Apollo 8037 en stummis det med väl?

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Mumkas

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Svarar på Skånings frågor en i taget. :)

Helt enig om att bra verktyg gör mer än halva jobbet och en bra investering när hobbyn bara fortsätter. Börjar just bygga min tredje Sachsmotor och skönt att ha specialverktygen.

Toppen från FP ger en vettig kompression tillsammans med en bra klämspalt. Jag har en topp från NC motorparts som ser ut som original med bussningar, fast med ett centrerat stift. Körde den för två år sen med tvåpeten i stummisen. Lite för högt komp och klämspalt, men förbränningsrummet har blivit masserat hos Tivedens sen dess, dock inte kört med den än.

På den här motorn har jag nu 32mm kort krök plus passande Jamarcol, som ändå har en lite pipa inuti. Körde lite förra året med en mer aktiv pipa från RP och upplever bättre botten och mellanregister med Jamarcol, samt att den ser bättre ut på stummisen. Men jag ska testa RP igen i år, då jag bytt förgasare till Mikuni, samt nu drevat ner lite. Men markfrigången blir lidande med RP, mycket för att stödet inte fälls upp helt.

När det gäller utväxlingen på fyrpetade Sachs tycker jag att den är skum, men kanske du har rätt i att det är bra som det är. Men vill testa och se om jag kan få den att yla ur på fyran om det blåser motvind eller går lite uppför. Bytet av förgasare och eventuellt avgas kommer ju att spela in där också. Jag är fast med att byta drev bak med Nymans 90, men med ett annat (Leleu 100?) nav finns det kanske möjligheter att finlira med drevet bak istället.
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Verkligen special trimning :D
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

ESGEE skrev: 23 apr 2026, 13:28 Verkligen special trimning :D
Inte superspecial, men cylindern finns inte över disk iaf, samt att fler och fler kör Mikuni på Sachs numera sen tvåtaktsmeken började göra och sälja insug. Sen kan jag tycka att en Bing 17 hör hemma på en Sachs, liksom att toppen är lite malplacerad. Men roligt är det med mopedmotorer. :D
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Skriv svar