Dubbelbajaj!
- JanneHagnell
Re: Dubbelbajaj!
Tydligen.... Vad är botemedlet?
Lyssna, prova, justera. Det kanske finns en trottelnål du kan ändra i olika lägen? 

- JanneHagnell
Nop, inte det heller. Finns en blandningsskruv, men den påverkar ju bara tomgånger.
- JanneHagnell
Nu var det länge sedan det hände något på den indiska fronten. Bägge mopparna har blivit stående över sommaren, delvis pga deras tveksamma funktion men framför allt för att jag varit fast i V4:ornas stenhårda grepp: Fick efter en mekspurt ut min 73:a i slutet av april, efter 1,5 års stillastående.
Körde en månad innan en skåpbil mosade den lilla päronhalvan till skrot.
Sedan tog det ytterligare en månad innan jag var åter i sadeln med en två år nyare, härligt 70-talsbrun gurka. 
Nu har vi dock precis varit hos min svåger och svägerska och fyllt på den indiska inspirationen (svågern påstår att han avskyr Indien men lagar alltid indisk mat och har massor med litteratur av indiska författare). Sålunda peppad har jag nu beställt några olika förgasarmunstycke , så jag och döttrarna kan komma igång igen.

Nu har vi dock precis varit hos min svåger och svägerska och fyllt på den indiska inspirationen (svågern påstår att han avskyr Indien men lagar alltid indisk mat och har massor med litteratur av indiska författare). Sålunda peppad har jag nu beställt några olika förgasarmunstycke , så jag och döttrarna kan komma igång igen.
- JanneHagnell
Idag skulle jag och dottern se om vi fick snurr på Moppis1 som ju tjuvstannade i våras. Hon startade på tredje kicken och gick sedan hur bra som helst, så så var det med det!
Nu får jag ge mig på Bonnie istället.
Nu får jag ge mig på Bonnie istället.
http://www.blocket.se/kristianstad/Bonn ... ?ca=19&w=3
Skynda fynda!
Skynda fynda!
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
- JanneHagnell
Mmmm, den du! Men jag sitter nöjd. 

- JanneHagnell
Igår upptäckte jag att det var dags för ett extra syslöjdspass...

Vijay Polyseats sömmar har ändå hållit 20 år varav åtminstone de senaste utomhus, det tycker är godkänt!
Lagningen tycker också kan få godkänt?

Tygbaksidans främre del hade börjat mögla, så nu är den Klorintvättad och hänger på tork. Sedan ska bara skumgummidynan torka upp och få sin skyddsplast lagad. För säkerhets skull har jag lånat dynan från den mindre driftsäkra Bonnie så jag slipper köra motocross style...

Vijay Polyseats sömmar har ändå hållit 20 år varav åtminstone de senaste utomhus, det tycker är godkänt!
Lagningen tycker också kan få godkänt?

Tygbaksidans främre del hade börjat mögla, så nu är den Klorintvättad och hänger på tork. Sedan ska bara skumgummidynan torka upp och få sin skyddsplast lagad. För säkerhets skull har jag lånat dynan från den mindre driftsäkra Bonnie så jag slipper köra motocross style...
- JanneHagnell
Idag kom sadeln på plats igen, efter att först ha fått ett lager skyddande plast (det trasiga originalet byttes mot tillklippt sopsäck), följt av galonen som häftades på plats.

Notera att kedjan jag använder att låsa sadeln med nu fått en mer undanskymd placering, då den hade börjat lämba rostspår efter sig.

Notera att kedjan jag använder att låsa sadeln med nu fått en mer undanskymd placering, då den hade börjat lämba rostspår efter sig.
- JanneHagnell
Fördelen med att ha många projekt är att man kan ta det man känner för för dagen. Idag kändes det rätt att skuva av Bonnies trilskande förgasare och plocka fram Dellortokopian jag har liggande. Den senare kommer att passa på insuget med lite justering, återstår att se om den kommer att dränka den lilla 50-kubikaren med sitt flöde.

- JanneHagnell
Hm, monterade den nya fuggen och testade - heldött! Inte minsta lilla tändning och stiftet alldeles torrt! Får nog bli till att öppna och dissekera...
Så länge öppnade jag originalfuggen - och möttes av detta:

Hur oxiderat som helst och med vattenlöst oxid till på köpet! Inte undra på att den här inte gått! Fick gjort rent, slipat, blåst rent igen samt fixat infästningen på flottören (igen...), fick klart för mig att jag köpt fel munstycken (som Moppis skulle ha) och sedan smackat ihop hela härligheten.
Men frågan är: Var kommer allt vatten ifrån?! Kan det vara oljedunkskorken med borrat hål, som ersätter originaltanklocket, som är boven? Moppis och Bonnie förvaras på samma (dåliga) sätt, ute under kapell (och Bonnies är nog det bättre) och Moppis bara startar och går!
Så länge öppnade jag originalfuggen - och möttes av detta:

Hur oxiderat som helst och med vattenlöst oxid till på köpet! Inte undra på att den här inte gått! Fick gjort rent, slipat, blåst rent igen samt fixat infästningen på flottören (igen...), fick klart för mig att jag köpt fel munstycken (som Moppis skulle ha) och sedan smackat ihop hela härligheten.
Men frågan är: Var kommer allt vatten ifrån?! Kan det vara oljedunkskorken med borrat hål, som ersätter originaltanklocket, som är boven? Moppis och Bonnie förvaras på samma (dåliga) sätt, ute under kapell (och Bonnies är nog det bättre) och Moppis bara startar och går!

-
- Forumsponsor
Men, har du inte gett upp dom indiska prylarna ännu???
Det börjar likna The Never Ending Story...
Å andra sidan har jag själv ännu inte ens fått fart på Belugan (aka Yamaha XC125) som jag kanske
(Har iaf slutfört mc-garaget, får in "ett flertal" t o m larm finns monterat)

Det börjar likna The Never Ending Story...
Å andra sidan har jag själv ännu inte ens fått fart på Belugan (aka Yamaha XC125) som jag kanske

(Har iaf slutfört mc-garaget, får in "ett flertal" t o m larm finns monterat)
- JanneHagnell
Ge upp?? Ånej, det gäller bara att ta tillräckligt lång paus, så kommer lusten tillbaka! 

Det gäller att ha bensintankar fulla om man har fordon stående still länge, tanken har ju ett lufthål och alltså förbindelse med luften på utsidan. Eftersom dagens bensin har minst 5% etanol i så suger den glatt åt sig fuktighet ur luften och vatten och etanol bildar till slut en sörja som fräter både på materialet i tanken och materialet i förgasaren som är ännu mer öppen för luftväxlingen. Mer bensin i tanken betyder mindre yta mot luften och mindre kondens men egentligen skulle man ha ett lufttätt lock på vid långtidsförvaring. Men förgasaren är nog bäst att tömma eller åtminstone köra tom med motorn igång och stängd kran...
- JanneHagnell
Insåg att jag ju faktiskt till slut gav upp min förra skoter, en Crescent Scoterette, men till mitt försvar ska sägas att den fick tre (eller var det tom fyra?) år under vilka den ALDRIG gick som den skulle. Bonnie gick ju kalas hela förra sommaren och Moppis funkar ju för jämnan.
Ja, dagens bensin är ett elände. Bra tips om att tomköra den, ska testa. Å så ska jag göra om tanklocket så det åtminstone inte kan komma in vatten rakt uppifrån, iaf. Nu är den uppfräschade originalfuggen på plats, Dellortokopian åker ut på Tradera.
Ja, dagens bensin är ett elände. Bra tips om att tomköra den, ska testa. Å så ska jag göra om tanklocket så det åtminstone inte kan komma in vatten rakt uppifrån, iaf. Nu är den uppfräschade originalfuggen på plats, Dellortokopian åker ut på Tradera.