Sida 20 av 25
Postat: 03 mar 2011, 20:27
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svetsa med gas eller tig istället!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 mar 2011, 20:41
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Wiklund skrev:Svetsa med gas eller tig istället!

Köp det till mig så visst

Man tager vad man hager. btw, så svetsa jag med gas första gången jag gjorde röret, och aldrig mer

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 mar 2011, 20:45
av Samuel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gas är ju det roligaste att svetsa!!!
Mest utmaning

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 mar 2011, 20:45
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:Wiklund skrev:Svetsa med gas eller tig istället!

Köp det till mig så visst

Man tager vad man hager. btw, så svetsa jag med gas första gången jag gjorde röret, och aldrig mer

Gassvets is the shit!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 mar 2011, 22:29
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gas en utmaning? Vad är det för problem och svetsa med gas? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 mar 2011, 22:37
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När du väl kommer underfund med gassvetsning så kommer du inte vilja svetsa tunnplåt med nåt annat.
Och det mest allsidiga man kan ha, man kan skära, svetsa, värma, löda.
Det gäller att ha ett munstycke som inte är för litet, men inte för stort heller, ställa in acetylen/oxygen bra och sedan lära sig att läsa av smältan och hur/när man tillför tillsatsmaterial. När du lärt dig det så går det som en dans. När jag lärde mig så fick jag lära mig av två stycken, två olika metoder, ena liksom doppade munstycket och tillförde tillsatsmaterial och så körde man så, den andre mer konventionellt att värma och hela tiden tillföra tillsatsmaterial. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 mar 2011, 22:40
av Samuel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Gas en utmaning? Vad är det för problem och svetsa med gas?
Resten är ju lätt när man ställt in rätt, men gasen är mycket teknik när man svetsar, mer än det andra iallafall <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 mar 2011, 01:34
av Pop
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gubbar, lugna er, gassvets må vara bra på sina ställen, men det krävs mer tid, och det krävs mer erfarenhet att lägga en bra sträng. Då kan man lika bra använda en bra inställd mig/mag maskin och få jobbet klart på en kvart.
Och ett tips är ju att när du får tillfälle hos någon polare eller liknande så testa tig, sjukt skoj ångrar inte en enda dag att jag tog licens i det istället för andra svets metoder <!-- </EdIndex> --></div>
avgas
Postat: 04 mar 2011, 01:39
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helt klart Gurra, man måste prova allt...häftig avgaspipa...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 mar 2011, 11:22
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roligt att alla tycker olika på vilken svets man ska ha!

Men men. man tager vad man hager
Billykid: Ja det måste man. haha, tack

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 mar 2011, 13:11
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi gamla uvar brukar anse att gasen ger en jämnare övegång mellan varm och kall plåt, och t.ex. ett avgassystem blir mycket tåligare mot
sprickor. och när man lärt sig det så är det mycket lättare att få tätt.
jag har dock alldrig varit med om att migsvetsade avgassystem spruckit.
Men när jag byggde hedders (extraktogrenrör) till min valiant -64 för ett
par år sen så dammade jag av gassvetsen bara därför att.
Nackdelen är att det gärna vill slå sig med gasen.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 mar 2011, 13:16
av Samuel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Migen är ju överlägsen överlag, men gas är roligt att svetsa och jag tycker det blir bäst på avgasrör,
Och det går ju inte att rostlaga karosser med gassvets, eller går och går men inget man gör <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 mar 2011, 15:54
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alla gör som dem vill
Kolla här för nya bilder på moppen :
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?p=60784&mforum=raketsport#60784

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 mar 2011, 21:39
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu varit på IS race och lite så! Var riktigt kul

var ju TVUNGEN å trimma lite tills de. så fick bli en 16mm motorsågs förgasare, tysk 3,5hk cylinder och mitt FINA avstämda

Luft filter måste man ju ha
Brum brum

Fick sladd

Full spätt frammåt, runt 40-45 km/h

full gas ut från kurvan!

Kör i spåren! ( crossarna som gjort dem )
Kommer mer bilder i en annan tråd

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 18:55
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Halloj!
skulle ta moppen till praktiken i fredags. startade som vanligt. men tvärdog efter 10sek

kollade gnistan. helt tomt! Så nu bytte jag kondensator ( den som satt i blev dålig i sommras

så hade en hemma. Bytte den. satte tillbaka allt. blev fin gnista. men startar inte!
När den väl startade. gick den som en påse nötter! gick ojämt å skit.
Så jag testade att vrida lite på tändplattan. fortfarande fin gnista. men nu var den sten död!
Och soppa får den. bra komp
nån som vet

<!-- </EdIndex> --></div>