Gamla påhängsmotorer på cykelram är olagliga....

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror jag förstår... :idea:

Du nämner inte traktorer alls och då tolkar jag det som även motorredskapen numera delas in i två klasser men hur ska man veta det när dom inte är registreringspliktiga? <!-- </EdIndex> --></div>
Kuli

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
umekille skrev:Svar: Det är inte tillåtet att montera en förbrännings påhängsmotor på en cykel. De som finns idag, får användas endast om de har haft en gällande trafikförsäkring i obruten följd sedan 1961.

Har det gjorts uppehåll i fordonets trafikförsäkring, om så en enda dag, så får det inte längre användas för trafik på allmän väg.

Med vänliga hälsningar
Cassepierre Hans TRrfo

Supportenheten
Transportstyrelsen
Detta är tydligen ett svar från någon myndighet.

Hur löd frågan ?

Finns det någon länk till den lag som är ändrad eller instiftad ?

Om detta nu stämmer, så är det lite konstigt att jag kan trafikförsäkra ett fordon som man inte får köra i trafiken med.

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorredskap som får gå 50 ska registreras medans dom som går i 30 (klass 2) är oregistrerade. Men är inte så insatt i det nu. Förr gick ju en gräns vid 2 ton för skattens skull, och en A-traktor förr fick ju gå som motorredskap då och betala skatt. <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

Kuli skrev:
umekille skrev:Svar: Det är inte tillåtet att montera en förbrännings påhängsmotor på en cykel. De som finns idag, får användas endast om de har haft en gällande trafikförsäkring i obruten följd sedan 1961.

Har det gjorts uppehåll i fordonets trafikförsäkring, om så en enda dag, så får det inte längre användas för trafik på allmän väg.

Med vänliga hälsningar
Cassepierre Hans TRrfo

Supportenheten
Transportstyrelsen
Detta är tydligen ett svar från någon myndighet.

Hur löd frågan ?

Finns det någon länk till den lag som är ändrad eller instiftad ?

Om detta nu stämmer, så är det lite konstigt att jag kan trafikförsäkra ett fordon som man inte får köra i trafiken med.

/Kuli...

Jag skickade följande fråga till transportstyrelsen:
Fråga: Hej, dom gamla påhängsmotorerna från 1950-talet som man satte på en cykelram hur klassas dem?
Finns det krav hur den cykel man sätter dem på
skall vara? Eller är det fritt bara det blir trafiksäkert? Hur blir det med försäkring?
Mvh/ <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trafikförsäkra en moped får du...sen om det händer något och det visas att mopeden är ombyggd/inte är i det utförandet som då den typgodkändes gäller inte försäkringen. Möjligheten att typbesiktiga hembyggda/ HPD-mopeder (30moppe) togs bort 1999.(var väl då Eu-mopeden kom) En förman på jobbet byggde en minimoppe baserat på en alabama motor i syrafast/rostfritt och fick den godkänd just på håret. <!-- </EdIndex> --></div>
Roos

Inlägg av Roos »

56:an skrev:Jag tror jag förstår... :idea:

Du nämner inte traktorer alls och då tolkar jag det som även motorredskapen numera delas in i två klasser men hur ska man veta det när dom inte är registreringspliktiga?
Motorredskapen delas, numera, in i två olika klasser.
Traktorer har jag inte skrivit någonting om, eftersom jag inte är
helt säker på hur de är indelade :) <!-- </EdIndex> --></div>
scoiattolo

Inlägg av scoiattolo »

Med vänliga hälsningar
Cassepierre Hans TRrfo

Supportenheten
Transportstyrelsen
Det vore intressant att veta i vilket lagrum som tjänstemannen i fråga anser sig finna stöd för sitt påstående.

Alla tjänstemän vid våra myndigheter har inte alltför höga studieskulder, om man vill uttrycka det så..

Hur det står till med den saken i just detta fall kan man ju inte veta men ett uppenbart fall av tjänstefel är det. <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->som sagt jag mailade en fråga och fick svar.
mer vet jag inte heller men då mopeder inte
besiktigas i intervaller på SBP utan bara typgodkänns
i sitt utförande så redan på 70talet sa en byråkratsläkting
som jobbade på polisen att eg. så byter du bara styret så
är mopeden olaglig då den inte typats med det styret.
Undra just hur veteranförsäkringar genom veteransällskap
ter sig. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->gick inte alla trampmoppar före 1961 under samma lagar? i så fall skulle ju även dom vara förbjudna! men umekille specificerade ju bara 50-talet. fanns det något reglemente före 1953 som ni diskuterar. jag har alltid trott att det bara var riktiga motorcycklar som gällde från att 98-kubikarna förbjöds i slutet på 40talet och fram till att mopedlagen kom 1953.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->98cc var körkortslösa då dem kom på 30talet
det skrevs om då lagen om max 50cc på en moped
klubbades.Hur en cykelpåhängare klassas vet jag inte.
Mycket blev ju helt annars också då EU mopederna kom.
Allt kanske inte blev så väl genomtänkt...Kanske en påhängare
kan klassas som historiskt fordon och då få köras lagligt vid evenemang. <!-- </EdIndex> --></div>
scoiattolo

Inlägg av scoiattolo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När mopedlagen trätt i kraft, den 1/7 1952, fanns efter åtta dagar 18 st godkända motorer i handeln. Efter fyra månader fanns drygt dubbelt så många och senare har siffror runt 80 st nämnts.

Exakt hur många och inte minst vilka motorer det var finns givetvis dokumenterat. Gemensamt för alla dessa är att de är tillåtna i dag förutsatt att de inte modifierats på ett sätt som gör att de avviker från de ursprungliga kraven. (Trimmats).

Kraven på cykeln var två av varandra oberoende verkande effektiva bromsar och en signalanordning med jämn och dov ton. Oftast innebar det i praktiken ett bollhorn. Cykelns ursprungliga ringklocka godtogs inte. Vidare krävdes en skylt i metall som upptog ägarens namn och hemvist samt motorns typbeteckning och nummer.

Jag vågar påstå att de motorer som en gång blivit godkända alltid kommer att vara det.

Att helförsäkra en moped t o m 1980 hos MHRF kostar i dag 283kr/år. <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->MHRF...aldrig kollat dem men minns min flaka jag hade
skulle kosta flera tusen i helförsäkring då det begav sig. <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

scoiattolo skrev:Jag vågar påstå att de motorer som en gång blivit godkända alltid kommer att vara det.
Jo men detta är ett brukandeförbehåll där orimliga krav ställs.
Ett finare sätt att kringgå en förbudslag men med typ samma effekt.
Har googlat men inte hittat något så får hoppas mailet jag fick e felaktigt.
Jim på classic e mailad. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, som "scoiattolo" kommenterade tidigare.
Naturligtvis får inte en tjänsteman vid ett statligt verk eller myndighet
åberopa ett lagrum, utan minsta hänvisning till lagparagrafen i fråga.

Frågan hänger nog på typintyget, har man det så borde det ju underlätta,
eftersom det där står att den uppfyller de krav och villkor som krävs
enligt svenska lagar och bestämmelser.

Skulle jag gissa på.... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Typintyg????

Jag har säkert haft 50 - 100 mopeder från 1969 och fram till nu och under den tiden har jag bara haft ett enda typintyg och det var på en Mustang Mamba jag köpte från ett försäkringsbolag någongång 1972...

Hur kan man kräva typintyg? :shock:

Första, andra ägaren och sedan var typintyget borta för alltid.... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar