Helt enig om att bra verktyg gör mer än halva jobbet och en bra investering när hobbyn bara fortsätter. Börjar just bygga min tredje Sachsmotor och skönt att ha specialverktygen.
Toppen från FP ger en vettig kompression tillsammans med en bra klämspalt. Jag har en topp från NC motorparts som ser ut som original med bussningar, fast med ett centrerat stift. Körde den för två år sen med tvåpeten i stummisen. Lite för högt komp och klämspalt, men förbränningsrummet har blivit masserat hos Tivedens sen dess, dock inte kört med den än.
På den här motorn har jag nu 32mm kort krök plus passande Jamarcol, som ändå har en lite pipa inuti. Körde lite förra året med en mer aktiv pipa från RP och upplever bättre botten och mellanregister med Jamarcol, samt att den ser bättre ut på stummisen. Men jag ska testa RP igen i år, då jag bytt förgasare till Mikuni, samt nu drevat ner lite. Men markfrigången blir lidande med RP, mycket för att stödet inte fälls upp helt.
När det gäller utväxlingen på fyrpetade Sachs tycker jag att den är skum, men kanske du har rätt i att det är bra som det är. Men vill testa och se om jag kan få den att yla ur på fyran om det blåser motvind eller går lite uppför. Bytet av förgasare och eventuellt avgas kommer ju att spela in där också. Jag är fast med att byta drev bak med Nymans 90, men med ett annat (Leleu 100?) nav finns det kanske möjligheter att finlira med drevet bak istället.