Sida 18 av 22
Postat: 02 sep 2012, 16:54
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jösses

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 sep 2012, 18:00
av jorhul
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har hört talas om det där... Det ska vara rätt vanligt i "rallymotorbyggarvärlden"

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 sep 2012, 18:54
av Gruff
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
selma skrev:fatchance skrev:Och Rödluvan körde väl minst 120 med originalprylar.............
Plus han som jag träffade på Moppeutställningen i Borlänge i vintras - hans kreidler
toppade 145km/h när han var 15 bast! Och det var 50cc också!
Om det tar 3-4 dagar för Holländarna att schimsa motorn, borde dom nog
lägga en dag hos optikern + skaffa ett bra mätverktyg och kanske ej röka
en hövding då det är dags för montering!
Stor humor grabbar!

Det är bara att du/ni infinner er i Bengtsfors nästa år så får ni se......medtag GPS.
Humor det är när sachsåkare pratar om 60cc och 7hk cyl, DOM kanske skulle röka lite mindre.
Oftast när dom har blåst ifrån Zundapp "hur lätt som helst" så har dom en ekf med athena 80cc som då ska jämställas med Zundapps 50/66,4 cc.
Selma som hävdar att du piskat massa Dappar, ta med din ekf/80cc till Malmby nästa helg och kör mot blåa Zundapp -67:an med likadan cylle så får vi se om du har samma tur........

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 sep 2012, 18:57
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:erlan skrev:var det samma bänk från Kungsgården som även var på dragracingen i norberg?
erlan
Nej,det är Mickes (Mr Overkill) egen bänk som han har hemma i garaget.
Och det är inga skitgrejer om han köper något.
Den lämnar heller inga "glädje siffror" för han beställde en bänk som inte skulle vara "snäll".
för den som är intreserad så bromsades en zyndapp med orörd supertermcylinder, 70cc, med avstämd pipa och nogrant injusterad ca 10 hk.
det felade någon tiondels hk men jag kommer inte ihåg åt vilket håll.
jag är inte säker på vilken förgasare han hade, men vill minnas att det va en 24mm.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 sep 2012, 19:18
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du verkar övertygad Gruff!
Bengtsfors ligger en bra bit bort från där jag bor, men det låter frestande
att se en oportad 6,25:a köra i 115km/h!
Som Erlan säger ger en ju en lite preppad 70cc Supertherm 10 kusar och toppar
väl 100-110km/h vad jag förstår.
Det jag inte förstår är hur en 50cc 6,25:a kan gå snabbare bara för att
den är inschimsad mer nogrant?
Finns det någon garanti för att man får öppna en sådan maskin och kolla
så att ägaren inte far med osanning? Menar att det är väldigt långt att åka
för att höra ägaren säga att den är "otrimmad"!
Sedan lärde jag mig som tonåring att man kanske inte ska tro på allt vad
som sägs när det gäller trimmade mopeder - och har fortfarande efter
30år svårt att tro på allt man hör. Nu kanske jag tillhör den skeptiska skaran, men, men.
Garderar mig med om det är som du säger, så ska Holländarna ha fett med respekt!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 sep 2012, 20:47
av Mange
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Han som köpte min NOS Ks 50 cross -75 ifjol körde över 100km/h enligt gps med 5vxl 50cc 6,25hk.Och den cyllen låg kvar i orginalplasten ifrån fabrik innan jag skruvade på den, så den var inte portad.
Sen får ni väl tro på rödluvan bäst ni vill.
Uploaded with
ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 sep 2012, 20:59
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->6,25 an gör ca 90
Det med chimsning är löjligt. Fast det är klart att en amatör kanske behöver 3 dagar för det arbetet.
Men först efter ca 100 mil börjar motorn gå lätt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 sep 2012, 21:46
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessutom börjar det väl gå ganska tungt upp mot 100 knyck..
(fartvinden..) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 sep 2012, 07:07
av Gruff
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:6,25 an gör ca 90
Det med chimsning är löjligt. Fast det är klart att en amatör kanske behöver 3 dagar för det arbetet.
Men först efter ca 100 mil börjar motorn gå lätt.
Ditt inlägg motsäger sig självt när du skriver att det går lätt efter hundra mil.
Att kalla dessa Holländare för amatörer, ja det får du stå för. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 sep 2012, 14:12
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Gruff skrev:selma skrev:fatchance skrev:Och Rödluvan körde väl minst 120 med originalprylar.............
Plus han som jag träffade på Moppeutställningen i Borlänge i vintras - hans kreidler
toppade 145km/h när han var 15 bast! Och det var 50cc också!
Om det tar 3-4 dagar för Holländarna att schimsa motorn, borde dom nog
lägga en dag hos optikern + skaffa ett bra mätverktyg och kanske ej röka
en hövding då det är dags för montering!
Stor humor grabbar!

Det är bara att du/ni infinner er i Bengtsfors nästa år så får ni se......medtag GPS.
Humor det är när sachsåkare pratar om 60cc och 7hk cyl, DOM kanske skulle röka lite mindre.
Oftast när dom har blåst ifrån Zundapp "hur lätt som helst" så har dom en ekf med athena 80cc som då ska jämställas med Zundapps 50/66,4 cc.
Selma som hävdar att du piskat massa Dappar, ta med din ekf/80cc till Malmby nästa helg och kör mot blåa Zundapp -67:an med likadan cylle så får vi se om du har samma tur........

Nej du Gruff,jag lägger mej platt.Har inget så snabbt att åka på så jag tycker det är värt att åka 60mil t.o.r
Men det ska bli spännande att se vad en Zundapp med Athena 80 gör

Om Zundapp 6,25 gör 115 så vad ska inte en Athena 80 på en Zundapp göra om den är schimsad så klart

Jag har självklart ingen som ens är i närhet av sådana farter,6,25 kanske vi kan smiska till om den inte är schimsad i för många dar.Har blott 13,8 på slangen,men det går tyngre när man passerat 100 sträcket.
Det är bara att säga grattis,jag absolut är inte i närheten.
Djupt imponerad

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 sep 2012, 14:23
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Gruff skrev:
Humor det är när sachsåkare pratar om 60cc och 7hk cyl...
Å andra sidan har ju Mats Thollander rätt bra skjuts på sin 2-petade sachs, å den är ju bara på 50 kubik...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 sep 2012, 15:15
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Gruff skrev:Conrad Engström skrev:6,25 an gör ca 90
Det med chimsning är löjligt. Fast det är klart att en amatör kanske behöver 3 dagar för det arbetet.
Men först efter ca 100 mil börjar motorn gå lätt.
Ditt inlägg motsäger sig självt när du skriver att det går lätt efter hundra mil.
Att kalla dessa Holländare för amatörer, ja det får du stå för.
Det fins även amatörer i Holland och dom hörs mest (som här)
VRM Roffe som är Sverges vassaste 50 cc åkare , körde på Malmby ca 120 km/ tim Sorundakillarna åkte ungefär lika 50 cc zyndapp Sachsvevaxel och YZ 50 cylinder.
Nisse från Östersund, som kör Sachs 50 cc fyrpet, med slidmatning har drygt 12 hp i sin, går om jag mins rätt kring 105 km
Tholander som kör med 50 cc tvåpetad Sachs åker 105 km.
Mina 6,25 or gör mellan 80 -90 km
Min Stockholmare som är på 61 cc bromsade 8,5 hp i Mellsta Obs den gör 90 km. Dessutom har ja schimsat motorer seda 1961. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 sep 2012, 15:41
av cobra karlsson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och min farsa är blind på ena ögat samt har hjärtproblem va sa ni nu då !! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 sep 2012, 15:44
av Skunkworkz
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har varit i Bengtsfors på Zundapp träff ett antal gånger.
Har aldrig sett några 50cc som toppar mer än 100.
Har en små vässad 70cc som toppar 115, enda gången
man behöver vara orolig är när det kommer YZ80 försedda
moppar.Det krävs 33% högre effekt för att öka farten 10%
så effekt åtgången ökar mycket. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 sep 2012, 17:24
av reggaefisken