Z-Type

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du snålat med procenten på bensinblandningem :?:

Märkligt,totalslakt efter några mil :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Krokig vevaxel. Har du C3 lager? <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->9,2mil höll det... :cry:

1% Triboron körde jag på, men funderar på att gå tillbaka till Castrol TTS <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du är inte den första Tiboron åkaren att slakta :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilka då? dom man "hört" är ju nöjda.. :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har kört HÅRT i 4 år på 0.6% med EKF 80cc, och inte haft nå bekymmer.
Perka kör ännu hårdare, och det bara funkar för han oxå.
Så jag vet inte om man ska beskylla Triboron oljan för haverierna.

Frenchy, körde du på 95 eller 98 ?
Man ska bara köra 95 med Triboron enligt Tommy. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Från Triborons egna sida:
Vad är rätt oljeinblandning?
Rätt oljeinblandning styrs nästan helt av vid vilket motorvarv som cykeln arbetar. En högvarvig motor behöver mer olja än en lågvarvig. Mycket avgörs av hur länge bränsleluftblandningen befinner sig i motorn. En lågvarvig 500cc har en lång genomströmningstid och klarar sig bra på 2 % oljeinblandning under förutsättning att oljan är av hög kvalité. En mer högvarvig 125cc har kortare genomströmningstid vilket gör att mer olja behövs, ca 3,1 %. Gokart motorer som varvar mycket (upp till 22 000 v/min) vilket ger extremt kort genomströmningstid som kräver upp till 5 % oljeinblandning. En 125cc trail cykel är mycket lågvarvig och klarar 1,25 % oljeinblandning.
Följ gärna nedanstående tabell för alla vanliga 2 T oljor.
När det gäller Triboron 2 T oljor för självblandning halveras doseringen = 1 %.
OBS! Följ alltid färgen på stiftet. Färgen skall vara ljust brun, lite färg på stiftet.
Till 2- Takts motorer får endast blyfri 95- oktanig bensin användas! <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kör bara på 95 oktan.

Sedan om det beror på Triboron eller ej låter jag vara osagt.

Förmodligen är det väl jag som har sjabblat, men vet ju inte
vad som blev tokigt. Sedan är det ju halvtråkigt om det händer igen.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte kul. Men jag hoppas du fick 9,2 härliga mil i alla fall. 8)
En amatörteori: kan du ha shimsat för tajt? <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jorå, det var kul så länge det varade! :lol:

Det sitter inga schims på vevaxeln på dessa makapärer. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shock: Jasså. De hade jag ingen aaaaning om. Men hur gör du för å få rätt spel dårå? <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det bara blir så! :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror att lagret skall flyta innanför hållaren till "packboxen"
Det är en otroligt grov vevaxel och den rör sig mycket av värme. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fatchance skrev:Jag kör bara på 95 oktan.

Sedan om det beror på Triboron eller ej låter jag vara osagt.

Förmodligen är det väl jag som har sjabblat, men vet ju inte
vad som blev tokigt. Sedan är det ju halvtråkigt om det händer igen..

Kanske inte beror på själva oljan utan på ett mycket dåligt formulerat dokument som återfinns på Triborons hemsida, i texten skriver dom citat:
När det gäller Triboron 2 T oljor för självblandning halveras doseringen =1% :Slut citat, fortsätter man att läsa kommer man till en tabell som talar om
% inblandning med vanliga 2 T oljor, tolkar jag det rätt så bör en trimmad mopedmotor ligga nånstans mellan 3 - 5% blandning beroende på trimmningsgrad
och det skulle isf ge 1,5 - 2,5% blandning med Triboron.

Några inlägg högre upp talar en medlem på forumet om 0,6% inblandning vilket skulle vara lämpligt för en lågvarvig trailcykel???
och det handlar det inte om förstår jag av texten i inlägget

För mig känns det inte seriöst att formulera ett dokument som är riktat
till konsument på detta sätt, det är tvetydigt och konsumenten riskerar
allvarliga motorskador och stora kostnader för reparation genom denna
formulering



Länk till Triborons PDF dokument
http://www.triboron.se/files/manager/pdf/ratt_oljeinblandning_ny.pdf <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:
Skunkworkz skrev:Vikten har VÄLDIGT LITEN inverkan på toppfarten.
Japp.

Men med ökat vikt brukar man automatiskt ha lite större frontarea! :roll:
Så vikten spelar indirekt en roll i hastigheten.
En rund mage har mindre luftmotstånd än en platt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar