Sida 194 av 467
Postat: 22 nov 2013, 15:05
av zappafan
Som vanligt är man väl lurad

,men inte är det väl nåt
varvstopp på Kokusan?
Postat: 22 nov 2013, 15:51
av billykid
zappafan skrev:Som vanligt är man väl lurad

,men inte är det väl nåt
varvstopp på Kokusan?
Hmm håller med "lurad"....se länk:
Tändspole Kokusan ( högvarvsspole utan varvstopp. )
http://www.trimbutiken.se/puch/puch-dak ... stopp.html
Så akta er för den gula Kokusan tändspolen då kan du övervava motorn tills den sprängs....

Postat: 22 nov 2013, 15:53
av JanneL
är det fortfarande problem att få tag i kolv till std ekf cylinder??
jag har några jag håller på att snygga till och behöver öd kolvar till dom.
har googlat lite utan framgång.
Postat: 22 nov 2013, 16:11
av zappafan
Jag vill då
inte ha nåt varvtalsstopp, däremot hade det ju varit bra om den retarderade tändningen på högre varv....

Postat: 22 nov 2013, 16:23
av erlan
kejsaren skrev:är det fortfarande problem att få tag i kolv till std ekf cylinder??
jag har några jag håller på att snygga till och behöver öd kolvar till dom.
har googlat lite utan framgång.
i nödfall kan du studera en kreidlerkolv. blir lite elakare porttider.
erlan
Postat: 22 nov 2013, 16:49
av zappafan
Hej Peder
Vet att det är svårt att få orginalspolen att varva mer än 10.000
En kund kollade Race tändspolen och upptäckte att den backade tändningen på ett visst varv. vilket kommer jag inte i håg men det fungerar i alla fall.
Kontakta tillverkaren top performance för med information
På informationen med spolen står bara att den är utan varvtalsbegränsning.
Mvh
RN
Fick ett litet svar iaf...

Postat: 22 nov 2013, 16:51
av Micke S
zappafan skrev:Jag vill då
inte ha nåt varvtalsstopp, däremot hade det ju varit bra om den retarderade tändningen på högre varv....

Jag har inte märkt av något varvstopp på Kokusan.
Det man kan göra om man vill retardera tändningen på ett enkelt sätt utan egentlig kostnad är att koppla en kondensator mellan triggerledningen på Kokusansystemet till jord. Jag testade lite med det förut och kunde få tändningen att ändra sig från 2 mm BTDC till 0 mm med en 0,5 uF kondensator. Jag fullföljde inte utvärderingen utan såg bara att principen fungerade och tänkte prova med en 0,2 uF kondensator vid tillfälle. Dels för att inte få en inte fullt så kraftig retardering, dels för att inte dämpa triggersignalen så mycket som det blev med 0,5 uF. Vid den testen såg man att så fort man började gasa så började förtändningen steglöst minska med stigande varvtal.
HD-formatet verkade inte ha slagit igenom vid tillfället för filmningen men man ser i alla fall att märkningen rör på sig.
http://www.youtube.com/watch?v=xM4m-ExmW8I
Postat: 22 nov 2013, 18:20
av JanneL
zappafan skrev:Hej Peder
Vet att det är svårt att få orginalspolen att varva mer än 10.000
En kund kollade Race tändspolen och upptäckte att den backade tändningen på ett visst varv. vilket kommer jag inte i håg men det fungerar i alla fall.
Kontakta tillverkaren top performance för med information
På informationen med spolen står bara att den är utan varvtalsbegränsning.
Mvh
RN
Fick ett litet svar iaf...

Tycker han att DU ska kontakta tillverkaren
det är väl ända säljarens uppgift tycker jag
Klarar verkligen inte tändspolen mer än 10000 v/min

Postat: 22 nov 2013, 19:39
av erlan
kokusan är väl ingen racetändning egentligen? är inte det standardtändningen till kinabyggda zyndapp? eller har jag blandat ihop det?
erlan
Postat: 22 nov 2013, 19:46
av billykid
kejsaren skrev:är det fortfarande problem att få tag i kolv till std ekf cylinder??
jag har några jag håller på att snygga till och behöver öd kolvar till dom.
har googlat lite utan framgång.
Då vill du ha med 14mm kolvbult..

Hmm här har du en kolv 39mm.....tok dyr tycker jag iaf...98 Euro..

´. Jag har gett ca. 500kr för kolvar till Sachs 50S
http://www.ebay.de/itm/39mm-50M-B-50LKH ... 0814630%26
Postat: 22 nov 2013, 19:54
av testo
kejsaren skrev:är det fortfarande problem att få tag i kolv till std ekf cylinder??
jag har några jag håller på att snygga till och behöver öd kolvar till dom.
har googlat lite utan framgång.
VRM har prima kolvar även öd, dock fick jag köpa hans special
nållager 14-12 då kolven jag köpte till 5,8 cylindern var en special
"race" med endast en kolvring. Men jag har för mig att han sa att
han har "vanliga" med 14 bult och två ringar också
Postat: 23 nov 2013, 02:54
av JanneL
helvete vad dyra kolvar !!!
tror cylindrarna får ligga orörda ett tag till
vad tog vrm för kolvarna ?
Postat: 24 nov 2013, 12:52
av zappafan
Såg den här igårkväll på Filmstaden Umeå, grym film en av dom bättre i år..
(lite för lång som vanligt..)

Åsså ett
litet ryck i garaget, flytta över 4-lamells-kopplingskorgen till Rakadrevsatsen från M. Thollander....

Postat: 24 nov 2013, 16:39
av SachsMekarn
Rakskurna drev är fina grejjor

Postat: 24 nov 2013, 17:47
av Säcken
Ser på mätaren att du bara supit upp dig i 0,3promille
