Re: 56:ans motor och mekartråd
erlan...
Jag tänkte på dig ikväll men det låg högre bud
Fast du kanske redan har skaffat den där hastighetsmätardrivningen till Sachskåpan?
http://www.tradera.com/item/302510/1919 ... xlad-sachs
Jag tänkte på dig ikväll men det låg högre bud

Fast du kanske redan har skaffat den där hastighetsmätardrivningen till Sachskåpan?
http://www.tradera.com/item/302510/1919 ... xlad-sachs
56:an skrev:Det här har varit senhöstens och blir väl också vinterns större projekt. Jag har haft tur att få tag på ved till överkomligt men det är grova bitar alltsammans. Det första var grov ekved som jag visade men senast har det blivit nån mjuk lövved, vet inte riktigt vad men liknar asp. Asp har sämre värmevärde men det det blir bra och blanda med ekveden.tompas11 skrev:Hej och tack 56:an!![]()
Jobba nu inte för hårt med veden så att du åker på några skador bara.
Men jag är övertygad om att du vet vad du gör så jag litar på dig. Ha det gott!
Har varit risig till och från i höst så jag måst ta det väldigt försiktigt men det har varit nån gång jag känt krafterna komma tillbaka och det är väldigt uppiggande. Det är tungt och hålla på med ved, inget skrivbordsgöra precis, så det gäller att ta det försiktigt om man inte är bra. Man vill ju inte jobba så pumpen stannar![]()
Obs... = overlaod. på kärna...
Det är här Amazonen kommer in i bilden och som inlägget är tänkt till. Bilen fungerar mest som en dragare åt min släpvagn som jag mest använder till att få hem ved med. Å helst ville jag göra det här nu innan snön, kylan, halka samt inte minst vägsaltet kommer och då vill jag helst inte köra med bilen.
Jag kollade nu ikväll och jag har kört 111 mil sedan 4 augusti. Året totala körsträck lär bli c:a 200 mil och det är långt under de femhundra milen som begränsas av försäkringen.
Något jag håller koll på är bränsleförbrukningen. Tidigare i höstas gav jag upp försöket med det där avfettningsmedlet och man kan nog säga det var misslyckat på alla sätt. Efter det övergick jag till en 50/50 blandning bensin98 och e85. Det fungerade utmärkt men jag tyckte ibland bilen blev törstig. Det gick åt mer bränsle än jag väntade mig.
Nu är allt avfettningsmedlet på återvinningen och jag sparade inte nåt. Det brann bra så man hade ju kunnat använda det till och tända om man eldar grenar och ris.
Sedan någon vecka drygt har jag provat en blandning på bensin/e85/fotogen 2+2+1 och det har faktiskt fungerat mycket bra. Man kan känna en svag lukt som från en fotogentraktor men inte alls störande. Det är nästan som man får böja sig ner och lukta vid röret. När motorn är kall gråryker det från avgasröret men röken försvinner när motorn blivit varm. Om det är nån nackdel jag märkt så är bilen något mer svårstartad kall vid kyla och då menar jag ner mot nollan som det varit hittills. Har man kört dagen före hoppar motorn igång direkt om det endast är bensin i tanken, fast med den här blandningen vill motorn gå runt några varv innan det tänder. Sen kan det också stanna direkt trots full choke och då får man köra till på starten igen och då startar motorn och fortsätter gå.
Sträckan jag kör är ett par tre mil fram och tillbaka beroende på om jag stannar och fikar på IKEA eller inte. Man kan säga motorn lagom hinner bli varm fast mycket mer är det inte. Bakrutan kan vara imfri vid hemkomsten men inte alltid. En klassisk bakrutefläkt står högt på önskelistan![]()
Det blir en total kallstart och en inte så kall start. På dom här tre milen går det åt ungefär 3,5 liter men då är det tungt lass på vägen hem. Någon spikning existerar inte längre och inte ens i uppförsbackar.
Sen var det där med oljan i motorn...
När jag upphörde med avfettningsmedlet märkte jag det blev precis tvärtom. Oljan försvann istället för fyllde på![]()
Och det verkar vara i ungefär samma takt![]()
Nu ser jag dock inte det som nåt bekymmer för att gamla bilar drar olja kommer man ju ihåg...
Jag minns man skojade och skulle till macken för och tanka olja och kolla bensinen ibland...![]()
Häromdan provade jag motorvärmaren och den fungeradeså den kommer jag använda i fortsättningen
![]()

Det är nog inte fel tänkt och om du någon gång kommer att sälja den kommer köpare att bli extra sugna genom att de vet att den blir supersnygg med en väldigt enkel och billig åtgärd, d.v.s. få lister på framskärmarna.56:an skrev:Jag vet du har sagt det förut men det minsta jag kan tänka mig är att åka omkring i en utställningsbil. Jag vill den ska smälta in i trafikbilden och den börjar göra det nu sen den blivit mattad och lite småskitig här och där, men det betyder inte att jag struntar i bilen eller inte bryr mig om den