Vad har ni för väder?
Re: Vad har ni för väder?
Passerade 30 grader i skuggan här också i dag, det är hett att jobba i trädgården! Går åt ett par öl om dan i värmen
Tur man inte jobbar inomhus nu för tiden...

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Det blev nytt värmerekord i går! http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22942357.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Strålande sol och svag vind i dag, 7 grader svalare i skuggan än i förrgår men 23,4 grader räcker för mig... I solen är det fortfarande i varmaste laget när man jobbar
Potatis blommar fint nu, inga problem att få fina nypotatis till midsommar, får se hur det går med jordgubbarna, vattnar flitigt men det torkar lika fort i jordgubbslandet 

Det här kanske är något för HSE och andra som är intresserad av väder. Det är en app som visar aktuellt lufttryck och även variationen över tid som en graf. Jag har kalibrerat den mot en flygplatsbarometer som jag har men det finns uppgifter på nätet om aktuellt lufttryck om man behöver det. I alla fall om man har en flygplats i närheten. http://rl.se/vadret" onclick="window.open(this.href);return false;
Anledningen till att jag blev intresserad är att jag ville veta hur det påverkar bestyckningsbehovet. Men nu har det blivit en vana att ta en titt på det ändå dagligen. Orsaken är kanske inte enbart att jag har blivi panchis (fast lite så är det nog) utan också för att man kan se om det är på väg att bli kallare eller varmare ute . Faller trycket går det mot sämre väder och stiger det blir det varmare. Om trycket faller snabbt t.ex. med 2 hPa per timme är det risk för kraftig blåst eller storm. Det ser man (och märker ändå när det börjar blåsa) innan det kommer oväder. Här är en skärmdump från mobilen som täcker två dygn och man ser att det har varit några rejäla hack. Taket är kvar på huset så det var kanske inte så farligt... Luftrrycket är dock fortfarande högt, normaltrycket är ca 1013 hPa men varierar lite med vart man bor. Det minskar med 1 hPa per 8 meter ökning i höjd.
Anledningen till att jag blev intresserad är att jag ville veta hur det påverkar bestyckningsbehovet. Men nu har det blivit en vana att ta en titt på det ändå dagligen. Orsaken är kanske inte enbart att jag har blivi panchis (fast lite så är det nog) utan också för att man kan se om det är på väg att bli kallare eller varmare ute . Faller trycket går det mot sämre väder och stiger det blir det varmare. Om trycket faller snabbt t.ex. med 2 hPa per timme är det risk för kraftig blåst eller storm. Det ser man (och märker ändå när det börjar blåsa) innan det kommer oväder. Här är en skärmdump från mobilen som täcker två dygn och man ser att det har varit några rejäla hack. Taket är kvar på huset så det var kanske inte så farligt... Luftrrycket är dock fortfarande högt, normaltrycket är ca 1013 hPa men varierar lite med vart man bor. Det minskar med 1 hPa per 8 meter ökning i höjd.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Det är möjligt att det är bra med väder-appar. Fast jag föredrar Zünd-appar.
Hasse skrev:Fast jag föredrar Zünd-appar.

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
20 grader och gräsmattan klipps. Undrar vad katterna spanar på?
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Raketsport skrev: Undrar vad katterna spanar på? [/attachment]
Förmodligen en "tappad skruv"

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Jag har inga kvar... 

Raketsport skrev:Finns gott om dom, du har ju hälsat på ibland

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Hasse skrev:Jag har inga kvar...
va fint då måste det ju finnas hål att hälla tillbaka spånet i...

Regnar faktiskt just nu och bara 14 grader varmt. Längesedan det kom några droppar här...
Regnskuren varade bara 15 minuter. Sedan solsken och blå himmel igen samt 22 grader