Gammal bensin!?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag ju mest kört på typ Aspen därav problemfritt... 8)

Normalt klarar alkylatbensin flera års lagring utan att egenskaperna försämras. Hållbarheten minskar dock om man slarvar med att dra åt korken, låter dunken stå länge i starkt solsken, eller om man på något annat sätt utsätter dunken för höga temperaturer.
Om bensinen är klar och blank så är den i bra skick. Det som ändå kan hända är att de lätta komponenterna har avdustat. I så fall kan motorn vara lite svårstartad.
<!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
nissebro1
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 nov 2009, 00:00

Inlägg av nissebro1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pop skrev:har man gastät tank så kanske jag skulle tro på er när ni säger att eran bensin håller sig fräsch ett halv år i tanken utan fylla på. kolvätet "dunstar" och kvar finns en blandning som saknar de lättaste gaserna som gör motorn går lätt = mopeden/bil/mc vilket fordon som helst som drivs av bensin, får inte sin fulla potens.

och har ni en gastät tank, så undrar jag hur ni får ut bensinen ur den när ni vrider på kranen

men sen kanske ni använder motorer som går skit vanligtvis, så då märker ni säkert ingen skillnad. eller möjligtvis har ni trampor och brukar få kämpa med dom ändå.
En fråga? Vad händer med bensin i jeepdunk, håller den sig bättre där? <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nissebro1 skrev:
Pop skrev:har man gastät tank så kanske jag skulle tro på er när ni säger att eran bensin håller sig fräsch ett halv år i tanken utan fylla på. kolvätet "dunstar" och kvar finns en blandning som saknar de lättaste gaserna som gör motorn går lätt = mopeden/bil/mc vilket fordon som helst som drivs av bensin, får inte sin fulla potens.

och har ni en gastät tank, så undrar jag hur ni får ut bensinen ur den när ni vrider på kranen

men sen kanske ni använder motorer som går skit vanligtvis, så då märker ni säkert ingen skillnad. eller möjligtvis har ni trampor och brukar få kämpa med dom ändå.
En fråga? Vad händer med bensin i jeepdunk, håller den sig bättre där?
den är lufttät om packningen är hel. alltså gastät, inga problem att förvara bensin i såna längre tid. <!-- </EdIndex> --></div>
Björndalen
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:00
Kontakt:

Aspen & Triboron

Inlägg av Björndalen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som testat Aspens högoktaniga racingbränsle i kombination med Triboron 2-takts koncentrat ? <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Re: Aspen & Triboron

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Björndalen skrev:Någon som testat Aspens högoktaniga racingbränsle i kombination med Triboron 2-takts koncentrat ?
Aspens högoktaniga har jag kört med på den tiden vi hade Gorkartar, samt i min Puch Montana GL jag hade. Ger en viss ökning, men inget som gör det värt pengarna gentemot vanlig soppa (i det fallet V-power 99oktan).

Triboron håller jag och chefen på att testa i våra bruksmoppar i skrivande stund, rökfritt och luktfritt står det på flaskan, något som enligt min uppfattning stämmer till fullo. Då blandas det dock i vanlig 95okt, och med 1/100 blandning (1%).

Har för mig någon på forumet kör med Triboron med 0,5% inblandning i någon 80cc Sachs EKF. Men är inte säker på om jag minns rätt. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:
Daggis skrev:Värst vad känsliga grejor ni har, jag har har aldrig märkt någon skillnad med soppa som stått en vinter i tanken.

mvh

Daggis
Inte jag heller :shock:
Instämmer. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bensin innehåller en viss del butangas som gör den tändvillig så att en motor startar lätt.

Butangasen försvinner genom värme och ventilation.

Bäst är att förvara bensin i jämn och sval temperatur i en lufttät dunk. En jeepdunk i en källare borde då vara bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Bensin innehåller en viss del butangas som gör den tändvillig så att en motor startar lätt.

Butangasen försvinner genom värme och ventilation.

Bäst är att förvara bensin i jämn och sval temperatur i en lufttät dunk. En jeepdunk i en källare borde då vara bra.
Det kan jag hålla med om, men förlusten butangas har för mig inte märkts av på moped ex. saxopeden startade snällt och snabbt i vanlig ordning efter en vintern med soppa kvar i tanken. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har inte läst hela tråden, men jag brukar spara gammal bensin o tvätta med. funkar kalas. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:
56:an skrev:Bensin innehåller en viss del butangas som gör den tändvillig så att en motor startar lätt.

Butangasen försvinner genom värme och ventilation.

Bäst är att förvara bensin i jämn och sval temperatur i en lufttät dunk. En jeepdunk i en källare borde då vara bra.
Det kan jag hålla med om, men förlusten butangas har för mig inte märkts av på moped ex. saxopeden startade snällt och snabbt i vanlig ordning efter en vintern med soppa kvar i tanken.
Vid atmosfärstryck kokar butanet av ner till inte fullt omgivande temp -0,5 grader, under den temperaturen måste man ner i undertryck för att den ska fortsätta att "kokas av", kallas R600 inom mitt yrkesutövande :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bensinen var billigare förra året och då var det kanske inte lika bra kvalitét .
I år får man betala för raketbränsle vid pumpen :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Skriv svar