CLOSED -Söker Tips-Till-Toppfart på Husqvarna Flinta E-motor
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Notera att min moppe går ca 38 km/h på 1. vxl.
Så den varvar mycket bättre än din.
Jag funderar också följande:
Vad är din insugningsportens höjd? Min är 14 mm. Och vet du att kolvskörtet inte täcker insugningsport i övre dödpunkten? Mitt kolvskört är filat 3 mm högt mitt för insugningporten så att kolvskörtet just inte täcker insugningsporten när kolven är i övre dödpunkten.
Och vad är förtändningen? Jag har 2,5 mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Så den varvar mycket bättre än din.
Jag funderar också följande:
Vad är din insugningsportens höjd? Min är 14 mm. Och vet du att kolvskörtet inte täcker insugningsport i övre dödpunkten? Mitt kolvskört är filat 3 mm högt mitt för insugningporten så att kolvskörtet just inte täcker insugningsporten när kolven är i övre dödpunkten.
Och vad är förtändningen? Jag har 2,5 mm. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Se länk för info kring kolv och förgasare :
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=11081&art=6984764
Använder dock 15 drev
2,5 mm här också
"Detta ger i effekt utan borttagning
av pluggen ca 40 km/tim
För bästa effekt bör detta kombineras
med urtagning av pluggen
och ger då ca 3,5 hk = 50 km/tim"
Yeah... right... <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har inte kollat måttet på insugsporten.Husqvarna1963 skrev:Notera att min moppe går ca 38 km/h på 1. vxl.
Så den varvar mycket bättre än din.
Jag funderar också följande:
Vad är din insugningsportens höjd? Min är 14 mm. Och vet du att kolvskörtet inte täcker insugningsport i övre dödpunkten? Mitt kolvskört är filat 3 mm högt mitt för insugningporten så att kolvskörtet just inte täcker insugningsporten när kolven är i övre dödpunkten.
Och vad är förtändningen? Jag har 2,5 mm.
Se länk för info kring kolv och förgasare :
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=11081&art=6984764
Använder dock 15 drev
2,5 mm här också
"Detta ger i effekt utan borttagning
av pluggen ca 40 km/tim
För bästa effekt bör detta kombineras
med urtagning av pluggen
och ger då ca 3,5 hk = 50 km/tim"
Yeah... right... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så, vi har samma framdrev, 15 kuggar.
Vi har samma förgasare, BING 1/15/43 (jag har original, du har nytillverkad) (har du justerat huvudmunstycket?)
Du har 4 mm jackat kolv, jag 3 mm.
Du har 30 kuggar bakdrev, jag 28. Inte så stor skillnad.
Om du har 14 mm hög insugningsport och kolven inte täcker den i övre dödpunkt, jag fortfarande tror att orsak till min bättre varvar och fart är avgasporten, som är högre än du har. Fila det uppåt till 12 mm.
Har din motor bra kompression? Är cylinder fin i loppet? <!-- </EdIndex> --></div>
Vi har samma förgasare, BING 1/15/43 (jag har original, du har nytillverkad) (har du justerat huvudmunstycket?)
Du har 4 mm jackat kolv, jag 3 mm.
Du har 30 kuggar bakdrev, jag 28. Inte så stor skillnad.
Om du har 14 mm hög insugningsport och kolven inte täcker den i övre dödpunkt, jag fortfarande tror att orsak till min bättre varvar och fart är avgasporten, som är högre än du har. Fila det uppåt till 12 mm.
Har din motor bra kompression? Är cylinder fin i loppet? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag använde Rexxys mopedprogram. http://hem.passagen.se/veteranarn/mopedprogram.htm
Jag mätte att original insugduration för flinta är ca. 102 grader och avgasduration ca 132 grader.
Jag har nu ca. 128 grader insugduration och ca. 143 grader avgasduration. Och med dessa siffror min flinta verkar mycket bra.
Du har ökat insugduration ungefär till samma storlek än jag eftersom kolven är jackad.
Jag tycker att avgasduration i din flinta måste vara flaskhalsen. Höja avgasperioden till 140-150 grader genom att höja avgasporten 2-3 mm så att mått från avgasporten till cylinders överkant är 28-29 mm. (original mått är 31mm).
Se också här!: http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?p=84236&highlight=&mforum=raketsport
och här: http://www3.shellkonto.se/speed/phpBB2/viewtopic.php?p=9963&sid=d2194cbca63afff38a7d7c027b602cd9
"avgasporten på en flinta kan höjas typ 3mm utan några problem allsden är extremt låg" <!-- </EdIndex> --></div>
Jag mätte att original insugduration för flinta är ca. 102 grader och avgasduration ca 132 grader.
Jag har nu ca. 128 grader insugduration och ca. 143 grader avgasduration. Och med dessa siffror min flinta verkar mycket bra.
Du har ökat insugduration ungefär till samma storlek än jag eftersom kolven är jackad.
Jag tycker att avgasduration i din flinta måste vara flaskhalsen. Höja avgasperioden till 140-150 grader genom att höja avgasporten 2-3 mm så att mått från avgasporten till cylinders överkant är 28-29 mm. (original mått är 31mm).
Se också här!: http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?p=84236&highlight=&mforum=raketsport
och här: http://www3.shellkonto.se/speed/phpBB2/viewtopic.php?p=9963&sid=d2194cbca63afff38a7d7c027b602cd9
"avgasporten på en flinta kan höjas typ 3mm utan några problem allsden är extremt låg" <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Imorgon skall bättre verktyg införskaffas för att kunna fila avgasporten - har du tips om bäst redskap för detta?
Dessvärre kan jag inte slänga på grejorna och testa med det samma då jag naturligtvis har brutit av det ställbara munstycket på förgasaren när vi skullemontera av alltihop. <!-- </EdIndex> --></div>
Kontrolfakta: insugsporten är 14 mm - MEN kanten från fästet där pluggen satt, var fortfarande kvar och smalade av resten av kanalen. Detta är nu nedslipat/dremlat.Husqvarna1963 skrev:Jag använde Rexxys mopedprogram. http://hem.passagen.se/veteranarn/mopedprogram.htm
Jag mätte att original insugduration för flinta är ca. 102 grader och avgasduration ca 132 grader.
Jag har nu ca. 128 grader insugduration och ca. 143 grader avgasduration. Och med dessa siffror min flinta verkar mycket bra.
Du har ökat insugduration ungefär till samma storlek än jag eftersom kolven är jackad.
Jag tycker att avgasduration i din flinta måste vara flaskhalsen. Höja avgasperioden till 140-150 grader genom att höja avgasporten 2-3 mm så att mått från avgasporten till cylinders överkant är 28-29 mm. (original mått är 31mm).
Se också här!: http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?p=84236&highlight=&mforum=raketsport
och här: http://www3.shellkonto.se/speed/phpBB2/viewtopic.php?p=9963&sid=d2194cbca63afff38a7d7c027b602cd9
"avgasporten på en flinta kan höjas typ 3mm utan några problem allsden är extremt låg"
Imorgon skall bättre verktyg införskaffas för att kunna fila avgasporten - har du tips om bäst redskap för detta?
Dessvärre kan jag inte slänga på grejorna och testa med det samma då jag naturligtvis har brutit av det ställbara munstycket på förgasaren när vi skullemontera av alltihop. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hoppas att du förstår ändå. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag använde vanlig kedjafil för motorsåg. Också en verkstad rundade alla kanter av öppningar att skydda kolvringar. Förlåt min dålig svenska.Moondrip skrev:Imorgon skall bättre verktyg införskaffas för att kunna fila avgasporten - har du tips om bäst redskap för detta?

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ymmärrän mitä kirjoitat. Jag ska kolla upp kedjefilen, tack =) Återkommer med resultat <!-- </EdIndex> --></div>Husqvarna1963 skrev:Jag använde vanlig kedjafil för motorsåg. Också en verkstad rundade alla kanter av öppningar att skydda kolvringar. Förlåt min dålig svenska.Moondrip skrev:Imorgon skall bättre verktyg införskaffas för att kunna fila avgasporten - har du tips om bäst redskap för detta?Hoppas att du förstår ändå.
.-=[EPILOGUE]=-.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är med ett glatt hjärta som jag väljer att avsluta denna diskussionstråd
Bilder på delar av mitt underverk återfinns längre ned
Jag måste till det första bekänna en sak att det verkar som att jag farit med en viss osanning (ofrivillig sådan). Det har nu visat sig att hastighetsmätaren (VDO) har visat fel - på ca 9 km/h. Detta pga att vajern är för kort och orsakar spänst så innervajjern inte får utrymme att spinna runt ordentligt - Bollocks!
But first things first:
Tack Husqvarna för dina fina tips och råd (och alla andra ofc). Största resultatet speglades när filning och breddning gjordes av avgasporten - jag var dock väldigt skraj att filningen hade gått överstyr.
Mina trimmåtgärder i ny, uppdaterad version (2.0) för dem som också sitter i denna sits:
- Ny BING 15 mm förgasare (finns att köpa på flesta mopedsiter tex [url=http://www.ettansmopeder.se,]www.ettansmopeder.se,[/url] rn-motor [googla], www.mopeddelar.se) Får man göra reklam här?
- 15 kuggat framdrev
- Planat topplock (nytillverkad)
- Jackad kolv (nytillverkad)
- Uppfilade/dremlade portar
- Kortat avgasröret
------
Den här listan kunde, utan problem kortats ned till enbart 2 punkter eller t.om EN punkt - BYT/MANIPULERA CYLINDER.
Det är bannemig inget snack. Man kan pilla och justera o småkirra hur mkt som helst (jag har gjort det mesta) men ordnar man till cylindern så är det klart och betalt. Byt cylinder... Förstora cylinder... Det är nyckeln till hela kuppen, Sickan.
punkt 2 inom parentes - STÄLL TÄNDNINGEN. Min mekarkompis, geniet som han är har precis hittat läget åt mig.
Fy-hy fa-han. Avstånd enligt instruktioner - 0,3 - 0,35 mm, glöm det! Prova sig fram! Man kan verkligen inte hålla sig till regelboken alla gånger.
Jag lät montera på en iPhone-hållare som sitter på styret - I denna hållare sätter jag fast min iPhone (well duuh) och drar igång GPS:en.
I runda slängar 60 km/h - Hoppsan
Jag ville till 50...
Och jag har inte slängt på 28taggade bakdrevet ännu...
Jag vet, jag vet vad ni tänker - Ja detta är kanske inga nyheter för många eliter här inne. Haters are welcome
Nu måste jag bara få liv i bakljuset igen! Postorder skit! >< HJÄLP!
Återkommer med ny tråd när nästa problem dyker upp - Motorn ska klyvas i vinter
http://imageshack.us/photo/my-images/546/img2832b.jpg/
http://imageshack.us/f/580/img2828h.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/72/img2826x.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/515/img2827n.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/571/img2833n.jpg/ <!-- </EdIndex> --></div>
Bilder på delar av mitt underverk återfinns längre ned
Jag måste till det första bekänna en sak att det verkar som att jag farit med en viss osanning (ofrivillig sådan). Det har nu visat sig att hastighetsmätaren (VDO) har visat fel - på ca 9 km/h. Detta pga att vajern är för kort och orsakar spänst så innervajjern inte får utrymme att spinna runt ordentligt - Bollocks!
But first things first:
Tack Husqvarna för dina fina tips och råd (och alla andra ofc). Största resultatet speglades när filning och breddning gjordes av avgasporten - jag var dock väldigt skraj att filningen hade gått överstyr.
Mina trimmåtgärder i ny, uppdaterad version (2.0) för dem som också sitter i denna sits:
- Ny BING 15 mm förgasare (finns att köpa på flesta mopedsiter tex [url=http://www.ettansmopeder.se,]www.ettansmopeder.se,[/url] rn-motor [googla], www.mopeddelar.se) Får man göra reklam här?
- 15 kuggat framdrev
- Planat topplock (nytillverkad)
- Jackad kolv (nytillverkad)
- Uppfilade/dremlade portar
- Kortat avgasröret
------
Den här listan kunde, utan problem kortats ned till enbart 2 punkter eller t.om EN punkt - BYT/MANIPULERA CYLINDER.
Det är bannemig inget snack. Man kan pilla och justera o småkirra hur mkt som helst (jag har gjort det mesta) men ordnar man till cylindern så är det klart och betalt. Byt cylinder... Förstora cylinder... Det är nyckeln till hela kuppen, Sickan.
punkt 2 inom parentes - STÄLL TÄNDNINGEN. Min mekarkompis, geniet som han är har precis hittat läget åt mig.
Fy-hy fa-han. Avstånd enligt instruktioner - 0,3 - 0,35 mm, glöm det! Prova sig fram! Man kan verkligen inte hålla sig till regelboken alla gånger.
Jag lät montera på en iPhone-hållare som sitter på styret - I denna hållare sätter jag fast min iPhone (well duuh) och drar igång GPS:en.
I runda slängar 60 km/h - Hoppsan

Jag ville till 50...
Och jag har inte slängt på 28taggade bakdrevet ännu...
Jag vet, jag vet vad ni tänker - Ja detta är kanske inga nyheter för många eliter här inne. Haters are welcome

Nu måste jag bara få liv i bakljuset igen! Postorder skit! >< HJÄLP!
Återkommer med ny tråd när nästa problem dyker upp - Motorn ska klyvas i vinter
http://imageshack.us/photo/my-images/546/img2832b.jpg/
http://imageshack.us/f/580/img2828h.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/72/img2826x.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/515/img2827n.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/571/img2833n.jpg/ <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 67
- Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
Re: .-=[EPILOGUE]=-.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Bra att du lyckades
Hurdan är beteende på motor nu? <!-- </EdIndex> --></div>
Vad sade jagMoondrip skrev: Största resultatet speglades när filning och breddning gjordes av avgasporten
I runda slängar 60 km/h - Hoppsan
Jag ville till 50...


- ZVEZDA M50
- Inlägg: 704
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I m ALL done hehe
Husqvarna - Moppen varvar kanonfint. Tändningen är nog så bra kalibrerad den kan bli. Jag köpte en ny VDO-mätarvajjer idag, längre dessutom men ack så visar mätaren för lite ändå (en diff på iallafall 9-10km[!]). Säkert något med mätardrivningen i motorn det är ju ändå bara ett litet plasthjul. Det får bytas i vinter helt enkelt.
ZVEZDA - Haha ja det kan man tycka. Men jag känner iochmed att jag bor i centrala Örebro och att försöka få upp den röde rackaren snabbar eär de inte värt. Jag menar, var någonstans ska jag hinna komma upp i dessa hastigheter mitt i city hehe
Vegge - Bara desig issues kvar nu
Men det är riktigt roligt att min tråd har fått över 1800[ träffar/views. Att intresset i denna fråga var så stor visste jag inte.
Men jag kunde inte ha gjort det utan alla fina tips och råd jag fått här på forumet. <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna - Moppen varvar kanonfint. Tändningen är nog så bra kalibrerad den kan bli. Jag köpte en ny VDO-mätarvajjer idag, längre dessutom men ack så visar mätaren för lite ändå (en diff på iallafall 9-10km[!]). Säkert något med mätardrivningen i motorn det är ju ändå bara ett litet plasthjul. Det får bytas i vinter helt enkelt.
ZVEZDA - Haha ja det kan man tycka. Men jag känner iochmed att jag bor i centrala Örebro och att försöka få upp den röde rackaren snabbar eär de inte värt. Jag menar, var någonstans ska jag hinna komma upp i dessa hastigheter mitt i city hehe
Vegge - Bara desig issues kvar nu

Men det är riktigt roligt att min tråd har fått över 1800[ träffar/views. Att intresset i denna fråga var så stor visste jag inte.
Men jag kunde inte ha gjort det utan alla fina tips och råd jag fått här på forumet. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 704
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Well, om jag säger så här, acceleration är en fysikalisk storhet som anger förändring av hastighet per tidsenhet. Förändringen kan vara såväl positiv (ökad hastighet) som negativ (minskad hastighet). Det förstnämnda är starkt beroendeframkallande! Trust me!
Som "rådgivare" och expert (inte självutnämnd) inom området att få moderna Saab TuRbo att bygga muskler så vet jag att det är en ond cirkel där suget bara stegras! Har sett "många unga pojkar" offra majoriteten av löningen på effektökande åtgärder.
Själv så har jag dock inga effektmonster till bilar, en 9-5 Aero 250 hk som vardagsbil, en 9000 260 hk som finbil och en Dodge lastbil med V8 200 hk som specialbil...
Vassaste moppen ger väl ärliga 1.5-1.7 PS (minst det dubbla mätt i Hobbexhästar), en av mopparna (Monarped) väntar dock på en ny motor, 54 cm3 (originalmotor) 2.5 PS. <!-- </EdIndex> --></div>
Well, om jag säger så här, acceleration är en fysikalisk storhet som anger förändring av hastighet per tidsenhet. Förändringen kan vara såväl positiv (ökad hastighet) som negativ (minskad hastighet). Det förstnämnda är starkt beroendeframkallande! Trust me!
Som "rådgivare" och expert (inte självutnämnd) inom området att få moderna Saab TuRbo att bygga muskler så vet jag att det är en ond cirkel där suget bara stegras! Har sett "många unga pojkar" offra majoriteten av löningen på effektökande åtgärder.
Själv så har jag dock inga effektmonster till bilar, en 9-5 Aero 250 hk som vardagsbil, en 9000 260 hk som finbil och en Dodge lastbil med V8 200 hk som specialbil...
Vassaste moppen ger väl ärliga 1.5-1.7 PS (minst det dubbla mätt i Hobbexhästar), en av mopparna (Monarped) väntar dock på en ny motor, 54 cm3 (originalmotor) 2.5 PS. <!-- </EdIndex> --></div>