Sleeper ilo:n jaha, och nu??

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svetsa med gas eller tig istället! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Wiklund skrev:Svetsa med gas eller tig istället! :wink:
Köp det till mig så visst :wink: Man tager vad man hager. btw, så svetsa jag med gas första gången jag gjorde röret, och aldrig mer :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gas är ju det roligaste att svetsa!!!
Mest utmaning :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

ilogurra skrev:
Wiklund skrev:Svetsa med gas eller tig istället! :wink:
Köp det till mig så visst :wink: Man tager vad man hager. btw, så svetsa jag med gas första gången jag gjorde röret, och aldrig mer :oops:
Gassvets is the shit! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gas en utmaning? Vad är det för problem och svetsa med gas? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När du väl kommer underfund med gassvetsning så kommer du inte vilja svetsa tunnplåt med nåt annat.
Och det mest allsidiga man kan ha, man kan skära, svetsa, värma, löda.

Det gäller att ha ett munstycke som inte är för litet, men inte för stort heller, ställa in acetylen/oxygen bra och sedan lära sig att läsa av smältan och hur/när man tillför tillsatsmaterial. När du lärt dig det så går det som en dans. När jag lärde mig så fick jag lära mig av två stycken, två olika metoder, ena liksom doppade munstycket och tillförde tillsatsmaterial och så körde man så, den andre mer konventionellt att värma och hela tiden tillföra tillsatsmaterial. <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

Conrad Engström skrev:Gas en utmaning? Vad är det för problem och svetsa med gas?
Resten är ju lätt när man ställt in rätt, men gasen är mycket teknik när man svetsar, mer än det andra iallafall <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gubbar, lugna er, gassvets må vara bra på sina ställen, men det krävs mer tid, och det krävs mer erfarenhet att lägga en bra sträng. Då kan man lika bra använda en bra inställd mig/mag maskin och få jobbet klart på en kvart.

Och ett tips är ju att när du får tillfälle hos någon polare eller liknande så testa tig, sjukt skoj ångrar inte en enda dag att jag tog licens i det istället för andra svets metoder <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

avgas

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helt klart Gurra, man måste prova allt...häftig avgaspipa... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roligt att alla tycker olika på vilken svets man ska ha! :)
Men men. man tager vad man hager :wink:

Billykid: Ja det måste man. haha, tack 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi gamla uvar brukar anse att gasen ger en jämnare övegång mellan varm och kall plåt, och t.ex. ett avgassystem blir mycket tåligare mot
sprickor. och när man lärt sig det så är det mycket lättare att få tätt.
jag har dock alldrig varit med om att migsvetsade avgassystem spruckit.
Men när jag byggde hedders (extraktogrenrör) till min valiant -64 för ett
par år sen så dammade jag av gassvetsen bara därför att.
Nackdelen är att det gärna vill slå sig med gasen.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Migen är ju överlägsen överlag, men gas är roligt att svetsa och jag tycker det blir bäst på avgasrör,
Och det går ju inte att rostlaga karosser med gassvets, eller går och går men inget man gör <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alla gör som dem vill :wink:

Kolla här för nya bilder på moppen : http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?p=60784&mforum=raketsport#60784

:D :D <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu varit på IS race och lite så! Var riktigt kul :)
var ju TVUNGEN å trimma lite tills de. så fick bli en 16mm motorsågs förgasare, tysk 3,5hk cylinder och mitt FINA avstämda 8)
Bild
Luft filter måste man ju ha 8)
Bild

Brum brum
Bild
Fick sladd :shock:
Bild
Full spätt frammåt, runt 40-45 km/h :lol:
Bild
full gas ut från kurvan! :D
Bild
Kör i spåren! ( crossarna som gjort dem )
Bild

Kommer mer bilder i en annan tråd :) <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Halloj!
skulle ta moppen till praktiken i fredags. startade som vanligt. men tvärdog efter 10sek :? kollade gnistan. helt tomt! Så nu bytte jag kondensator ( den som satt i blev dålig i sommras :oops: så hade en hemma. Bytte den. satte tillbaka allt. blev fin gnista. men startar inte!
När den väl startade. gick den som en påse nötter! gick ojämt å skit.

Så jag testade att vrida lite på tändplattan. fortfarande fin gnista. men nu var den sten död!

Och soppa får den. bra komp :?

nån som vet :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar