Sida 19 av 20
Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx 80cc -79
Postat: 30 sep 2014, 06:19
av jonTe-Zündapp
Jag gillart! Just att det är Yamaha på både moppe o motor gör bygget lite bättre än "AM6 på FS1:a" som man sett några ggr förut.
Att den är luftkyld gör det ännu bättre
mvh Jonas
Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx 80cc -79
Postat: 30 sep 2014, 17:05
av bmw02touring
Tack för uppmuntran, alltid kul om det man gör uppskattas! Jo tanken är att det ska se skapligt original ut! Eller så original som det går.

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx 80cc -79
Postat: 03 okt 2014, 21:14
av bmw02touring
Idag var jag in till min lokala Däcksnubbe och fick de nya puckarna monterade. Han hade dock önskat att fälgarna var 1 tum bredare., larvigt tycker jag. Det blev smutt.
Har även passat på att montera bort Fs1ans originalmotor och provmonterat och passat in Yz80n. så nu sitter den på plats, jag skall bara kolla så att kedjan linjerar.
Ev, måste jag kapa ur lite ur ramen för att få plats med förgasaren och filtret.

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx 80cc -79
Postat: 03 okt 2014, 21:17
av Lolalola
Fan vad bra det blir! Stöddigt!

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx 80cc -79
Postat: 05 okt 2014, 06:34
av Micke S
Riktigt fin FS1a !
Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx 80cc -79
Postat: 06 okt 2014, 11:55
av bmw02touring
Tackar ! Jo det kanske kan bli fränt, snart är förgasaren på plats och då ska jag börja kolla på avgaseriet!
Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx 80cc -79
Postat: 11 okt 2014, 23:22
av bmw02touring
Nu sitter motorn på plats, har även fixat så att förgasaren får plats. Den gamla originalluftburken ska få lite nya fästen, sedan kan den monteras på originalplats.
Nu behöver jag bara tips på Konverteringskit för lyset, LED både fram bak och gärna bromsljus. hur ska jag lösa detta.
Ser ju nästan standard ut?

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx 80cc -79
Postat: 30 dec 2014, 21:26
av bmw02touring
Då är vi redo inför VIntervurpan i Söderköping den 3/1. Ska bli riktigt kul att åka med Slowride Norrköping och träffa lite andra dårar.
Bytte soppaslang och filter idag, och passade på att provköra lite, då började den bluddra och sura, jaja, säkert fått skit i soppaslangen när jag bytte.
Bort med förgasaren och då visade det sig att huvudmunstycket lossnat.

Det fanns även en del skit i flottörhuset.
Gjorde rent förgasaren och sedan går den som en dröm igen.
Har dock fått montera ordentligt nabbade däck, De skurna Dunlopslicksen kändes inte så kul i snön.

Grovmönstrade däck och nyfixat avgas! Nu ska det åkas snö!

Lyse kan vara bra om man skulle bli sen hem i mörkret.

Yz motorn sitter som en handske.

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx 80cc -79
Postat: 30 dec 2014, 21:35
av Baronen
Fränt bygge! Jag och en kompis byggde en lådbil med en sån motor en gång

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx 80cc -79
Postat: 07 jan 2015, 20:10
av bmw02touring
Den lådbilen lär ju ha gått som ett Troll, Baronen!
I lördags var det så dags för Vintervurpan i Söderköping med omnejd. Vi var 6st från Nyköping som förvirrade oss ner till Sörping. Där möttes vi av 97% Vråltrimmade Zündappar,(Vi var 3 Sachs, 1 ILO, 1 Yamaha och en Mamba med dappe). Det kändes som om vi hade lite att leva upp till.
Med facit i hand gick allt bra, förutom för min gamla Monarped som jag lånat ut till en kompis, den gav upp efter ett par mil och vi orkade inte börja skruva, så det blev Skamkärran för den sista biten.
Fs1an skötte sig mycket bra, förutom att min ljuddämpare till avgasröret vibrerade av och fick tillfälligt lagas med Silvertejp, den höll i några mil men efter en längre fullgasrepa så brann tejpen upp och avslutande 3 mil kördes helt utan dämpare på pipan, det lät fruktansvärt högt och fint!
Angående Fs1an så kommer jag att dreva om den, åker nu 14/45 drevning och då är den riktigt pigg och skön på 1an 2an och 3an, däremot blir 4an, 5an och 6an rena överväxlar. Funderar på om det räcker att gå upp 5 kugg bak, hur mycket kommer det göra? Vore det bättre att gå ner till 12 eller 11 kugg fram i stället? Tackamt mottages åsikter.
Lite bilder då.

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx 80cc -79
Postat: 08 jan 2015, 19:28
av Baronen
Den va feldrevad så vi fick ingen riktigt fart, men den va stark!
http://m.youtube.com/watch?v=QK5c-DHmh8U
Väldigt fint bygge du har!

Tycker om Fs1.
Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx 80cc -79
Postat: 08 jan 2015, 20:58
av bmw02touring
Stenhård Kart.

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx 80cc -79
Postat: 08 jan 2015, 21:09
av Micke S
+5 kugg bak ökar dragkraften med ca 10 %
-2 kugg fram ger ca +15 %
-3 kugg fram ger ca +20 %
Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx 80cc -79
Postat: 10 jan 2015, 22:36
av bmw02touring
Hmm.
Frågan är om man ska gå ner till 10-45 eller 11-45. Tror jag beställer båda dreven så får vi prova.

Re: Gamla synder och 60cc Monarped och en Fs1 dx 80cc -79
Postat: 16 jan 2015, 23:10
av bmw02touring
Körde ju tydligen med 13/45 drevning och inte 14/45, så nu har jag provat att montera 10/45

Så får vi se om den varvar för mycket, då finns ett 11 drev att tillgå och även ett 50 bakdrev. så kanske man kan medla lite.
Ska bara bygga ny ljuddämpare som håller för lite gasa till avgassystemet sedan blir det provkörning.
