Sida 185 av 467
Postat: 01 okt 2013, 16:53
av Micke S
zappafan skrev:Hoppas att det går att använda 42 i slag....

EKFen har 44 i slag. Eller blir det en vanlig vev med 42 mm och en spacer under cylindern?
Postat: 01 okt 2013, 17:06
av musköchrister
är ganska säker på att den cylindern är 44slag, iallafall påstod han jag köpte den av att han hade haft den monterad på ekf. och om inte minnet sviker helt,provade jag den själv på ekf. men det är många år sedan
Postat: 01 okt 2013, 18:22
av zappafan
Jo jag vet EKF:en har 44 mm , risken är nog
Conrad vet hur läget är...
här är bilder med försök till
44mm slag...
(ser bra ut överströmmarna/avgas jämfört med 40 mm)
&
40 mm ....

Postat: 07 okt 2013, 20:21
av zappafan
Postat: 07 okt 2013, 22:06
av erlan
min cyl för 39,7 slag? har lägre totalhöjd, så det är lätt att kolla.
erlan
Postat: 07 okt 2013, 22:10
av zappafan
71 mm från Topplan ->Blockplan/cylinderfot..
Postat: 08 okt 2013, 16:59
av zappafan
Har tydligen
14 mm kolvbult på Athenan (80 cc) vad är för & nackdel mot
12 mm som verkar vanligare, nu finns det ju bra nållager till 12 kolvbult på EKF.... eller svarade jag på min egen fråga....

Postat: 08 okt 2013, 17:39
av erlan
min std 6,25hk var även den 71mm hög.
min 40X39,7 ? cylinder var 68,5mm hög. händelsevis så råkade gileracylindern som låg i samma låda vara exakt lika hög. så det kan ju vara så att min cylinder är modifierad för gilera-bruk.
erlan
Postat: 08 okt 2013, 19:04
av Rexxy
zappafan skrev:Har tydligen
14 mm kolvbult på Athenan (80 cc) vad är för & nackdel mot
12 mm som verkar vanligare, nu finns det ju bra nållager till 12 kolvbult på EKF.... eller svarade jag på min egen fråga....

Ju större lager, desto bättre. Tål högre belastning!
Postat: 08 okt 2013, 19:18
av zappafan
Rexxy skrev:Ju större lager, desto bättre. Tål högre belastning!
Måste va trött efter jobbet som inte tänkte på det....

Postat: 09 okt 2013, 11:55
av musköchrister
mätt på 2st 39,7cyl : fick dom till 68,6mm . 44slag 71,2mm
Postat: 09 okt 2013, 14:49
av erlan
ja då hade man lärt sig nåt nytt igen då. jag har alltid trott att 40mm cylindrar är för 39,7 i slag. 40x44 ger 55,3cc kom jag fram till.
vi är nog några som är nyfikna på hur den cyllen blir att gå.
erlan
Postat: 09 okt 2013, 17:06
av musköchrister
sachs orginalcylindrarna som har 40 borr har 39,7 i slag,jag har inte sett nåt annat iallafall.
en annan fråga : dom tidiga 6-vxl med lilla kopplingen och smala kåpan verkar ha 44slag. vad är det för borr då ? 38mm?
Postat: 09 okt 2013, 17:12
av Rexxy
musköchrister skrev:sachs orginalcylindrarna som har 40 borr har 39,7 i slag,jag har inte sett nåt annat iallafall.
en annan fråga : dom tidiga 6-vxl med lilla kopplingen och smala kåpan verkar ha 44slag. vad är det för borr då ? 38mm?
Jag har en cylinder för 44slag, och där är det 38mm borr.
Kör med en std 38mm sachskolv i den.

Postat: 09 okt 2013, 17:35
av erlan
ja det var därför jag antog att alla 40borrade cylindrar hade 39,7 slag.
får man fråga vad det är för cylinder zappafan har köpt? athena50 ?
erlan