Sida 19 av 35
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 21 jan 2017, 20:47
av billykid
erlan skrev:mätverktyget jag och billykid pratar om kallar många för mikrometersticka.
den modellen verkar vara omodern, fick leta lite innan jag hittade en bild.
http://www.ebay.de/itm/Mikrometer-Innen ... SwMmBVu21W" onclick="window.open(this.href);return false;
används ofta ihop med ett långt handtag om man vill mäta ett djupt hål t.ex. en cylinder.
ni som borrar om era egna cylindrar: tänk på att precis ovanför avgasporten är den kritiska punkten att kunna kontrollmäta. där kan gjutjärnet tagit härdning, så svarvstålet sviktar. bli cylindern en eller två hundradelar trång just där, så ökar nyprisken mångfallt.
det klarar man inte med en sådan tvåpunktare som Micke visar bild på.jag håller också utkik efter en trepunktare som tar mellan 38 till 40 mm, finns både 30-40 och 35-40 men dom brukar bli dyrare än andra storlekar.
erlan
.
.
Japp Erland vanlig microsticka överst, under med skarvar/förlängningar för stora hål....

- invändig.JPG (21.55 KiB) Visad 2965 gånger
Jag har insticksmått liknande bilden.
Bästa mät dornet för kontroll av kolv/cylinder spel är detta: Bland mått i storlek 0,02 0,03 0,04 osv upp till 0,10 har jag.
Här finns ett 0,02 till 1,00 mm..46kr + porto.
http://www.dinhoj.se/mopeddelar/motorde ... ed-0-08-mm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bladtjocklek: 0,02 , 0,03 , 0,04 , 0,05 , 0,06 , 0,07 , 0,08 , 0,09 , 0,10 , 0,15 , 0,20 , 0,25 , 0,30 , 0,40 , 0,50 , 0,75 , 1,00.

- blandmått...0.02_0.10.jpg (7.98 KiB) Visad 2965 gånger
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 21 jan 2017, 22:09
av Micke S
Motorn ihopsatt så det är bara att installera och justera kopplingen kvar som görs i morgon.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 22 jan 2017, 09:09
av Micke S
Kopplingen blev bra och växlarna är justerade och fungerar UA. Jag var inte så där överdrivet imponerad av resultatet på kopplingskåpan när jag spacklade och lackade den med ser nu att den duger bra.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 22 jan 2017, 09:12
av HSE
Som ny

Men det är bara vad man kan vänta sig från dig. Hoppas du lägger ut en kostnadssammanfattning när att är klart, det är alltid bra om det framgår hur mycket det kostar att göra i ordning en motor. Spelar viss roll när man skall köpa en motor, brukar löna sig att betala mer för ett bra objekt. Min har ju en del jobb kvar som installera tändsystemet, justera kopplingen och kolvringen skall på plats innan cylinder och topp skall på permanent. Jag bara oljade in kolven utan ring och satte på delarna för att skydda vevhuset så länge. Blev överraskad över hur trögt det var att trä på cylindern på kolven fast kolvringen saknades

Blir bra komp när man ska kicka igång

Förutom insugsgummit saknar jag också spårskruvarna till tändplattan. Blir intressant att höra din erfarenhet av ett modernt tändsystem.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 22 jan 2017, 09:36
av Micke S
Det landade på 11 tusen för att göra iordning motorn. Jag har ju varit tvungen att köpa mycket delar inklusive tändsystem och ny cylinder med kolv och topp m.m. Så totalkostnaden med köp av objektmotor blev 23800 kr plus 3600 för förgasare och avgassystem. Det är lite mindre än jag hade trott och väl inom budget. En vanlig 5-växlad KS50 motor med tändsystem, förgasare och RP2 hamnar på nästan 20k så det är inga jättepengar i skillnad för att att bygga en 125 cc om man ser till att en sådan bör kunna ge mer än 20 hp med bra vridmoment. Det återstår dock att se hur det lirar.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 22 jan 2017, 10:25
av billykid
Snyggt och bra jobbat MickS är ej förvånad av priset....
Försökte själv sälja en
SACHS AKF 5vxl utan Cylle/Topp & Förknasare
i Super Topp Skick för 4500kr.
Det blir för mycket tycker dom flesta som heller köper ett renoverings objekt
för runda slängar ca. 3500kr och renovera med ca. 4000kr till ==== Ca. 7500kr.
Om man/vi spånar lite Ex. Beg. Cylle/Topp/Föknasare = ca. 2500kr i mitt Ex.
då blir det ca. 8000kr utan att man ej behöver renovera motorn se bild...
ej renoverad eller upp målad på nåt vis....Topp Skick alltså
Det kostar att fixa en motor till ett bra skick....Typ: valiga SACHS KFS minst 3500kr
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 22 jan 2017, 11:30
av Micke S
Ett extremt bra pris för en så fin motor Billykid
Kostnaden för 125-motorn är okey även om jag tycker att allt är åt helskotta för dyrt förstås.

För de pengarna köper man ju en skitfin MC... Men jag vill ha riktig snurr på moppen och med bra körbarhet så det är bara att bita ihop och ta

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 22 jan 2017, 12:12
av billykid
Micke S skrev:Ett extremt bra pris för en så fin motor Billykid
Kostnaden för 125-motorn är okey även om jag tycker att allt är åt helskotta för dyrt förstås.

För de pengarna köper man ju en skitfin MC... Men jag vill ha riktig snurr på moppen och med bra körbarhet så det är bara att bita ihop och ta

.
.
Smakar det så kostar det....**L**..

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 22 jan 2017, 15:00
av Micke S
Alla kåpor på plats och motorn fylld med olja. Så nu är det bara att städa av i garaget och vänta på cylindern.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 22 jan 2017, 18:01
av HSE
Kostnaden för att köpa och renovera 5v "mopedmotorer" känns för hög för att vara värt det om man kan få en likaledes 5 växlad mycket kraftigare 125cc motor för nästan samma pengar

Den lilla motorn får ju ändå ha en 80cc cylinder kit för att ge bra körbarhet om jag går efter min smak. Vist jag har en vass Tysk original motor på 5 din hästar på min specialare och den går fint för att vara 50cc men jag saknar ändå vridet som större cylindervolym ger. Så länge man inte tävlar i 50cc klass så är valet lätt för mig mellan en liten och en större 5 växlad motor. Jag vill mest ha avslappnad körning med fartresurser när jag så vill

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 23 jan 2017, 11:21
av Skunkworkz
Låter som du egentligen inte är intresserad av att köra trimmad moppe, utan det är motorcykel du vill köra.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 23 jan 2017, 12:31
av HSE
Jo helst bådadera

Därför jag börjat fixa denna

- KS 125 001.JPG (122.63 KiB) Visad 2770 gånger

- KS 125 002.JPG (125.67 KiB) Visad 2770 gånger
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 23 jan 2017, 15:33
av HSE
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 23 jan 2017, 16:22
av Micke S
Lite mer info som kan vara till nytta för de som planerar att renovera en motor. Justeringen för växleklockan hade väldigt sliten gänga så jag gjorde iording en annan från en 3vx motor som har bra gänga. För att få växelaxeln så stabil som möjligt svarvade jag bort 2 mm undertill så får man på ytterliga två gängvarv på växelaxeln.
Den andra bilden är den yttre tryckplattan. Den var sårig på anliggningsytan för vikbrickan så den planades till i svarven. Plattan har nog gått utan bricka och skavts av muttern. I den här positionen använder jag en ny vikbricka. En annan konstighet med plattan var att orienteringshålet inte satt på rätt ställe så att fjäderkopparna gick fria. Men det var bara att lägga den så att hålen för fjäderkopparna linjerar med hålen i de övriga stålskivorna.
Normalt finns ett eller två shims under kopplingsnavet för att ställa in spelet på primäraxeln. I mitt fall, och det kan bero på att jag har en nytillverkad primäraxel, så blev spelet ganska exakt en tiondel som det ska vara utan att behöva använda shims där. Jag trodde t.o.m att navet bottnade men det fanns en tiondel kvar som behövs för att kopplingen inte ska låsa fast.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 23 jan 2017, 20:07
av Micke S
Verktyg för att spänna upp den stora 125-toppen i svarven tillverkat. Det behöver göras för att kunna justera klämspalten när jag har fått cylindern.