Gammal bensin!?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag ju mest kört på typ Aspen därav problemfritt... 8)

Normalt klarar alkylatbensin flera års lagring utan att egenskaperna försämras. Hållbarheten minskar dock om man slarvar med att dra åt korken, låter dunken stå länge i starkt solsken, eller om man på något annat sätt utsätter dunken för höga temperaturer.
Om bensinen är klar och blank så är den i bra skick. Det som ändå kan hända är att de lätta komponenterna har avdustat. I så fall kan motorn vara lite svårstartad.
<!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
nissebro1

Inlägg av nissebro1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pop skrev:har man gastät tank så kanske jag skulle tro på er när ni säger att eran bensin håller sig fräsch ett halv år i tanken utan fylla på. kolvätet "dunstar" och kvar finns en blandning som saknar de lättaste gaserna som gör motorn går lätt = mopeden/bil/mc vilket fordon som helst som drivs av bensin, får inte sin fulla potens.

och har ni en gastät tank, så undrar jag hur ni får ut bensinen ur den när ni vrider på kranen

men sen kanske ni använder motorer som går skit vanligtvis, så då märker ni säkert ingen skillnad. eller möjligtvis har ni trampor och brukar få kämpa med dom ändå.
En fråga? Vad händer med bensin i jeepdunk, håller den sig bättre där? <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

nissebro1 skrev:
Pop skrev:har man gastät tank så kanske jag skulle tro på er när ni säger att eran bensin håller sig fräsch ett halv år i tanken utan fylla på. kolvätet "dunstar" och kvar finns en blandning som saknar de lättaste gaserna som gör motorn går lätt = mopeden/bil/mc vilket fordon som helst som drivs av bensin, får inte sin fulla potens.

och har ni en gastät tank, så undrar jag hur ni får ut bensinen ur den när ni vrider på kranen

men sen kanske ni använder motorer som går skit vanligtvis, så då märker ni säkert ingen skillnad. eller möjligtvis har ni trampor och brukar få kämpa med dom ändå.
En fråga? Vad händer med bensin i jeepdunk, håller den sig bättre där?
den är lufttät om packningen är hel. alltså gastät, inga problem att förvara bensin i såna längre tid. <!-- </EdIndex> --></div>
Björndalen
Kontakt:

Aspen & Triboron

Inlägg av Björndalen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som testat Aspens högoktaniga racingbränsle i kombination med Triboron 2-takts koncentrat ? <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Re: Aspen & Triboron

Inlägg av Nymans2013 »

Björndalen skrev:Någon som testat Aspens högoktaniga racingbränsle i kombination med Triboron 2-takts koncentrat ?
Aspens högoktaniga har jag kört med på den tiden vi hade Gorkartar, samt i min Puch Montana GL jag hade. Ger en viss ökning, men inget som gör det värt pengarna gentemot vanlig soppa (i det fallet V-power 99oktan).

Triboron håller jag och chefen på att testa i våra bruksmoppar i skrivande stund, rökfritt och luktfritt står det på flaskan, något som enligt min uppfattning stämmer till fullo. Då blandas det dock i vanlig 95okt, och med 1/100 blandning (1%).

Har för mig någon på forumet kör med Triboron med 0,5% inblandning i någon 80cc Sachs EKF. Men är inte säker på om jag minns rätt. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

volvomannen skrev:
Daggis skrev:Värst vad känsliga grejor ni har, jag har har aldrig märkt någon skillnad med soppa som stått en vinter i tanken.

mvh

Daggis
Inte jag heller :shock:
Instämmer. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bensin innehåller en viss del butangas som gör den tändvillig så att en motor startar lätt.

Butangasen försvinner genom värme och ventilation.

Bäst är att förvara bensin i jämn och sval temperatur i en lufttät dunk. En jeepdunk i en källare borde då vara bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

56:an skrev:Bensin innehåller en viss del butangas som gör den tändvillig så att en motor startar lätt.

Bäst är att förvara bensin i jämn och sval temperatur i en lufttät dunk. En jeepdunk i en källare borde då vara bra.
Det kan jag hålla med om, men förlusten butangas har för mig inte märkts av på moped ex. saxopeden startade snällt och snabbt i vanlig ordning efter en vintern med soppa kvar i tanken. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har inte läst hela tråden, men jag brukar spara gammal bensin o tvätta med. funkar kalas. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
Puchen
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Raketsport skrev:
56:an skrev:Bensin innehåller en viss del butangas som gör den tändvillig så att en motor startar lätt.

Bäst är att förvara bensin i jämn och sval temperatur i en lufttät dunk. En jeepdunk i en källare borde då vara bra.
Det kan jag hålla med om, men förlusten butangas har för mig inte märkts av på moped ex. saxopeden startade snällt och snabbt i vanlig ordning efter en vintern med soppa kvar i tanken.
Vid atmosfärstryck kokar butanet av ner till inte fullt omgivande temp -0,5 grader, under den temperaturen måste man ner i undertryck för att den ska fortsätta att "kokas av", kallas R600 inom mitt yrkesutövande :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Dan L

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bensinen var billigare förra året och då var det kanske inte lika bra kvalitét .
I år får man betala för raketbränsle vid pumpen :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Skriv svar