Sleeper ilo:n jaha, och nu??
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När du väl kommer underfund med gassvetsning så kommer du inte vilja svetsa tunnplåt med nåt annat.
Och det mest allsidiga man kan ha, man kan skära, svetsa, värma, löda.
Det gäller att ha ett munstycke som inte är för litet, men inte för stort heller, ställa in acetylen/oxygen bra och sedan lära sig att läsa av smältan och hur/när man tillför tillsatsmaterial. När du lärt dig det så går det som en dans. När jag lärde mig så fick jag lära mig av två stycken, två olika metoder, ena liksom doppade munstycket och tillförde tillsatsmaterial och så körde man så, den andre mer konventionellt att värma och hela tiden tillföra tillsatsmaterial. <!-- </EdIndex> --></div>
Och det mest allsidiga man kan ha, man kan skära, svetsa, värma, löda.
Det gäller att ha ett munstycke som inte är för litet, men inte för stort heller, ställa in acetylen/oxygen bra och sedan lära sig att läsa av smältan och hur/när man tillför tillsatsmaterial. När du lärt dig det så går det som en dans. När jag lärde mig så fick jag lära mig av två stycken, två olika metoder, ena liksom doppade munstycket och tillförde tillsatsmaterial och så körde man så, den andre mer konventionellt att värma och hela tiden tillföra tillsatsmaterial. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gubbar, lugna er, gassvets må vara bra på sina ställen, men det krävs mer tid, och det krävs mer erfarenhet att lägga en bra sträng. Då kan man lika bra använda en bra inställd mig/mag maskin och få jobbet klart på en kvart.
Och ett tips är ju att när du får tillfälle hos någon polare eller liknande så testa tig, sjukt skoj ångrar inte en enda dag att jag tog licens i det istället för andra svets metoder <!-- </EdIndex> --></div>
Och ett tips är ju att när du får tillfälle hos någon polare eller liknande så testa tig, sjukt skoj ångrar inte en enda dag att jag tog licens i det istället för andra svets metoder <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi gamla uvar brukar anse att gasen ger en jämnare övegång mellan varm och kall plåt, och t.ex. ett avgassystem blir mycket tåligare mot
sprickor. och när man lärt sig det så är det mycket lättare att få tätt.
jag har dock alldrig varit med om att migsvetsade avgassystem spruckit.
Men när jag byggde hedders (extraktogrenrör) till min valiant -64 för ett
par år sen så dammade jag av gassvetsen bara därför att.
Nackdelen är att det gärna vill slå sig med gasen.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
sprickor. och när man lärt sig det så är det mycket lättare att få tätt.
jag har dock alldrig varit med om att migsvetsade avgassystem spruckit.
Men när jag byggde hedders (extraktogrenrör) till min valiant -64 för ett
par år sen så dammade jag av gassvetsen bara därför att.
Nackdelen är att det gärna vill slå sig med gasen.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alla gör som dem vill 
Kolla här för nya bilder på moppen : http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?p=60784&mforum=raketsport#60784
<!-- </EdIndex> --></div>

Kolla här för nya bilder på moppen : http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?p=60784&mforum=raketsport#60784

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu varit på IS race och lite så! Var riktigt kul 
var ju TVUNGEN å trimma lite tills de. så fick bli en 16mm motorsågs förgasare, tysk 3,5hk cylinder och mitt FINA avstämda

Luft filter måste man ju ha

Brum brum

Fick sladd

Full spätt frammåt, runt 40-45 km/h

full gas ut från kurvan!

Kör i spåren! ( crossarna som gjort dem )

Kommer mer bilder i en annan tråd

var ju TVUNGEN å trimma lite tills de. så fick bli en 16mm motorsågs förgasare, tysk 3,5hk cylinder och mitt FINA avstämda

Luft filter måste man ju ha

Brum brum

Fick sladd

Full spätt frammåt, runt 40-45 km/h

full gas ut från kurvan!

Kör i spåren! ( crossarna som gjort dem )

Kommer mer bilder i en annan tråd

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Halloj!
skulle ta moppen till praktiken i fredags. startade som vanligt. men tvärdog efter 10sek
kollade gnistan. helt tomt! Så nu bytte jag kondensator ( den som satt i blev dålig i sommras
så hade en hemma. Bytte den. satte tillbaka allt. blev fin gnista. men startar inte!
När den väl startade. gick den som en påse nötter! gick ojämt å skit.
Så jag testade att vrida lite på tändplattan. fortfarande fin gnista. men nu var den sten död!
Och soppa får den. bra komp
nån som vet
skulle ta moppen till praktiken i fredags. startade som vanligt. men tvärdog efter 10sek

När den väl startade. gick den som en påse nötter! gick ojämt å skit.
Så jag testade att vrida lite på tändplattan. fortfarande fin gnista. men nu var den sten död!
Och soppa får den. bra komp

nån som vet