäljning i Sverige ... och sen några undantag som bara gynnar 4 vxl dappar , och sedan påstå att en EKF bara är att sätta på andra grejjer , så läs gärna Selmas tråd igen :lol: :lol:

Men visst krävs det att man kan hålla i en ringnyckel för att få en Zundapp att gå , men inte mer.

Sen är det helt otroligt att lite annorlunda utformning på cylinderfots öppningen ska göra sån skillnad att det pekas och skrattas en sekund medan det pekas och svärs i nästa :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är helt underbart vad 2st blockhalvor kan reta upp folk. :D

"När jag åkte mopperally med mitt första ekf bygge så träffade jag på ett trevligt zundappgäng,vi följdes åt genom rallyt.Ibland gick det undan värre mellan kontrollerna,men så efter några kontroller stampade jag i 3 och åkte ifrån dom.Det passade tydligen inte :D Att hänga med var ok,men att bli frånåkta av en Sachs när dom låg strömlinjeformade över tanken.Det var tydligen för mycket,tvärsura miner vid nästa kontroll.Jag fattade ingenting :hmm: Fusk muttrades det om vid målgång han har ekf blockhalvor på.

Detta var mitt första möte med folk som tokretade sig på att det stog ekf stansat i typskylten,å folk som tokretar sig på detta träffar man på varenda rally.Å det är så förbannat kul varje gång :D

Jag hade tänk svetsa om ett par orginalblock till nästa bygge,resultatet blir ju samma.
Men då kommer ingen att reta sig på det,å det är ju halva nöjet :lol: :lol:

Tror jag ska stansa in ekf på dom andra med :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Skriv svar