
Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)
Hmm håller med "lurad"....se länk: Tändspole Kokusan ( högvarvsspole utan varvstopp. )zappafan skrev:Som vanligt är man väl lurad,men inte är det väl nåt varvstopp på Kokusan?
http://www.trimbutiken.se/puch/puch-dak ... stopp.html
Så akta er för den gula Kokusan tändspolen då kan du övervava motorn tills den sprängs....

- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Hej Peder
Vet att det är svårt att få orginalspolen att varva mer än 10.000
En kund kollade Race tändspolen och upptäckte att den backade tändningen på ett visst varv. vilket kommer jag inte i håg men det fungerar i alla fall.
Kontakta tillverkaren top performance för med information
På informationen med spolen står bara att den är utan varvtalsbegränsning.
Mvh
RN
Fick ett litet svar iaf...
Vet att det är svårt att få orginalspolen att varva mer än 10.000
En kund kollade Race tändspolen och upptäckte att den backade tändningen på ett visst varv. vilket kommer jag inte i håg men det fungerar i alla fall.
Kontakta tillverkaren top performance för med information
På informationen med spolen står bara att den är utan varvtalsbegränsning.
Mvh
RN
Fick ett litet svar iaf...

Jag har inte märkt av något varvstopp på Kokusan.zappafan skrev:Jag vill då inte ha nåt varvtalsstopp, däremot hade det ju varit bra om den retarderade tändningen på högre varv....
Det man kan göra om man vill retardera tändningen på ett enkelt sätt utan egentlig kostnad är att koppla en kondensator mellan triggerledningen på Kokusansystemet till jord. Jag testade lite med det förut och kunde få tändningen att ändra sig från 2 mm BTDC till 0 mm med en 0,5 uF kondensator. Jag fullföljde inte utvärderingen utan såg bara att principen fungerade och tänkte prova med en 0,2 uF kondensator vid tillfälle. Dels för att inte få en inte fullt så kraftig retardering, dels för att inte dämpa triggersignalen så mycket som det blev med 0,5 uF. Vid den testen såg man att så fort man började gasa så började förtändningen steglöst minska med stigande varvtal.
HD-formatet verkade inte ha slagit igenom vid tillfället för filmningen men man ser i alla fall att märkningen rör på sig.
http://www.youtube.com/watch?v=xM4m-ExmW8I
Tycker han att DU ska kontakta tillverkarenzappafan skrev:Hej Peder
Vet att det är svårt att få orginalspolen att varva mer än 10.000
En kund kollade Race tändspolen och upptäckte att den backade tändningen på ett visst varv. vilket kommer jag inte i håg men det fungerar i alla fall.
Kontakta tillverkaren top performance för med information
På informationen med spolen står bara att den är utan varvtalsbegränsning.
Mvh
RN
Fick ett litet svar iaf...


det är väl ända säljarens uppgift tycker jag
Klarar verkligen inte tändspolen mer än 10000 v/min

Då vill du ha med 14mm kolvbult..kejsaren skrev:är det fortfarande problem att få tag i kolv till std ekf cylinder??
jag har några jag håller på att snygga till och behöver öd kolvar till dom.
har googlat lite utan framgång.


http://www.ebay.de/itm/39mm-50M-B-50LKH ... 0814630%26
Senast redigerad av billykid den 22 nov 2013, 20:05, redigerad totalt 1 gång.
VRM har prima kolvar även öd, dock fick jag köpa hans specialkejsaren skrev:är det fortfarande problem att få tag i kolv till std ekf cylinder??
jag har några jag håller på att snygga till och behöver öd kolvar till dom.
har googlat lite utan framgång.
nållager 14-12 då kolven jag köpte till 5,8 cylindern var en special
"race" med endast en kolvring. Men jag har för mig att han sa att
han har "vanliga" med 14 bult och två ringar också
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län