Sida 179 av 495

Postat: 22 sep 2013, 07:52
av JRA
56:an skrev:Vad är det för fyrcylindrig motor med startvev?

Inget jag känner igen... :?
Det är en T-Fordsmotor, 1923 Helrenoverad 1972, endast provstartad, ej körd

Postat: 22 sep 2013, 07:56
av JRA
pangerva skrev:Är det frun som sitter och ler så vackert i bilen (sista bilden)?
Och det gör hon inte om hon sitter på en moped säger du.
Scoteretten är väl som gjord för en kvinna. :D
Stämmer bra det! Hon är väl inte så glad just nu... Hon skall få en hund! ...för då kan jag vara mer i garaget :D

Postat: 22 sep 2013, 09:30
av erlan
du vet om hur oljereningen är tänkt att funka på dom där hedenhösmotorerna??
så du inte slår i modern olja.

erlan

Postat: 22 sep 2013, 09:54
av JRA
erlan skrev:du vet om hur oljereningen är tänkt att funka på dom där hedenhösmotorerna??
så du inte slår i modern olja.

erlan
Hej Erlan. Enligt T-Fords-experterna i Usa så rekommenderas syntet 10-40 och gärna då Castrol Syntec eller Valvoline....
http://modelt.org/discus/messages/2/238 ... 1236261922
http://www.modelt.ca/faq-fs.html

Postat: 22 sep 2013, 10:42
av JRA
Raketsport skrev:
JRA skrev:Summering av 2013`s fynd...
+ några mopeder o ett gäng gamla cyklar...
Herrejösses vad du handlat fin fordon!! kul att du fått tag i dess gobitar.
Man kan säga att det är dags att bygga ut garaget....

Postat: 22 sep 2013, 14:08
av erlan
det kanske finns olika teorier, men jag har hört eller läst att motorer som saknar oljerenare är/var det meningen att sot o smuts ska fällas ut på botten av oljetråget. och eftersom man fick sota och slipa ventiler ofta på den tidens motorer så passade man då på att göra rent tråget då.
eftersom man imte har oljerenare skulle man inte använda moderna oljor med "tvättande tillsatser" för då bär oljan med smutsen runt och det sliter på motorn.

erlan

Postat: 22 sep 2013, 19:28
av HSE
Eftersom man idag inte vill riva motorn för att sota den regelbundet som gjordes på den tiden kör man med en modern olja och byter ofta...En sådan bil rullar ändå inte så många mil om året så man byter oljan innan man ställer in den för vinterförvaringen.

Postat: 23 sep 2013, 00:40
av Braxmatte
Lånade ut kärran och fick en moppe som betalning

Bild

Precis en sån som Marianne har letat lite efter :D
Men det var omsvetsade motorfästen och det verkar ha varit Puchfästen från början :cry:

Är det nån som vet om färgen som är på kan vara orginal?

Det finns inga emblem kvar så jag misstänker att nån lackat om den

Postat: 23 sep 2013, 02:38
av Patrik
Braxmatte skrev: Men det var omsvetsade motorfästen och det verkar ha varit Puchfästen från början :cry:

Är det nån som vet om färgen som är på kan vara orginal?
Det har väl varit en grön Örnen från början kanske? / P

Postat: 23 sep 2013, 11:01
av pangerva
Braxmatte skrev:Lånade ut kärran och fick en moppe som betalning

Bild

Precis en sån som Marianne har letat lite efter :D
Men det var omsvetsade motorfästen och det verkar ha varit Puchfästen från början :cry:

Är det nån som vet om färgen som är på kan vara orginal?

Det finns inga emblem kvar så jag misstänker att nån lackat om den


http://mo-ped.se/moped/orn58.htm

Jämför med denna

http://mo-ped.se/monark/ms57d.htm

Postat: 23 sep 2013, 12:50
av Braxmatte
pangerva skrev:
Braxmatte skrev:Lånade ut kärran och fick en moppe som betalning

Är det nån som vet om färgen som är på kan vara orginal?

Det finns inga emblem kvar så jag misstänker att nån lackat om den


http://mo-ped.se/moped/orn58.htm

Jämför med denna

http://mo-ped.se/monark/ms57d.htm
På alla bilder har benskyddets framsida samma färg som överdelen på skärmarna
På min är framsidan vit och insidan brun
Sen är ramen röd och den ser inte omlackad ut
det fanns väl röda "örnar"

Bild

Postat: 23 sep 2013, 12:56
av Patrik
Braxmatte skrev: det fanns väl röda "örnar"

http://mo-ped.se/moped/orn58b3a.jpg
Jo, fast nog inte lika vanliga som de gröna?

(° ͜ʖ ͡°)

/ P

Postat: 23 sep 2013, 13:10
av Braxmatte
Patrik skrev:
Braxmatte skrev: det fanns väl röda "örnar"

http://mo-ped.se/moped/orn58b3a.jpg
Jo, fast nog inte lika vanliga som de gröna?

(° ͜ʖ ͡°)

/ P
Och hur vanliga är dom gröna...
Undrar hur många som tillverkades/såldes

Postat: 23 sep 2013, 15:03
av 56:an
Tur du hade där Braxmatte såna objekt gillar jag thumb_up

På min monarscoot fattas både benskydd och motorkåpor samt motorn var hemsk inuti men jag är nöjd ändå.

Min är omlackad för längesen men även det känns lite som "original" :D

Postat: 24 sep 2013, 19:33
av BjörnK
Tog en tur på eftermiddagen ett antal mil bort.
Syftet var att inhandla en extramotor till min monarped (Ilo).
Hos säljaren hittade jag detta objekt, "ladugårdsfynd", som jag inte kunde låta bli att släpa hem.
Kostade inte många riksdaler.
Saknar hela fotbryggsinfästningen plus en del till. Men tanken är faktiskt buckelfri.
Jag har ju en del Mambadelar liggande, och en del passar ju på den här modellen.
Och motor finnes, vi får se, vintern är räddad!

Bild