Sida 18 av 24
Postat: 11 mar 2012, 20:00
av Gruff
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag har en KS 50 1971 med original 6,25 hk (50cc), den har en toppfart med mig (stadig bit) på 86 km/h.
I den farten kan potthål ojämnheter mm passeras med bibehållen komfort, möjligheten att bromsa med god säkerhet finns oxå.
Du påstår att din tantmoped med lätthet överglänser alla Zundappar, detta får mig att vika mig dubbel av skratt.
Men din moppe är i vilket fall som helst skitfin. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2012, 20:10
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Gruff skrev:
Jag har en KS 50 1971 med original 6,25 hk (50cc), den har en toppfart med mig (stadig bit) på 86 km/h.
I den farten kan potthål ojämnheter mm passeras med bibehållen komfort, möjligheten att bromsa med god säkerhet finns oxå.
Du påstår att din tantmoped med lätthet överglänser alla Zundappar, detta får mig att vika mig dubbel av skratt.
Men din moppe är i vilket fall som helst skitfin.
Den t.o.m överglänser dapparna ostartad , riktigt fin ... iofs som alla dina byggen

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2012, 20:14
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är på rallyna när gabbarna brukar bli lite ivriga, som man ser vad dapparna går för. Men oftast här på forumen går dom väldigt fort.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2012, 20:59
av Mange
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Gruff skrev:
Jag har en KS 50 1971 med original 6,25 hk (50cc), den har en toppfart med mig (stadig bit) på 86 km/h.
I den farten kan potthål ojämnheter mm passeras med bibehållen komfort, möjligheten att bromsa med god säkerhet finns oxå.
Du påstår att din tantmoped med lätthet överglänser alla Zundappar, detta får mig att vika mig dubbel av skratt.
Men din moppe är i vilket fall som helst skitfin.
Japp å min orörda 6,25hk (50cc) var upp å nosa runt 100km/h.
Ja å så har han har fått lov att lämna in den på proffsportning för att han ska ha
en chans mot en dappe. Dä är väl inga problem å få ut effekt ur en måtårcykel måtår.

Annat är det med 50cc ,Då är det lite utmaningar.Om man inte åker Zündapp då förstås.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2012, 21:25
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Gruff skrev:
Jag har en KS 50 1971 med original 6,25 hk (50cc), den har en toppfart med mig (stadig bit) på 86 km/h.
I den farten kan potthål ojämnheter mm passeras med bibehållen komfort, möjligheten att bromsa med god säkerhet finns oxå.
Du påstår att din tantmoped med lätthet överglänser alla Zundappar, detta får mig att vika mig dubbel av skratt.
Men din moppe är i vilket fall som helst skitfin.
Ha ha,jag visste det skulle reta en o annan z åkare

Du har rätt i mycket du skriver ang komfort potthål mm
Men jag menade enbart när man vred på gasen

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2012, 21:53
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Första provturen idag med allt monterat.
Det blev över förväntan,lite extra allt över hela registret.
Mycket trevlig på lägre varv,mosar på rejält vid fullgas

Stor eloge till racepipe grabbarna
Jag kommer garanterat reta upp en o annan z åkare med denna med,troligtvis dom flesta

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2012, 21:57
av sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev:Första provturen idag med allt monterat.
Det blev över förväntan,lite extra allt över hela registret.
Mycket trevlig på lägre varv,mosar på rejält vid fullgas

Stor eloge till racepipe grabbarna
Jag kommer garanterat reta upp en o annan z åkare med denna med,troligtvis dom flesta

svårt att köra ifrån en moped med en lätt MC

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2012, 22:07
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sachs skrev:selma skrev:Första provturen idag med allt monterat.
Det blev över förväntan,lite extra allt över hela registret.
Mycket trevlig på lägre varv,mosar på rejält vid fullgas

Stor eloge till racepipe grabbarna
Jag kommer garanterat reta upp en o annan z åkare med denna med,troligtvis dom flesta

svårt att köra ifrån en moped med en lätt MC

Nu hängde jag inte med,vad är skillnaden på en zundapp med 80 trim och en sachs med 80 trim.
Vad är det som gör att zundappen är mer moped

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2012, 22:10
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Han menade kubiken,
moped =
50 kubik,
över =
motorcykel gissar jag...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2012, 22:23
av sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev:sachs skrev:selma skrev:Första provturen idag med allt monterat.
Det blev över förväntan,lite extra allt över hela registret.
Mycket trevlig på lägre varv,mosar på rejält vid fullgas

Stor eloge till racepipe grabbarna
Jag kommer garanterat reta upp en o annan z åkare med denna med,troligtvis dom flesta

svårt att köra ifrån en moped med en lätt MC

Nu hängde jag inte med,vad är skillnaden på en zundapp med 80 trim och en sachs med 80 trim.
Vad är det som gör att zundappen är mer moped

en ekf är det än godkänd moppe motor?
Nej !
är zyndap en godkänd moppe motor?
ja!
tycker man inte ska vara så kaksig med en MC motor!
en moped ska vara en moped!
det är lika som at montera en ks125 motor på en moppe!
och då kan vi se vem som blir från åkt

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2012, 22:30
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
..det är lika som at montera en ks125 motor på en moppe!
det är väl just det vad vissa zundappåkare gör..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2012, 22:32
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men om vi skall prata moppe, så är väl det för sverges del enhästare, som man filar upp. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2012, 22:52
av sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tycker det är roligare om man följer ligistreglementet!
för det är inen sport att få en MC motor att gå bra.
det ska vara lite hemslöjd och lite arbet på grejern.
gömfört med ekf där är det som att gå till ica och handla lite nya delar och skruva fast. vad är meningen med det? vist det går bra men halva grejen är mekandet i garaget fila lite här och lite där, jag tycker det blir mycket roligare om man har skapa det själv, <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 mar 2012, 00:03
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sachs skrev:
en ekf är det än godkänd moppe motor?
Nej !
är zyndap en godkänd moppe motor?
ja!
tycker man inte ska vara så kaksig med en MC motor!
en moped ska vara en moped!
det är lika som at montera en ks125 motor på en moppe!
och då kan vi se vem som blir från åkt

Har du riktig koll du ... Ingen motor är en godkänd
mopedmotor som har 80cc ...
EKF är bara en modell på en motor
Zundapp är ett märke... upplysningsvis
Och det du menar är ju bara vad som såldes som moped i SVERIGE , EKF såldes med en 2,6 hästars motor original .. och vad satt på dappe motorn i Tyskland

ligistreglementet! bygger bara på försäljning i Sverige ... och sen några undantag som bara gynnar 4 vxl dappar , och sedan påstå att en EKF bara är att sätta på andra grejjer , så läs gärna Selmas tråd igen
Men visst krävs det att man kan hålla i en ringnyckel för att få en Zundapp att gå , men inte mer.
Sen är det helt otroligt att lite annorlunda utformning på cylinderfots öppningen ska göra sån skillnad att det pekas och skrattas en sekund medan det pekas och svärs i nästa

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 mar 2012, 17:30
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är helt underbart vad 2st blockhalvor kan reta upp folk.
"När jag åkte mopperally med mitt första ekf bygge så träffade jag på ett trevligt zundappgäng,vi följdes åt genom rallyt.Ibland gick det undan värre mellan kontrollerna,men så efter några kontroller stampade jag i 3 och åkte ifrån dom.Det passade tydligen inte

Att hänga med var ok,men att bli frånåkta av en Sachs när dom låg strömlinjeformade över tanken.Det var tydligen för mycket,tvärsura miner vid nästa kontroll.Jag fattade ingenting

Fusk muttrades det om vid målgång han har ekf blockhalvor på.
Detta var mitt första möte med folk som tokretade sig på att det stog ekf stansat i typskylten,å folk som tokretar sig på detta träffar man på varenda rally.Å det är så förbannat kul varje gång
Jag hade tänk svetsa om ett par orginalblock till nästa bygge,resultatet blir ju samma.
Men då kommer ingen att reta sig på det,å det är ju halva nöjet
Tror jag ska stansa in ekf på dom andra med

<!-- </EdIndex> --></div>